| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zdobyć lojalność pracownika?

Jak zdobyć lojalność pracownika?

Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Świadomość i wiedza pracowników, o tym, jak zdobyć i/lub utrzymać atrakcyjną pracę znacznie wzrosła na przestrzeni ostatnich lat. Specjaliści i menedżerowie na bieżąco doskonalą swoje kwalifikacje i konsekwentnie rozwijają ścieżkę kariery. Wyniki badania Antal International „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, przeprowadzonego w tym roku, wskazują, że aż 51 proc. kadry średniego i wyższego szczebla biernie poszukuje pracy.

Nawet jeśli pracownik nie poszukuje aktywnie pracy, czyli nie wysyła aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenia umieszczone w internecie, i tak często pilnie śledzi trendy na rynku pracy oraz firmy, które cieszą się opinią dobrego pracodawcy. Specjaliści i menedżerowie umieszczają swoje profile na portalach społecznościowych, dbają o podtrzymywanie kontaktów zawodowych, biorą udział w konferencjach i spotkaniach biznesowych. Co to oznacza dla pracodawcy?

Zadanie działów personalnych to m.in. zdobycie i utrzymanie cennego pracownika. Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Dzięki swojemu zaangażowaniu nie tylko generuje największe zyski dla firmy, lecz także minimalizuje wydatki związane z motywowaniem, absencją, a przede wszystkim z rekrutacją i wdrażaniem nowych pracowników. Za swoją lojalność oczekuje jednak dodatkowych benefitów. Pracodawcy w takiej sytuacji mogą zaproponować zawarcie umowy lojalnościowej, czyli umowy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, mającej na celu nadanie temu pierwszemu uprawnień w zakresie dostępu do szkoleń lub szczególnych świadczeń w zamian za zobowiązanie się do powstrzymania od pewnych działań przewidzianych niniejszą umową.

Rodzaje umów lojalnościowych

Umowy lojalnościowe możemy podzielić na dwie grupy: umowy obowiązujące w czasie trwania stosunku pracy oraz te, które dotyczą okresu po rozwiązaniu stosunku pracy. Najczęściej występującymi umowami lojalnościowymi są: umowa o dokształcaniu oraz zakaz konkurencji.

Zakaz konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji opiera się na poniższych zasadach:

  • podczas trwania stosunku pracy i po jego ustaniu pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej – pracownik nie może więc prowadzić zarówno działalności gospodarczej ani ubocznej, jak i żadnej innej działalności, która byłaby konkurencyjna,
  • podczas trwania stosunku pracy i po jego ustaniu pracownik nie może świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną – pracownik nie może więc z takimi podmiotami zawierać umów o pracę ani umów cywilnoprawnych,
  • zakaz konkurencji nie wynika z mocy samej umowy o pracę, ale jest następstwem odrębnej od umowy o pracę umowy zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Aby umowa o zakazie konkurencji była ważna, musi zostać zawarta na piśmie.

Należy pamiętać, że aby zakaz konkurencji był wiążący, musi spełniać następujące warunki:

  • zakaz konkurencji można zawrzeć tylko w wypadku, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  • w umowie o zakazie konkurencji należy wskazać okres obowiązywania zakazu,
  • za powyższy okres pracownikowi przysługuje odszkodowanie nie niższe niż 25 proc. jego wynagrodzenia (w umowie należy wskazać wysokość odszkodowania).
reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

nazwa.pl

Usługodawca w zakresie rejestracji domen i usług hostingowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »