| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób efektywnie wdrożyć procedurę exit interview

W jaki sposób efektywnie wdrożyć procedurę exit interview

Ze względu na zmiany organizacyjne w naszej firmie zmuszeni zostaliśmy dokonać redukcji etatów i zwolnić kilkanaście osób. Jednakże w okresie zwolnień złożyły też wypowiedzenia osoby, na których firmie bardzo zależało. Skłoniło mnie to do podjęcia próby wdrożenia procedury exit interview, by w przyszłości zapobiegać takim sytuacjom i mieć dodatkowe źródło informacji, jak doskonalić firmę. W jaki sposób powinnam do tego podejść?

Sytuacja, w której z organizacji odchodzą utalentowani pracownicy, jest niewątpliwie bardzo trudna. Wraz z nimi często firma traci część know-how, które, wypływając z organizacji, osłabia ją na jakiś czas. Jeżeli funkcjonuje program sukcesji, wtedy pracownicy działu HR niewątpliwie stają przed mniejszym wyzwaniem. Jeżeli firma zmuszona jest pozyskać nowego pracownika z rynku, jego wdrożenie i uzyskanie pełnej efektywności na stanowisku pracy niejednokrotnie trwa dłużej niż trzy miesiące okresu próbnego.

Moment zwolnień w firmie zawsze obarczony jest ryzykiem odejść najlepszych pracowników. W sytuacji braku pełnej komunikacji i adekwatnej dbałości o kluczowych pracowników w organizacji, ci, w obawie przed zwolnieniem, sami podejmują inicjatywę znalezienia nowego miejsca pracy. Jako wyróżniający się pracownicy nie mają z reguły problemu z zatrudnieniem u nowego pracodawcy. Kluczem w tej sytuacji jest dokonanie wszystkich redukcji w stosunkowo krótkim czasie i położenie ogromnego nacisku na ogólną komunikację, a często indywidualne rozmowy z poszczególnymi pracownikami.

Próba zdobycia cennej wiedzy

Exit interview jest formą wywiadu z odchodzącym pracownikiem, prowadzoną przez pracowników działu HR. I choć sceptycy uważają, że w tej sytuacji pracownik niezbyt otwarcie dzieli się swoją wiedzą, a pozyskane informacje mogą być niepełne, to jednak taka forma wywiadu pokazuje najczęściej powody rezygnacji z pracy oraz pozwala zidentyfikować obszary zmian w firmie. Jednakże tylko w firmach, które są otwarte na konstruktywną krytykę, pozyskana wiedza jest katalizatorem dalszego doskonalenia. Prawidłowo skonstruowane wywiady powinny dostarczyć użytecznych informacji na temat organizacji i środowiska pracy, kultury, funkcjonujących procesów i systemów, zarządzania czy możliwości rozwoju. Wielu pracodawców nie widzi potrzeby wdrożenia exit interview z różnych powodów, jest on jednak wyjątkową szansą do badania i analizy opinii pracowników odchodzących, którzy tak czy inaczej bardziej otwarcie odpowiedzą na nasze pytania niż pracownicy nadal zatrudnieni, nawet w ramach kwestionariuszowego badania opinii pracowników.

Cel wywiadów i korzyści

Kwestionariusz wyjściowy, bo tak jest również nazywane exit interview, jest pozytywnie odbierany przez zatrudnionych pracowników. Takie spotkania wdrożone jako standard są często widziane jako troska o pracowników, a uzyskane informacje jako podstawa do wdrożenia pozytywnych zmian. Dlatego też organizacja nie powinna obawiać się uruchomienia takiej procedury. Natomiast po wdrożeniu firma powinna nie tylko konsekwentnie przeprowadzać wywiady, wyciągać wnioski, lecz także implementować zdobytą wiedzę na dwóch poziomach:

operacyjnym – szybkie podjęcie działań w kwestiach wymagających niezbędnej zmiany, np. przeciążenie pracą czy mobbing,

strategicznym – wdrożenie, modyfikacja i doskonalenie funkcjonujących systemów HR.

Exit interview prowadzony w ramach bezpośredniego wywiadu jest najbardziej efektywnym sposobem, gdyż umożliwia bezpośrednią komunikację, doprecyzowanie otrzymanych informacji i lepsze ich zrozumienie. Daje to możliwość:

  • precyzyjnej identyfikacji powodów, dla których pracownik odchodzi,
  • zapoznania się z opinią pracownika w wielu obszarach (np. warunków pracy, atmosfery, jak również efektywności i jakości pracy ze współpracownikami i przełożonym),
  • poznania i zatrzymania wiedzy eksperckiej w firmie, czy wręcz
  • efektywnego zatrzymania cennego pracownika w organizacji oraz
  • zażegnania potencjalnego konfliktu.
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Odzyskaj.info

Odszkodowania i wypadki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »