| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak pogodzić różne interesy pracowników?

Jak pogodzić różne interesy pracowników?

PROBLEMJestem szefem działu księgowości w firmie handlowej. Zauważyłem ostatnio, że pomiędzy jednym z moich pracowników a jednym z handlowców pojawiło się napięcie. Współpracują oni ze sobą bezpośrednio. Mój pracownik prowadzi rozliczenia kosztów sprzedaży tego handlowca, który nie dostarcza dokumentów na czas. Jak rozwiązać konflikt powstały pomiędzy nimi?

ODPOWIEDŹ

Miejsce pracy jest jednym z najbardziej konfliktogennych środowisk, w jakich funkcjonujemy. Prędzej czy później wystąpi konflikt - czy to pomiędzy pracownikami, czy też pomiędzy pracownikiem i jego przełożonym. Niekiedy konflikty mogą mieć pozytywne skutki i niektórzy specjaliści zalecają ich wywoływanie. Często konflikt można próbować twórczo wykorzystać. Może być też dobrym czynnikiem do wprowadzenia w organizacji pewnych zmian.

Najczęstszym źródłem powstawania i rozwoju sytuacji konfliktowych w miejscu pracy są różnice charakterów, problemy w komunikowaniu się lub układy i powiązania międzyludzkie.

Najprawdopodobniej powodem powstania tego konfliktu jest bezpośrednie powiązanie pracy obu tych pracowników. Powstał między nimi konflikt interesów. Priorytetem dla handlowca jest najprawdopodobniej kontakt z klientem i uzyskanie jak najlepszego wyniku sprzedaży, natomiast pracownika działu księgowości - przygotowanie raportu finansowego dla przełożonego i tym samym rozliczenie kosztów sprzedaży generowanych przez owego handlowca. Dla handlowca mniej ważne jest rozliczenie się z kosztów w dziale księgowości, co dla pracownika finansowego ma kluczowe znaczenie. Tego typu konflikt może mieć pozytywne skutki, o ile zostanie umiejętnie wykorzystany.

Dobrym rozwiązaniem tej sytuacji będzie przede wszystkim wyjaśnienie handlowcowi, jakie są konsekwencje niedostarczenia przez niego na czas odpowiedniej dokumentacji. Całkiem możliwe, że nie zdaje on sobie sprawy z tego, z czym związane są takie opóźnienia.

Dodatkowo, myśląc o twórczym wykorzystaniu takiego konfliktu, można stworzyć procedurę rozliczania się handlowców, z precyzyjnym wskazaniem terminów dostarczania dokumentów. Oczywiście takie regulacje powinny być wspólnym dziełem działu księgowego i handlowego. Najlepiej powierzyć to zadanie pracownikom obu działów. W zależności od wielkości firmy możemy albo zaangażować wszystkich pracowników, albo stworzyć grupę zadaniową do stworzenia takich wewnętrznych procedur. Będzie to też dobra okazja do tego, by pracownicy nawzajem dowiedzieli się, na czym polega ich praca.

Przyczyn konfliktów może być wiele. W zależności od tego, jakie one są, odpowiednia powinna być reakcja przełożonego. Czasem pozwolimy na rozwój konfliktu i wykorzystamy go twórczo czy też dokonamy pewnych zmian w organizacji pracy. A czasem będziemy musieli reagować natychmiast i jak najszybciej zażegnać sytuację konfliktową.

Kamil Bogusz

Autor jest koordynatorem zespołu w Dziale Kadr i Płac w FPA Group.

Kontakt: kbogusz@fpa-group.pl

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

PROMAG S.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »