| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zdobyć lojalność pracownika?

Jak zdobyć lojalność pracownika?

Lojalny specjalista to skarb dla organizacji – jest zaangażowany w sprawy firmy i dużo bardziej efektywny. To osoba, której cele osobiste są ściśle związane z celami organizacji, z którą się identyfikuje. Jak zatem zatrzymać dobrego pracownika?

Czas dojazdu do pracy

Często kandydaci świeżo po studiach akceptują kosztowne i niewygodne dojazdy do pracy, aby tylko zdobyć doświadczenie i kwalifikacje pożądane na rynku pracy. Wraz z rozwojem umiejętności i ich kariery coraz bardziej cenią możliwość pracy w bardziej dogodnej lokalizacji. Czasem oferta pracy wydaje się tak atrakcyjna, że długie dojazdy są dla pracownika opłacalne, jednak na dłuższą metę okazują się zbyt męczące i pochłaniają zbyt wiele jego wolnego czasu.

Monitorowanie satysfakcji

Nawet najlepiej dopasowany bonus, najskrupulatniej podpisana wcześniej umowa lojalnościowa nie zatrzyma pracownika w firmie, jeśli ten faktycznie otrzyma ofertę ściśle pokrywającą się z jego aktualnymi potrzebami. Warto pamiętać, że wprawny head hunter, który dobrze zbada motywację kandydata, będzie w stanie zaproponować adekwatną ofertę, która skusi taką osobę pomimo podpisanych wcześniej zobowiązań. Nawet jeśli pracodawcy w porę uda się zatrzymać takiego pracownika, trzeba pamiętać, że z jakiegoś powodu nie był on zadowolony. A niska satysfakcja oznacza niższe zaangażowanie pracownika, często brak akceptacji decyzji szefa, mniejszą kreatywność, tworzenie bardziej negatywnych relacji ze współpracownikami, większą absencję, większą szansę na pojawienie się wypalenia zawodowego itd. Czy jest wobec tego sens na siłę zatrzymywać taką osobę w firmie poprzez odwoływanie się do umów lojalnościowych?

Pamiętajmy, że pracownik, który raz podjął decyzję o odejściu, nawiązał kontakt z rekruterem, najprawdopodobniej dojdzie do wniosku, że przyjęcie kontroferty niewiele zmieniło i znajdzie sposób, aby w ciągu najbliższych kilku czy kilkunastu miesięcy i tak rozstać się z firmą – i to niekoniecznie ze względu na niewiele większą podwyżkę czy hamulec w postaci podpisanej umowy lojalnościowej. Warto więc na bieżąco monitorować satysfakcję pracownika i proponować nowe rozwiązania dostosowane do jego aktualnych potrzeb. Umowa lojalnościowa niech pozostanie sformalizowanym zapisem wzajemnych korzyści, a nie sposobem zmuszenia pracownika do pozostania w organizacji.


reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcowska Mariusz Boruch

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »