| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Ambitni też potrzebują porad

Ambitni też potrzebują porad

Mądrość zdobywana jest latami, dlatego w wielu kulturach tak wysoko ceniono zdanie ludzi starszych. Nie tylko bardzo wiekowych, ale i tych, którzy przeżyli więcej niż my. Uczenie się na błędach innych pozwala ustrzec się przed kosztowną porażką.

Informacja z okładki książki: „Zatroszcz się o: swoich ludzi, swoich klientów, swoją karierę” dobrze oddaje filozofię podejścia autora do pracy doradczej.

„Jak wybrać doradcę. Przewodnik dla klienta” jest pracą pomagającą zrozumieć konsulting osobom, które chcą zdobywać wiedzę na ten temat od podstaw. Książka ma rekomendację Międzynarodowej Organizacji Pracy. Publikacja przypomina dobry przewodnik dla pacjenta lub zdrowego człowieka, który chce wiedzieć, jak najlepiej „poradzić” sobie z lekarzem. Kluczowe pytanie - Dlaczego korzystać z usług doradców? - rozbudowane jest w formę listy pytań dodatkowych dla czytelnika: Czy problem jest dostatecznie ważny? Czy potrzebujesz pomocy w jego identyfikacji? Czy jesteś pewien, że sam nie potrafisz go rozwiązać? Czy korzyści będą większe niż koszty? Czy mamy do dyspozycji odpowiednie środki? Kiedy należy zrezygnować z udziału doradcy?

Ważne jest zalecenie, by zlecający (decydent) uczył się od doradcy oraz by doradztwo nie było podyktowane biznesowym „owczym pędem” (modą).

Najmłodszą (wydanie anglojęzyczne - 2006 rok) książką w proponowanym zestawie jest „Sztuka znajdowania dobrych doradców”. Dan Ciampa, doradca amerykańskich i międzynarodowych firm, a także sprawny negocjator, koncentruje się na zaniedbywanym problemie doboru „lekarzy instytucji i firm”. Autor na podstawie własnego doświadczenia i literatury dochodzi do wniosku, że należy intensywnie uczyć menedżerów umiejętności korzystania z konsultingowego poradnictwa. Przypomina czytelnikowi, że źródeł produktywnego doradzania trzeba szukać wewnątrz i na zewnątrz usprawnianego „organizmu”. Książka udowadnia czytelnikowi kilka zasad - prawd: ambitni szefowie też potrzebują porad, problemem jest ignorowanie i niewłaściwe korzystanie z rad, niedoceniany jest fakt, że doradcy bywają różni. „Potencjalne” nierealizowane rady nie są stratą czasu, bo uczą podejścia do rozwiązań. W nadmiarze jednak stanowią koszt, którego należy unikać.

Najciekawsze jest stwierdzenie, że obecnie w skali globalnej jest zbyt wielu doradców, konsultantów. Zdaniem autora pracy nie ułatwia to właściwych decyzji i zachęca do przypadkowego - „intuicyjnego” wyboru. Dzięki książce Dana Ciampy uwierzyłem, że zleceniodawca musi przed rozpoczęciem współpracy z doradcą zadać fundamentalne pytanie: „Panie konsultancie, a ja co mam robić?”.

Lee Iacocca, Catherine Whitney, „Gdzie się podziali ci wszyscy przywódcy?”, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 2007, wydanie oryginalne 2007.

David H. Maister, „Zarządzanie firmą usług profesjonalnych”, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2006, wydanie oryginalne 1993.

David H. Maister, „Prawdziwy profesjonalizm”, Wydawnictwo Studio Emka, Warszawa 2001, wydanie oryginalne 1997.

Milan Kubr, „Jak wybrać doradcę”, Wydawnictwo Normalizacyjne Alfa-Wero, Warszawa 1997, wydanie oryginalne 1993.

Dan Ciampa, „Sztuka znajdowania dobrych doradców”, Wydawnictwo Helion 2007, wydanie oryginalne 2006.

Andrzej Budzyk

Autor jest stałym współpracownikiem „Personelu i Zarządzania”. Prezentuje książki przydatne ludziom biznesu.

Kontakt: andrzej.budzyk@wp.pl

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Kaszubiak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »