| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy w zarządzaniu ważny jest tylko wynik

Czy w zarządzaniu ważny jest tylko wynik

W pracy liczy się wynik. Razem z ludźmi, z którymi pracuję, robimy wszystko, by realizować skutecznie cele. Inaczej działanie nie ma sensu. Lubię to, co robię. I o ile prędzej czy później znajduję rozwiązania nawet w beznadziejnych sytuacjach, zdarza się, że nie potrafię porozumieć się z ludźmi. Przekazuję im, czym mają się zająć, po czym okazuje się, że zrobili to zupełnie inaczej, niż oczekiwałem. Mam wrażenie, że niekiedy nie rozumieją, o co mi chodzi. Czasem też, kiedy widzę, w jaki sposób pracownik zabiera się do wykonania zadania, wolę zająć się nim sam. Jestem przeciążony pracą. Odnoszę wrażenie, że robię coś nie tak, że nie do końca właściwie zarządzam ludźmi. Co mogę zrobić, by usprawnić funkcjonowanie moje oraz zespołu?

Typ wydajny mówi to, co myśli. Nie ukrywa słów krytyki. Nie omieszka powiedzieć, że coś mu się nie podoba. Warto jednak, by pamiętał przy tym, że liczy się, w jaki sposób to powie. Niektóre osoby mogą nie przyjąć krytykę właśnie ze względu na to, jak została przekazana. A jeśli nawet już ją przyjmą, będą urażeni i zdemotywowani.

„Skróty myślowe” to specjalność wydajnych. Znają je przecież tak dobrze. Nieraz zdarzało się, że zbyt duży skrót myślowy podczas tłumaczenia zadania, celu, projektu, spowodował, że otrzymali nie to, o co im chodziło. Denerwują się wtedy na pracowników. Powinni zdawać sobie sprawę, że jeśli nie wytłumaczą wystarczająco konkretnie i szczegółowo zadania, narażą się na niezrozumienie. Mylnie czasem oczekują, że inni postrzegają rzeczywistość, dany projekt tak jak oni.

Czas na słuchanie

Wydajni wolą mówić niż słuchać. Chyba że uznają, że ktoś ma im coś bardzo ważnego do powiedzenia – ważnego z punktu widzenia celów, które chcą osiągnąć. „No, przecież to oczywiste” – stwierdzają w tym miejscu wydajni. Zależy dla kogo. Dla wielu osób ważny jest sam fakt, że ktoś gotów jest wysłuchać tego, co mają do powiedzenia. Nie chodzi tylko o realizację celów, lecz także o okazanie komuś szacunku, wysłuchanie jego punktu widzenia, zainteresowania osobą.

Słuchanie ma też ogromne znaczenie w wykorzystaniu potencjału ludzkiego. Skoro cele są tak ważne, nie można nie brać pod uwagę wskazówek, pomysłów ludzi, z którymi pracujemy. Wydajni potrafią mieć genialne wizje dotyczące realizacji projektu. Świetne pomysły i rozwiązania. Jednak niejeden wydajny przyznał, że dzięki temu, że posłuchał uwag swoich pracowników, udało mu się uniknąć błędów i znalazł lepsze rozwiązanie.

Niekiedy wydajnym „szkoda czasu” na słuchanie. Tłumaczą, że mają inne, bardzo pilne, priorytetowe tematy. Wydajni przyznają często, że muszą uczyć się słuchać i poświęcić czas na słuchanie, by uniknąć problemów. Jeden z prezesów zarządzających zespołem dobrych pracowników, po wielu miesiącach rosnącej demotywacji, przyznał ze smutkiem: „No tak, pracownicy mówili o tych problemach, o braku narzędzi, spotkań w sprawie kluczowych klientów, o niewysłuchaniu stron zaangażowanych w zadanie, o braku specjalistycznych szkoleń. Zawsze wydawało mi się, że są inne, ważniejsze rzeczy, że nie mam czasu ich wysłuchać. Oni spisali listę tych kwestii, które wymagały usprawnienia – dla dobra firmy – i zostawili mojej asystentce. Nic z tym nie zrobiłem. Wydawało mi się, że nie mam czasu. Tydzień temu odszedł jeden z moich najlepszych pracowników. Miał dość pracy w takim systemie. Mam zdemotywowany zespół”.

Zrozumiał. W firmie wprowadzono regularne spotkania, na których pracownicy mogli prezentować swoje wnioski, wnosić propozycję usprawnień, mieli platformę, by się wypowiedzieć. „Kilka lat temu mieliśmy takie spotkania, ale mówiłem głównie ja. Nie byłem zainteresowany ich opinią. Chciałem jak najszybciej przekazać to, co miałem do powiedzenia” – dodał prezes.

Kto, jak nie ja?

Jednym z częstszych problemów, na które uskarżają się wydajni przełożeni, jest trudność z delegowaniem zadań. Przyczyną tego bywa nieodparte przekonanie, że „nikt nie zrobi tego tak dobrze, jak oni”. Idąc tym tokiem myślenia, wiele zadań robią sami. Drugą przyczyną może być brak cierpliwości, by wytłumaczyć, jak dane zadanie ma być wykonane, lub by przeszkolić pracowników w celu wykonania zadania. Osobom wydajnym tymczasem zależy na jak najszybszym wykonaniu pracy. Nie biorą pod uwagę, że kiedy pracownik wdroży się w wykonanie zadania, zostaną odciążeni i będą mogli zająć się bardziej strategicznymi rozwiązaniami.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek Tłumaczenia i szkolenia językowe

Skrivanek jest agencją translatorską, która oferuje kompleksowe rozwiązania z zakresu tłumaczeń i szkoleń językowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »