| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób efektywnie wdrożyć procedurę exit interview

W jaki sposób efektywnie wdrożyć procedurę exit interview

Ze względu na zmiany organizacyjne w naszej firmie zmuszeni zostaliśmy dokonać redukcji etatów i zwolnić kilkanaście osób. Jednakże w okresie zwolnień złożyły też wypowiedzenia osoby, na których firmie bardzo zależało. Skłoniło mnie to do podjęcia próby wdrożenia procedury exit interview, by w przyszłości zapobiegać takim sytuacjom i mieć dodatkowe źródło informacji, jak doskonalić firmę. W jaki sposób powinnam do tego podejść?

Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie ma możliwości przeprowadzania wywiadów bezpośrednich (np. duże rozproszenie organizacji), lepszy jest kwestionariusz elektroniczny niż brak jakiejkolwiek próby zdobycia cennej wiedzy.

Podczas rozmowy pracownik działu HR powinien dać przestrzeń swojemu rozmówcy, unikać interpretacji i uzgadniania faktów. Z pewnością obrona w takiej sytuacji i argumentowanie, że jest zupełnie inaczej, mogą nasuwać się samoistnie, jednak rolą HR-owca jest zebrać opinię, zadając pytania otwarte i zachęcając do wyczerpujących odpowiedzi.

Pracownik może, ale nie musi

Bardzo ważna jest komunikacja i zapoznanie pracownika z celami, dla jakich przeprowadzane jest spotkanie, nawet jeżeli procedura funkcjonuje w organizacji od dawna. Pracownik może być bardziej zmotywowany do rozmowy, gdy spotkanie ma miejsce w ostatnich dniach jego obecności w firmie. W ten sposób możemy wyeliminować niepokój pracownika, że może sobie zaszkodzić. Jeżeli jednak naszym głównym celem jest zatrzymanie pracownika, to zdecydowanie warto taką rozmowę odbyć stosunkowo szybko. Na pewno warto zadbać o komfort rozmówcy, organizując zarówno odpowiednią przestrzeń do rozmowy, jak i rezerwując sobie odpowiedni czas. Wywiad taki może budzić wiele emocji, zatem osoba go prowadząca musi być do niego odpowiednio przygotowana.

Tak czy inaczej nikt nie może zmusić pracownika do uczestnictwa w exit interview. Pracodawca może jedynie poprosić o udział w spotkaniu i liczyć na pozytywną reakcję. Właściwą decyzję może ułatwiać fakt, że pracownik może być zainteresowany:

  • przekazaniem swoich oczekiwań, otrzymaniem propozycji lepszych warunków współpracy,
  • pozostaniem w dobrych relacjach z byłym pracodawcą,
  • poprawą warunków pracy pozostających kolegów.

Wykorzystanie zebranych danych

Organizacja może wykorzystać zdobytą wiedzę, by przeanalizować przede wszystkim powody rotacji w firmie i na tej podstawie podjąć stosowne działania. Może być jedna, główna przyczyna skłaniająca pracowników do szukania nowych wyzwań zawodowych, ale może się także okazać, że powodów jest wiele, np. warunki pracy, stres, atmosfera, przełożony oraz inne.

Drugi istotny obszar analizy to zdiagnozowanie przyczyn, które nie muszą być bezpośrednią przyczyną odejść, ale powodują, że praca w organizacji jest trudna i mniej efektywna. Zdarza się, że pracownicy odchodzą w poszukiwaniu możliwości rozwoju czy awansu. Często są to osoby, które były nieoficjalnie typowane przez organizację jako osoby kluczowe, myślano o nich jako o następcach. Zatrudnieni pracownicy natomiast narzekają, że kryteria awansów są niejasne, a decyzje wynikają z układów personalnych.

W takiej sytuacji warto poważnie rozważyć procedurę planów sukcesji i odpowiednio zarządzić informacją. Niewątpliwie najważniejsze dla firmy jest zachowanie ciągłości procesów biznesowych, a dla pracowników możliwości rozwoju.

Exit interview daje odpowiedź na wiele pytań zarówno w zakresie operacyjnym, jak i strategicznym. Czasem jest to pierwsza okazja, kiedy organizacja pozyskuje taką wiedzę i refleksję, że są obszary do dalszego doskonalenia. Mając informacje, bardzo istotne są jest jeszcze gotowość i możliwości firmy do wprowadzania zmian.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rorbach

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »