| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zdobyć lojalność pracownika?

Jak zdobyć lojalność pracownika?

Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Świadomość i wiedza pracowników, o tym, jak zdobyć i/lub utrzymać atrakcyjną pracę znacznie wzrosła na przestrzeni ostatnich lat. Specjaliści i menedżerowie na bieżąco doskonalą swoje kwalifikacje i konsekwentnie rozwijają ścieżkę kariery. Wyniki badania Antal International „Aktywność specjalistów i menedżerów na rynku pracy”, przeprowadzonego w tym roku, wskazują, że aż 51 proc. kadry średniego i wyższego szczebla biernie poszukuje pracy.

Nawet jeśli pracownik nie poszukuje aktywnie pracy, czyli nie wysyła aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenia umieszczone w internecie, i tak często pilnie śledzi trendy na rynku pracy oraz firmy, które cieszą się opinią dobrego pracodawcy. Specjaliści i menedżerowie umieszczają swoje profile na portalach społecznościowych, dbają o podtrzymywanie kontaktów zawodowych, biorą udział w konferencjach i spotkaniach biznesowych. Co to oznacza dla pracodawcy?

Zadanie działów personalnych to m.in. zdobycie i utrzymanie cennego pracownika. Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Dzięki swojemu zaangażowaniu nie tylko generuje największe zyski dla firmy, lecz także minimalizuje wydatki związane z motywowaniem, absencją, a przede wszystkim z rekrutacją i wdrażaniem nowych pracowników. Za swoją lojalność oczekuje jednak dodatkowych benefitów. Pracodawcy w takiej sytuacji mogą zaproponować zawarcie umowy lojalnościowej, czyli umowy pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, mającej na celu nadanie temu pierwszemu uprawnień w zakresie dostępu do szkoleń lub szczególnych świadczeń w zamian za zobowiązanie się do powstrzymania od pewnych działań przewidzianych niniejszą umową.

Rodzaje umów lojalnościowych

Umowy lojalnościowe możemy podzielić na dwie grupy: umowy obowiązujące w czasie trwania stosunku pracy oraz te, które dotyczą okresu po rozwiązaniu stosunku pracy. Najczęściej występującymi umowami lojalnościowymi są: umowa o dokształcaniu oraz zakaz konkurencji.

Zakaz konkurencji

Umowa o zakazie konkurencji opiera się na poniższych zasadach:

  • podczas trwania stosunku pracy i po jego ustaniu pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej – pracownik nie może więc prowadzić zarówno działalności gospodarczej ani ubocznej, jak i żadnej innej działalności, która byłaby konkurencyjna,
  • podczas trwania stosunku pracy i po jego ustaniu pracownik nie może świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego działalność konkurencyjną – pracownik nie może więc z takimi podmiotami zawierać umów o pracę ani umów cywilnoprawnych,
  • zakaz konkurencji nie wynika z mocy samej umowy o pracę, ale jest następstwem odrębnej od umowy o pracę umowy zawartej między pracodawcą a pracownikiem. Aby umowa o zakazie konkurencji była ważna, musi zostać zawarta na piśmie.

Należy pamiętać, że aby zakaz konkurencji był wiążący, musi spełniać następujące warunki:

  • zakaz konkurencji można zawrzeć tylko w wypadku, gdy pracownik ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
  • w umowie o zakazie konkurencji należy wskazać okres obowiązywania zakazu,
  • za powyższy okres pracownikowi przysługuje odszkodowanie nie niższe niż 25 proc. jego wynagrodzenia (w umowie należy wskazać wysokość odszkodowania).
reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Nasiłowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »