| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Obowiązek lojalności pracownika wobec pracodawcy

Obowiązek lojalności pracownika wobec pracodawcy

Obowiązek zachowania lojalności wobec pracodawcy nakładają na pracownika przepisy Kodeksu pracy oraz ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Lojalność można i należy rozumieć szeroko jako ciążący na pracowniku obowiązek dbania o ogólnie pojęty interes swego pracodawcy, o dobro firmy, jej wizerunek, mienie itd. A co z rozumieniem tego pojęcia w węższym znaczeniu - nakazem przestrzegania tajemnicy przez pracownika?

- naprawienia wyrządzonej szkody, na zasadach ogólnych;

- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści, na zasadach ogólnych;

- zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był zawiniony.

Natomiast zgodnie z art. 23 pkt 1 tejże ustawy osobie, która wbrew ciążącemu na niej obowiązkowi (przede wszystkim pracownikowi, a także osobie świadczącej pracę na podstawie innego stosunku prawnego), ujawnia informację stanowiącą tajemnicę przedsiębiorstwa lub też wykorzystuje ją we własnej działalności gospodarczej grozi grzywna, kara ograniczenia wolności, a nawet kara pozbawienia wolności do lat dwóch

Rodzaje tajemnic

Kodeks pracy nakłada również na pracowników obowiązek zachowania w tajemnicy informacji, które zostaną za takie uznane na mocy przepisów odrębnych ustaw (art. 100 § 2 pkt 5 k.p.). Możemy w tym przypadku mówić o:

1) tajemnicach zawodowych,

2) tajemnicy państwowej,

3) tajemnicy służbowej.

W zasadzie pozostają one poza sferą naszych rozważań, gdyż w niewielkim jedynie stopniu wiążą się one z problemem lojalności pracownika w stosunku do swego pracodawcy. Jednak pominąć ich zupełnie nie można. Wobec tego ograniczę się jedynie do zasygnalizowania pewnych kwestii, głównie definicyjnych, z nimi związanych.

Tajemnice zawodowe

Do tej grupy zaliczamy informacje dostępne jedynie poszczególnym grupom pracowników, na których odrębne przepisy nakładają szczególny obowiązek ich strzeżenia. Chodzi o informacje poznane przez pracowników w związku z wykonywaniem określonego zawodu umożliwiającego wejście w posiadanie cudzego sekretu. Tajemnic zawodowych jest wiele. Zaliczamy do nich chociażby tajemnicę lekarską, adwokacką i radcowską, dziennikarską, bankową, giełdową itp. Obowiązek ich zachowania przewidują przepisy odrębnych ustaw regulujących działalność poszczególnych grup zawodowych. Na przykład obowiązek przestrzegania tajemnicy bankowej i jej zakres określa ustawa Prawo bankowe, o tajemnicy lekarskiej mówi ustawa o zawodzie lekarza, pojęcie tajemnicy dziennikarskiej reguluje ustawa Prawo prasowe itd. Nie należy jednak zapominać, że źródłem obowiązku zachowania tajemnic zawodowych są również przepisy Kodeksu cywilnego, a także zasady etyki określonego zawodu.

Tajemnica państwowa i służbowa

Ich definicja zawarta jest w ustawie o ochronie informacji niejawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 1 tejże ustawy tajemnicą państwową jest informacja, której nieuprawnione ujawnienie może spowodować istotne zagrożenie dla podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa, stosunków międzynarodowych lub gospodarczych państwa. Informacje te muszą być oznaczone klauzulą „ściśle tajne” lub „tajne”, a ich szczegółowy wykaz zawiera załącznik nr 1 do wspomnianej ustawy.

Narzędzia kadrowego

Ośrodki konferencyjno- szkoleniowe

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Teper

Adwokat amerykański

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »