| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Czym jest stres organizacyjny i jak sobie z nim radzić?

Z badań Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy wynika, że stres związany z pracą znalazł się na drugim miejscu wśród problemów, na które uskarżają się pracownicy. Dotyka on około 28 proc. pracowników. Jak organizacja oddziałuje na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego? Jak każdy z nas może radzić sobie ze stresem?

Stres organizacyjny

Przekładając kategorię stresu na specyfikę zawodową, można go rozpatrywać jako proces, w którym czynniki związane z aktywnością zawodową i miejscem pracy powodują określone konsekwencje dla ogólnego funkcjonowania i zdrowia jednostki. Doświadczanie stresu, określanego jako chroniczny, czyli występujący stale, nawet z wahaniami natężenia, jest charakterystyczne dla funkcjonowania jednostki w organizacji. Często nie wiąże się on z sytuacjami, które nie przekraczają jednorazowo możliwości przystosowawczych jednostki, natomiast stopniowo wyczerpują jej zasoby ochronne. Brak odnawiania tych zasobów w konsekwencji prowadzi do ich wyczerpania i załamania układu odpornościowego organizmu.

Przybliżając ten temat, warto zwrócić uwagę na najczęściej wymieniane stresory, które deprymują pracowników w miejscu pracy:

  • warunki pracy (miejsce, narzędzia, natężenie hałasu, oświetlenie, praca zmianowa itp.),
  • przeciążenie obowiązkami (zaburzenie work life balance),
  • funkcje pełnione w organizacji (niejednoznaczność, konflikt, odpowiedzialność za innych),
  • stosunki międzyludzkie w pracy (relacje ze zwierzchnikiem, podwładnymi, współpracownikami),
  • rozwój zawodowy (niepewność pracy, niezgodność statusu),
  • struktura organizacyjna i klimat organizacji.

Konieczne jest również podkreślenie, że na poziom stresu odczuwanego przez jednostkę mogą mieć jednocześnie wpływ źródła ekstraorganizacyjne, czyli zewnętrzne, takie jak:

  • stosunki rodzinne,
  • problemy ekonomiczne kraju,
  • ostra konkurencja na rynku,
  • problemy nietolerancji społecznej.

Te stresory, choć pozaorganizacyjne, tak samo wyczerpują jednostkę, co powoduje spadek jej możliwości adaptacyjnych w miejscu pracy i zdecydowanie ujemnie wpływa na jej efektywność. Nie mając bezpośredniego wpływu na te czynniki, nadal można moderować występowanie czynników wewnątrzorganizacyjnych i zwrócić uwagę na pozazawodowe wsparcie pracownika.

Bardzo duży wzrost zainteresowania tematyką dobrostanu i work life balans spowodował również wzrost zainteresowania mechaniką oddziaływania organizacji na pracownika w zakresie jego dobrostanu psychicznego. Zgodnie z Dyrektywą Ramową 89/391/EW dotyczącą zdrowia i bezpieczeństwa w miejscu pracy w UE pracodawcy mają obowiązek zarządzania stresem związanym z pracą zawodową. Jej przepisy plasują stres w obszarze prawnym bezpieczeństwa i higieny pracy. Należy zatem zwrócić uwagę, że poziom stresu lub harmonii, braku zadowolenia lub satysfakcji zależy w dużej mierze od firmy, w której jednostka pracuje. To między innymi kultura organizacyjna pracodawcy i wprowadzone przez niego zasady i procedury umożliwiają lub utrudniają pracownikom normalne funkcjonowanie. Nawet jeżeli nie można wyeliminować stresu, to można w znaczny sposób go ograniczyć, gdy tylko ustalone zostaną symptomy i czynniki go wywołujące. Odpowiednim podejściem do stresu w miejscu pracy jest identyfikacja tych czynników, które przyczyniają się do występowania na stanowisku pracy warunków stresowych (stresorów), i podjęcie działań ukierunkowanych na ich usunięcie u źródła lub zmniejszenie poziomu ich oddziaływania.

reklama

Autor:

psycholog sportowy, specjalista ds. rozwoju i badań w Testineo

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »