| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Niełatwy charakter

Niełatwy charakter

Zespoły pracownicze składają się nie tylko z pracowników kreatywnych czy indywidualistów z dużym doświadczeniem zawodowym. Niejednokrotnie zdarzają się osoby bardzo konfliktowe, co wpływa negatywnie na pracę całego teamu. Czy szef ma prawo zwolnić osobę, którą uzna za problematyczną?

Zdrowa atmosfera w pracy

Problem może stanowić pracownik, który krytykuje szefa, ale swoje obowiązki wykonuje prawidłowo. Czy w tej sytuacji można kogoś zwolnić za tzw. trudny charakter? Kłótliwość, krytykanctwo lub malkontenctwo musi przekładać się na wykonywanie obowiązków. Ogólne odczucia i niezgodność charakterów to za mało – przyczyna wypowiedzenia musi być konkretna.

Inaczej jest w sytuacji, kiedy pracownik swym zachowaniem przyczynia się do powstawania konfliktów i psuje atmosferę w środowisku pracy. Zgodnie z art. 94 pkt 10 k.p. do obowiązków pracodawcy należy m.in. wpływanie na kształtowanie zasad współżycia społecznego w zakładzie pracy. Dotyczy to nie tylko stosunku między pracodawcą a pracownikami, lecz także wzajemnych relacji pomiędzy samymi pracownikami. Z kolei zatrudniony ma obowiązek przestrzegać tych zasad. Jeśli więc zachowanie któregoś z pracowników (zwłaszcza piastującego stanowisko kierownicze) zaburza współżycie społeczne, może to stanowić przesłankę do rozwiązania z nim umowy o pracę.

Potwierdza to również wyrok Sądu Najwyższego z 29 czerwca 2005 r., sygn. akt I PK 290/2004, zgodnie z którym zachowanie pracownika na stanowisku kierowniczym polegające na ubliżaniu współpracownikom może być zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych (art. 52 § 1 pkt 1 k.p.). Jeśli zatem dojdzie do złamania zasad współżycia społecznego, to obowiązkiem pracodawcy jest podjęcie takich działań, które położą kres tego rodzaju niepożądanym zjawiskom – włącznie z rozwiązaniem umowy o pracę z osobą, która zakłóca przebieg pracy i porządek w miejscu pracy.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, przyczyna wypowiedzenia musi być konkretna, nie może więc być oparta na powierzchownych odczuciach czy niezgodności charakterów. Z kolei krytyka danej strony stosunku pracy powinna być konstruktywna, merytorycznie uzasadniona i nie może wykraczać poza obszar zawodowy wykonywanej pracy.

Jeśli pracownik zatrudniony na czas nieokreślony otrzymał niezgodne z prawem lub nieuzasadnione wypowiedzenie umowy, może zaskarżyć pracodawcę przed sądem. Ma prawo żądać przywrócenia do pracy lub odszkodowania – jakie roszczenia wybierze, zależy już do niego. Sąd pracy może jednak nie uwzględnić roszczenia pracownika i w zamian za to zasądzić odszkodowanie.

WAŻNE

Obowiązek przestrzegania zasad współżycia społecznego – zasady ustalane są przez poszczególnych pracodawców, zwykle obejmują:

  • uprzejme zachowanie w stosunku do przełożonych,
  • podwładnych i współpracowników,
  • nieprzeszkadzanie innym w pracy, oraz
  • okazywanie pomocy podwładnym.

Pracodawca może swoim zachowaniem wpływać na kształtowanie się prawidłowych zasad współżycia społecznego wśród załogi.

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »