| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Informacja zwrotna potrzebna w zarządzaniu zespołem i w procesie rekrutacji

Informacja zwrotna potrzebna w zarządzaniu zespołem i w procesie rekrutacji

Informacja zwrotna zarówno w zarządzaniu zespołem, jak i podczas przeprowadzania procesu rekrutacji, może być niezwykle korzystna. Dostarczyć może bowiem unikalnej wiedzy, dzięki której pracodawca może usprawnić działanie swojej firmy, a kandydat – znaleźć dobrą pracę.

Obawa przed negatywną oceną, czasem skrępowanie albo też powszechne „unikanie przykrego” to najczęstsze powody, ze względu na które, ludzie obawiają się informacji zwrotnej. Jest to poważny błąd, który może rzutować na naszą przyszłość. Osoby, które doceniają rolę tego rodzaju informacji, mają zdecydowanie większe szanse na odniesienie sukcesu zawodowego.

Zobacz także: Jak wydawać pracownikom polecenia służbowe?

Czym jest feedback?

Polega on na udzielaniu informacji zwrotnej pracownikowi odnośnie efektów jego pracy. Warto przy tym podkreślić, że nie może on skupiać się na krytykowaniu, ale obejmować swoim zasięgiem zarówno pozytywne, jak też negatywne aspekty pracy podwładnego. Taka informacja powinna być przekazywana przez przełożonego w sposób zrozumiały i bezpośredni. Feedback znacząco wpływa na jakość pracy obu stron. Pracownik, który jest świadom swoich wad i zalet, może pracować nad podwyższeniem jakości wykonywanych obowiązków, co przynosi wymierne korzyści całej firmie. Dodatkowo, odpowiednio zmotywowany rozmową podwładny, świadomy swojej pozycji w firmie, pracuje rzetelnie.

Obecnie coraz popularniejszy jest feedback oparty na kompetencjach. Przełożony, który go stosuje, zwraca uwagę pracownikowi na umiejętności, które są mocną stroną podwładnego oraz te, które są jego obszarem do rozwoju. Jest to skuteczniejsza forma dialogu niż feedback, który występuje w postaci samej oceny rezultatów pracy.

Prawidłowo udzielona informacja zwrotna nic nie kosztuje przełożonego, a może w znaczący sposób podnieść motywację pracowników oraz efektywność szkoleń. Z drugiej strony pozwala tez pracownikowi szybciej się rozwijać i nabywać niezbędne kompetencje.

Polecamy serwis: Rekrutacja

Exit interview

Zupełnie inną formą informacji zwrotnej jest exit interview. Jest to bowiem rozmowa przeprowadzana zazwyczaj przez pracodawcę z pracownikiem, który samodzielnie podejmuje decyzję o odejściu z firmy. Rola exit interview jest ogromna i często niedoceniana przez wielu pracodawców. Tymczasem to właśnie pracownik, który odchodzi, zwykle szczerze i w sposób otwarty może przekazać pracodawcy wszystkie informacje na temat działania jego firmy, o których często nie miał pojęcia. Taka rozmowa pozwala na usprawnienie systemu zarządzania w przedsiębiorstwie, co przekłada się także na jakość oferowanych przez nie produktów i usług. Poznanie rzeczywistych przyczyn odejścia pracownika pozwala uniknąć masowych migracji i zaoszczędzić na procesach rekrutacyjnych. Dzięki tego rodzaju rozmowie pracodawca jest w stanie wychwycić te obszary firmy, które wymagają reorganizacji.

Zaletą wywiadu wyjściowego jest szczerość obu stron. W przypadku rozmowy z podwładnym, który jest zatrudniony, istnieje duże ryzyko, iż ze względu na strach przed utratą pracy, nie będzie szczery.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Autor:

Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Źródło:

Zielona Linia

Zdjęcia

Informacja zwrotna potrzebna w zarządzaniu zespołem i w procesie rekrutacji. /Fot. Fotolia
Informacja zwrotna potrzebna w zarządzaniu zespołem i w procesie rekrutacji. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »