| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Co zrobić, gdy pracownik nie reaguje na uwagi przełożonego

Co zrobić, gdy pracownik nie reaguje na uwagi przełożonego

Jeden z moich pracowników postępuje niezgodnie z moimi oczekiwaniami. Mówiłem mu o tym, jednak na razie nie widzę zmian w zachowaniu. Co zrobić?

Przede wszystkim proponuję upewnić się, czy pracownik rzeczywiście wie, czego od niego oczekujesz. Zadając mu odpowiednie pytania, poznasz jego punkt widzenia i będziesz w stanie ustalić przyczyny niewłaściwego postępowania.

Niezbędna diagnoza

Dobra diagnoza jest punktem wyjścia do przyjęcia skutecznej metody postępowania. Tak, jak w medycynie: zanim zaaplikujesz lekarstwo, upewnij się, że wiesz, z czym masz do czynienia.

Warto ustalić, czy niewłaściwe zachowanie wynika z tego, że pracownik:

  • „Nie wie” – jaki skutek ma jego zachowanie, jak jest odbierane w otoczeniu i co w związku z tym powinien zrobić.
  • „Nie umie” – brak mu odpowiednich umiejętności i pewności siebie w ich stosowaniu.
  • „Nie chce” – ma osobiste powody, aby nie postępować tak, jak tego oczekujesz.
  • „Nie może” – jest ograniczony przez inne bariery, które zdaniem pracownika utrudniają mu pracę i blokują właściwe zachowania.

Posługując się powyższym schematem, można stopniowo wyjaśniać kolejne etapy i docierać do miejsca, w którym pracownik się „zatrzymał”. Takie podejście wymaga nieco wysiłku. Niezbędna jest też odrobina zaufania w intencje i możliwości pracownika, zainteresowanie jego rozwojem oraz zwykła ciekawość. Ale warto to zrobić. Znając przyczynę niewłaściwego zachowania, będziesz w stanie dobrać odpowiednią metodę interwencji oraz skutecznie wesprzeć pracownika w zaplanowaniu i przeprowadzeniu zmiany.

Gdy pracownik twierdzi, że „nie wie”

Po prostu powiedz mu to, co powinien wiedzieć, lub jeszcze lepiej spraw, aby sam dostrzegł i zrozumiał efekty swojego postępowania. Bardzo ważny jest prawidłowy sposób udzielenia informacja zwrotnej, a zwłaszcza jej dostosowanie do zaistniałych okoliczności. Powszechnie wiadomo, że wiadomości negatywne przekazujemy w cztery oczy, natomiast pozytywne warto przekazać publicznie. Trzeba też uwzględnić gotowość pracownika do przyjęcia nowych informacji. Zdarza się, że pod wpływem silnych emocji nie będzie w stanie ich przyjąć i wtedy należy wybrać odpowiedni czas, miejsce i sposób, w jaki chcesz to zrobić. Najlepszym miernikiem jakości przekazanej informacji zwrotnej jest podjęcie przez pracownika decyzji o zmianie zachowania. Bardzo skuteczne pod tym względem okazują się coachingowe metody udzielania informacji zwrotnej. Dzięki umiejętnemu zadawaniu pytań sprawiają one, że tak naprawdę pracownik sam sobie udziela tych informacji. Kierownicy stosujący te metody uczą pracowników umiejętności samodzielnego dostrzegania problemów i podejmowania działań korygujących. W uzasadnionych przypadkach można też zastosować narzędzia do zbierania informacji zwrotnych wykorzystujące mechanizm oceny 360 stopni. Decydując się na tego typu pomoc, należy odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania: czy wybrana metoda bada to, co chcemy, aby zbadała? i w jaki sposób „odkrycia” przełożą się na zmianę zachowań i wymierny efekt w praktyce?

Powszechną bolączką zniechęcającą do wykorzystywania tych narzędzi w organizacjach jest przeprowadzanie kolejnych ankiet, testów, badań i niepodejmowanie w związku z uzyskanym wynikiem żadnych konkretnych działań. Proponując klientom optymalne metody diagnostyczne, często słyszę od nich, że podobne metody już znają i że je zastosowali. Jednak na pytanie: jakie praktyczne efekty w związku z tym uzyskano?, najczęściej nie potrafią zbyt wiele odpowiedzieć. Mimo to zachęcam do przemyślanego stosowania tego typu narzędzi.

reklama

Autor:

partner zarządzający w IMPACT Leadership Development Center

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Robert Ratajczak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »