| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Zapobieganie stresowi w pracy

Do skutecznych działań zapobiegających stresowi w miejscu pracy, jakie mogą stosować pracodawcy, należą:

  • monitorowanie środowiska pracy w celu wczesnego wykrycia oznak występowania stresu zawodowego,
  • konsultacje z pracownikami w zakresie zagadnień dotyczących wymagań stanowiska pracy,
  • poważne traktowanie skarg od pracowników,
  • utrzymywanie atmosfery zaufania wśród załogi, aby pracownicy bez skrępowania mogli rozmawiać na temat stresu zawodowego.
  • przyznawanie pracownikom wystarczającego czasu na wykonanie przydzielonych zadań,
  • wyraźne określanie zakresów obowiązków,
  • nagradzanie pracowników za dobre wyniki,
  • umożliwienie pracownikom przedstawiania skarg i poważne traktowanie tych skarg,
  • zapewnienie pracownikom kontroli nad wykonywaną przez nich pracą,
  • ograniczenie do minimum zagrożeń fizycznych,
  • umożliwienie pracownikom udziału w podejmowaniu decyzji, które ich dotyczą,
  • dostosowanie obciążenia pracą do zdolności i predyspozycji każdego pracownika,
  • planowanie zadań w taki sposób, aby były one inspirujące dla pracowników,
  • wyraźne określanie funkcji i obowiązków zawodowych,
  • stwarzanie sposobności do interakcji społecznej,
  • unikanie dwuznaczności w sprawach związanych z bezpieczeństwem zatrudnienia i rozwojem kariery.

Pokonać stres

Poza doraźnymi metodami radzenia sobie ze stresem (których przykłady przedstawiono w ramce) niezbędne jest zadbanie o możliwość regeneracji organizmu po wysiłku adaptacji. Nauka relaksacji, joga czy medytacje wykonywane regularnie pozwalają na regenerację zasobów organizmu i zwiększają odporność na codzienne zagrażające bodźce. Warto również poważnie zastanowić się nad własną higieną życia i przestrzegać zasady work life balance. Wypośrodkowanie i odpowiednie nadanie wartości elementom naszego życia pozwoli również na zapewnienie sobie przestrzeni na odpoczynek, ładowanie baterii i świadome zarządzanie stresem – weryfikację źródeł, wprowadzenie możliwych zmian redukujących jego natężenie i wreszcie znalezienie radości z codzienności.

Metody radzenia sobie ze stresem

Poziom stresu, jakiemu codziennie podlega jednostka, często jest na tyle wysoki, że pozornie prosta sytuacja powoduje przekroczenie granicy. Poniżej znajduje się opis krótkich ćwiczeń, które pozwalają na szybką redukcję napięcia, oczyszczenie myśli i zebranie sił na dalsze działania wtedy, kiedy nie ma czasu na głębszą relaksację. Mogą być stosowane zarówno w odosobnieniu, jak i wśród ludzi, na gorąco, pomagając zapanować nad stresem.

 

Oddech, jako zawór bezpieczeństwa: równomierne, głębokie oddechy nie muszą być widoczne z boku, za to skutecznie wspomagają rozluźnienie napiętych mięśni i wizualizację wydychania problemu. Zwalniają rytm pracy organizmu, dzięki czemu wyostrzone i rozedrgane zmysły wracają do równowagi i wysyłają do mózgu sygnał – jest ok.

 

Zaciskanie i prostowanie palców: wyobrażenie sobie, że cały stres i złość zbiera się w zaciśniętych dłoniach i wytrząśnięcie go z ciała poprzez strzepnięcie palców to bardzo prosta forma wizualizacji, która pozwala oczyścić myśli i wyzbyć się, charakterystycznej dla wysokiego poziomu stresu, paniki. Dodatkowo zmienia ona tonus mięśni, co automatycznie pomaga je rozluźniać.

 

Rozciąganie: nawet nieznaczne zmiany pozycji, pozwalające na rozciąganie napiętych mięśni działa podobnie, jak poprzednie ćwiczenie. Zmiana kształtu pracy mięśnia pozwala na chwilę rozluźnienia i dotarcie do mózgu sygnałów uspokojenia.

 

Ekspozycja na słońce: hormony, jakie produkuje nasz organizm w sytuacji ekspozycji na słońce, powodują łagodzenie napięć i zwiększenie poczucia zadowolenia. Terapia światłem jest jedną z często stosowanych terapii wspomagających leczenie nerwic, depresji i innych chorób związanych z układem nerwowym. Nawet chwila patrzenia na słońce, a jeszcze lepiej spędzenie 5 minut pod jego promieniami powoduje, że nasz organizm wycisza się i zbiera energię.

 

Wyłączenie lub przełączenie uwagi: 2 minuty dosłownie nic niemyślenia lub odliczanie 60 sekund w dół pozwalają pogłębić spłycony stresem oddech, wyrównać jego długość i odciąć wszystkie czynniki (zadaszenia, uwarunkowania otoczenia – np. światło, hałas), które przeszkadzają w koncentracji, które wyostrzają do granic neurony. Pozwala na odzyskanie jasności myślenia, niezbędnego poziomu koncentracji i uwagi dla konkretnego zadania.

 

Ćwiczenie z dłońmi: zatrzyj mocno ręce, aby wyzwolić ciepło i energię. Obejmij palcami głowę, a dłonie u nasady kciuka przyłóż do zamkniętych oczu. Jeśli to możliwe, podeprzyj się łokciami. Opuść ramiona i siedź tak, bez ruchu – poczujesz, jak energia z Twoich dłoni przenika do oczu i mózgu. Oddychaj swobodnie i lekko, rozkoszuj się uczuciem ciepła i ciemnością. Przyniesie to ulgę oczom i karkowi.

PRZYPIS

* R. Lazarus, S. Folkamn, Stress, Appraisal and Coping, Springer Publishing Company, New York 1984

reklama

Autor:

psycholog sportowy, specjalista ds. rozwoju i badań w Testineo

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Green OK

Producent biologicznie aktywnych oraz przyjaznych dla środowiska ekologicznych nawozów.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »