| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Intuicja vs. analizy. Na czym opierać wdrożenia HRM?

Intuicja vs. analizy. Na czym opierać wdrożenia HRM?

Z badania Trendy HRM 2011 firmy Deloitte wynika, że działy personalne w Polsce robią różne wdrożenia, nie zawsze obliczając, na ile są one potrzebne. Można z tego wnioskować, że robią to na zasadzie intuicji, mody albo przyjmując a priori, że są to działania odpowiednie do sytuacji, która jest czytelna bez stosowania wyrafinowanych pomiarów. Czy aby na pewno można się obyć w HRM bez mierników?

 Często w polskich działach personalnych inwestujemy w drogie programy, które mają nam pomóc zatrzymać najlepszych pracowników, ale robimy to bez odpowiednich analiz. Bardzo trudno jest bez narzędzi analitycznych zaproponować rozwiązania odpowiednie do potrzeb zatrudnionych – uzasadniały potrzebę mierzenia efektywności w HR konsultantki Deloitte.

Część dyrektorów HR wykorzystuje w takim przypadku swoją intuicję, by wyczuwać i rozumieć pewne współzależności, inni, niestety, gorzej sobie z tym radzą. Jednym z przykładów, gdzie większość obywa się bez stosowania mierników, jest sfera ryzyk kadrowych. Jak wynika z badania Deloitte, polskie firmy nie wdrażają np. analizy ryzyk kadrowych. Jedynie 12 proc. badanych przedsiębiorstw, spośród 254 biorących udział w ocenie, miało takie analizy, a 10 proc. twierdziło, że jest w trakcie ich wdrażania. Zaledwie 16 proc. widzi potrzebę ich wprowadzenia w najbliższych latach.

– Badanie ryzyk to zaawansowane narzędzie wykorzystywane do określenia personalnych, organizacyjnych i finansowych skutków odejścia kluczowych dla firmy pracowników – mówiła Magdalena Jończak, dyrektor Działu Konsultingu Deloitte, przedstawiając wyniki przytaczanego badania. Jej zdaniem część polskich haerowców postępuje intuicyjnie, zabiegając o pozostawanie w organizacjach tych pracowników, którzy mają największe znaczenie dla obsługi realizowanych procesów.

Stwierdzenie to każe się zastanowić, czy rzeczywiście wszystkie organizacje potrzebują wyrafinowanych narzędzi statystycznych i analitycznych do mierzenia tak trudno mierzalnych zjawisk jak motywacja, zaangażowanie, wzrost kompetencji miękkich i finansowy zwrot z inwestowania w wiedzę oraz umiejętności zatrudnionych. Zarzucanie wszystkim działom personalnym, że nie mierzą zawsze, wszędzie i wszystkiego, wydaje się nieusprawiedliwione.

 

KOMENTARZE

Mierniki tak, ale intuicja również

Andrzej Jabłonowski

menedżer ds. HR i komunikacji

Presspublica

W wielu znanych mi przypadkach haerowcy działają „radośnie” i beztrosko, wdrażając nowe systemy i rozwiązania, które sami wymyślili, a które nie odpowiadają na potrzeby biznesu. Dlatego właśnie uważam, że powinniśmy, jako przedstawiciele działów HR, stosować jak najwięcej mierników i benchmarków. Ważne jest bowiem, by pokazać zarządowi business case, czyli w jaki sposób to, co chcemy zastosować, ma się przełożyć na efektywność firmy.

Większość działań sprzedażowych, produkcyjnych czy finansowych jest stosunkowo łatwo mierzalna, podczas gdy działania w obszarze HRM, szczególnie miękkiego, są trudno lub bardzo trudno mierzalne. Mimo to jestem przekonany, że warto takich mierników szukać. Jakość rozmowy z zarządem jest zupełnie inna, jeżeli mamy wśród argumentów liczby i wskaźniki, które mogą pokazać zmiany przed i po.

Intuicja jest równie ważna. Czasami trudno coś wytłumaczyć i trzeba wtedy zarazić innych własną wizją. Jest świetnie, gdy nasi partnerzy z zarządu mają „feeling” ludzi i otwarte umysły na nowe, którzy zaryzykują i stwierdzą „Podoba mi się – rób!”. Szczególnie teraz, gdy dalsze obniżanie kosztów jest bardzo trudne, zaczynają się liczyć ci, którzy stawiają na nowy sposób myślenia i działania – eksplorowania nowych pomysłów lub łączenia starych, w celu wytworzenia nowej jakości, podobnie jak z ogromnym sukcesem zrobili to Steve Jobs czy Mark Zuckerberg.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Nasiłowska

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »