| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Do czytania w małych dawkach

Do czytania w małych dawkach

Nie wierzę, że można skutecznie współdziałać lub kierować ludźmi bez ciągłego doskonalenia umiejętności czytania ze zrozumieniem. Bez korzystania z dostępnych wspomagających rozwój treści.

Dla każdego czytelnika pouczające powinny być słowa prezydenta Harry'ego Trumana: Bomba atomowa nie była przedmiotem wielkiej decyzji... Była jedynie kolejnym narzędziem obrony słusznej sprawy. Zrzucenie bomby położyło kres wojnie. Była to decyzja wyłącznie militarna. Axelrod stara się nas zmotywować, jednak motywowanie to chwilami jest nieco nachalne i uproszczone - zdecydowanie nadmiernie „amerykańskie”.

Dla czytelników pragnących z początkiem roku odświeżyć i uzupełnić swoje wiadomości z problematyki negocjacji, mam dobre wiadomości. Z końcem minionego roku zostały opublikowane „Negocjacje w trzech wymiarach” Davida A. Laxa i Jamesa K. Sebeniusa. Jest to najnowsza książka autorów czytanego od ponad 20 lat bestsellera „The Manager As a Negotiator”. „Negocjacje w trzech wymiarach” to książka obowiązkowa dla wszelkich osób „szefujących”. Zachęcają oni czytelników uwikłanych w dylemat wyboru taktyki twardego lub przyjacielskiego (partnerskiego) negocjatora do nauki oraz praktycznego opanowania trzeciej drogi. Lax i Sebenius nazywają klasyków rokowań jednowymiarowymi. Przekonująco dowodzą, że sami opanowali umiejętność negocjacji w trzech wymiarach: taktycznym, projektowym (wyobrażeniowym i scenariuszowym) oraz „poza stołem”.

Tak zaproponowane postrzeganie negocjacji mogłoby być nazywane negocjacjami lateralnymi. Termin myślenie lateralne jest od lat propagowany przez guru praktycznych technik sprawnego myślenia i działania Edwarda de Bono. W literaturze biznesowej Philip Kotler (mistrz marketingu) oraz Fernando Trias de Bes (współautor badań i publikacji Kotlera) przed czterema laty wprowadzili pojęcie lateralnego marketingu. Określenie negocjacje lateralne powinno być przez praktyków lepiej przyjęte niż angielski zapis „negocjacji w trzech wymiarach” - „3D Negotiation” Laxa i Sebeniusa.

„Sztuka negocjacji w stylu Donalda Trumpa” to interesująca opowieść Georga H. Rossa, amerykańskiego prawnika, który od pół wieku zajmuje się negocjacjami. Od początku lat 70. współpracuje on z Donaldem Trumpem. W międzynarodowym środowisku biznesu znana jest dobrze negocjacyjna przypowiastka Rossa o niezwykłej sile optymizmu i rzeczywistych trudach zmiany charakteru. Umieszczona na początku książki anegdota pozostawia w pamięci czytelnika przesłanie, że dobry - skuteczny negocjator realizuje założone cele: wytrwale, z wiarą i bez lęku. Dobre negocjacje zajmują naprawdę sporo czasu. Wymagają wykonania przyjaznego gestu wobec drugiej strony, zrozumienia jej potrzeb oraz wzajemnego zainteresowania obu stron. Dobre negocjacje w żadnym wypadku nie polegają na komunikacji jednostronnej.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Schindler Polska

Schindler Polska to spółka-córka międzynarodowego koncernu Schindler z siedzibą w Szwajcarii

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »