| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Kariera w międzynarodowym środowisku – opis praktyk

Kariera w międzynarodowym środowisku – opis praktyk

Praca w międzynarodowej firmie wiąże się z możliwością rozwoju zawodowego oraz podnoszenia kwalifikacji i umiejętności. Dzięki zatrudnieniu w międzynarodowym środowisku pracownicy nie tylko mają dostęp do najlepszych praktyk, najnowocześniejszych technologii, lecz także poszerzają horyzonty, poznają świat i stają się wrażliwi kulturowo.

Szeroka odpowiedzialność

Współpraca i kontakty międzynarodowe to część codziennej pracy w Henklu, która dotyczy nie tylko osób zatrudnionych w biurze, lecz także wielu specjalistów i menedżerów w zakładach produkcyjnych. Dlatego Henkel wymaga od pracowników znajomości przynajmniej jednego języka obcego. – W zależności od działu oraz specjalizacji menedżer zatrudniony w Polsce może być odpowiedzialny za dany proces w większej liczbie krajów lub być liderem projektu w całym regionie. Dla przykładu, szefowa polskiego działu kontrolingu jest jednocześnie dyrektorem finansowym na Białorusi, a specjalista w polskim dziale zakupów jest odpowiedzialny równocześnie za zakup grupy surowców na cały region CEE. Ze względu na wielokulturowość i różnorodność zespołu od pracowników wymagamy wrażliwości kulturowej, która jest związana z szacunkiem dla odmienności, a także zdolnościami komunikowania się – mówi Agnieszka Bielawska.

Wymóg mobilności

Mobilność wpisana jest w kulturę międzynarodowej firmy, a dalszy awans od pewnego momentu może być jedynie wtedy możliwy, gdy będzie wiązać się z relokacją i pracą poza granicami. – Rekrutując pracowników, których stanowisko wymaga mobilności, zwracamy uwagę na ich chęć i otwartość na zmianę miejsca pracy oraz na to, czy chcą poszerzać horyzonty. Zarządzanie karierą pracowników w Henklu polega na monitorowaniu ich umiejętności i postępów, gdyż zadaniem działu HR jest także doradzanie w sprawie przepływu talentów między poszczególnymi działami firmy i między krajami. Dział HR ma także za zadanie udzielać każdej potrzebnej pomocy i wsparcia międzynarodowym menedżerów w Polsce w zarządzaniu polskim zespołem w polskich realiach. Chodzi tu o zrozumienie różnic kulturowych, specyfiki rynku pracy oraz kwestii prawnych, tak aby zespół współpracował efektywnie i w jak najlepszej atmosferze – podkreśla Agnieszka Bielawska.

Zarządzanie talentami

Zarządzaniu karierą każdego pracownika w Henklu służy proces Talent Management. W przypadku kadry menedżerskiej ocena przełożonego musi zostać dodatkowo omówiona i zaakceptowana przez przełożonego wyższego rangą podczas tzw. Development Round Table, czyli spotkań okrągłego stołu. W ich trakcie odbywa się szerszy przegląd i ocena kadry oraz poszczególnych pracowników, ze szczególnym uwzględnieniem ich potencjału dalszego rozwoju w ramach międzynarodowej organizacji. Proces ten – jako swoista giełda talentów – jest kluczowy dla całego procesu rozwoju pracowników oraz transferu talentów między poszczególnymi krajami. – Międzynarodowej karierze pracowników sprzyja też szeroki dostęp do szkoleń, kursów językowych oraz możliwości podnoszenia kwalifikacji. Karierę międzynarodową ułatwia też matriksowa struktura zarządzania. Większość menedżerów ma dwóch przełożonych – jednego funkcyjnego, często obcokrajowca, pracującego w centrali na region, i lokalnego – w ramach krajowego oddziału. Tym samym pracownicy często od samego początku są członkami zespołów międzynarodowych lub realizują projekty międzynarodowe, dzięki którym zdobywają i wymieniają cenne doświadczenie – mówi Agnieszka Bielawska.

Pracownicy decydujący się na przeniesienie do zagranicznego oddziału w ramach struktury henklowskiej otrzymują od firmy tzw. pakiet relokacyjny, będący wsparciem logistycznym i finansowym związanym z przeprowadzką do innego kraju.

 

Firmy ArcelorMittal Poland SA, Citibank International Plc oraz Henkel Polska otrzymały tytuł Top Employers Polska 2011.

Projekt Top Employers Polska identyfikuje i certyfikuje najlepszych pracodawców w Polsce pod względem ich polityki i praktyki personalnej. Organizatorem projektu jest Instytut CRF. W programie wyłaniani są pracodawcy, którzy wyróżniają się pod względem świadczeń podstawowych, świadczeń dodatkowych i warunków pracy, szkoleń i rozwoju, rozwoju kariery zawodowej oraz kultury organizacyjnej firmy.

reklama

Autor:

Autorka specjalizuje się w tematyce zarządzania zasobami ludzkimi, współpracuje z mediami elektronicznymi oraz Instytutem CRF.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Koronczok

Sprzedaż Internetowa24

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »