| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zdobyć uznanie wśród podwładnych

Jak zdobyć uznanie wśród podwładnych

Właśnie awansowałem. Będę pracował na stanowisku menedżerskim. Dotychczas nie spotkałem przełożonego, który byłby dla mnie autorytetem i wzorem do naśladowania. Jak powinna wyglądać moja współpraca z podwładnymi? Jakimi zasadami powinienem się kierować, by zdobyć szacunek i uznanie wśród nich?


Nie ma dobrych menedżerów bez ludzi, którzy chcą dla nich pracować. Jeżeli jesteś dobrym przywódcą, Twoi podwładni zawsze będą stali za Tobą. Od nich zależy, czy menedżer odniesie sukces, ale to od menedżera zależy, czy ci ludzie będą chcieli na ten sukces pracować.

Budowanie zaufania

Podstawowa zasada to zbudowanie poczucia bezpieczeństwa i zaufania w zespole. Jest to proces długofalowy, na który ma wpływ wiele elementów.

Ścisłe odróżnienie spraw osobistych od służbowych jest w praktyce podstawowym i niezbędnym warunkiem zachowania autorytetu, tak bardzo potrzebnego przy pełnieniu funkcji przełożonego. Otwartość, chęć dzielenia się nie tylko informacjami, lecz także pomysłami ze swoimi pracownikami budują zaufanie do pracodawcy, jak również powodują, że podwładni otwierają się na innych uczestników grupy. Jeśli podwładni mają inne zdanie w pewnych sprawach, przełożony powinien je uszanować, rozważyć, i uwzględnić, jeśli okaże się trafne. Podwładni, którzy, kierując się troską o dobro firmy, mają odwagę sprzeciwić się przełożonym i przedstawić swój pogląd we właściwej formie, zasługują na uznanie i wyróżnienie ze strony przełożonych, a nie na ich gniew, niechęć czy mściwość.

Wiarygodność, dotrzymywanie słowa, uczciwość i prawdomówność to bezdyskusyjnie elementy, bez których zapewnienie poczucia bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania nie jest możliwe. Wiedza i umiejętności to atuty, dzięki którym możemy zaimponować naszym podwładnym i stać się dla nich inspiracją do działania. Nic nie buduje tak silnej więzi między pracownikami a ich przełożonym, jak świadomość, że przełożony dba o dobro grupy i chroni swoich podwładnych.

Zasady funkcjonowania zespołu

Bardzo skutecznym elementem dbania o dobre stosunki w zespole jest stworzenie jasnych zasad funkcjonowania. Należy pamiętać, by nie było ich zbyt wiele i by były zrozumiałe dla wszystkich pracowników. Zasady te powinny dotyczyć codziennego funkcjonowania w grupie oraz określać zachowania, do przestrzegania których zobowiązujemy wszystkich pracowników, jak również i siebie samych. Zapobiegnie to konfliktom, które mogą się zrodzić na gruncie codziennej współpracy. W takim porozumieniu mogą znaleźć się następujące elementy:

  • punktualność - ustalamy z pracownikami, że spóźnienia nie są mile widziane i spotykacie się w pracy np. o godzinie dziewiątej. W sytuacjach losowych są zobowiązani do powiadomienia wyznaczonego pracownika o ewentualnym spóźnieniu;
  • aktywność - wszyscy aktywnie uczestniczą w codziennych zadaniach zespołowych. Jesteście grupą, której uczestnicy współpracują ze sobą i są dla siebie wsparciem;
  • zaangażowanie - z pełnym zaangażowaniem oddajecie się swojej pracy;
  • szczerość - jesteście szczerzy wobec siebie, w waszej grupie nie ma miejsca na kłamstwa i kombinacje;
  • prawo do błędu - nikt nie jest idealny, każdy ma prawo popełnić błąd. To ważne, by podwładni mieli świadomość, że z każdym problemem mogą zgłosić się do przełożonego i również liczyć na jego zaangażowanie i szczerość.

Pracownicy, który spostrzegają, że ich przełożony także przestrzega ustalonych reguł, czują do niego respekt i szacunek.

Autor:

Autorka jest właścicielką firmy szkoleniowej Centrum Doskonalenia Kadr Winner. Absolwentka Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Centrum Kadrowo – Płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »