| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Intuicja vs. analizy. Na czym opierać wdrożenia HRM?

Intuicja vs. analizy. Na czym opierać wdrożenia HRM?

Z badania Trendy HRM 2011 firmy Deloitte wynika, że działy personalne w Polsce robią różne wdrożenia, nie zawsze obliczając, na ile są one potrzebne. Można z tego wnioskować, że robią to na zasadzie intuicji, mody albo przyjmując a priori, że są to działania odpowiednie do sytuacji, która jest czytelna bez stosowania wyrafinowanych pomiarów. Czy aby na pewno można się obyć w HRM bez mierników?

 Porównanie z rynkiem i mierzenie wzrostu efektywności

Ewa Nowicka-Stolarska

dyrektor ds. HR

empik Sp. z o.o.

W firmie empik bardzo dbamy, aby narzędzia, które wprowadzamy, odpowiadały potrzebom biznesu. Jednak aby móc być przekonanym, że tak faktycznie jest, przed podjęciem decyzji o wprowadzaniu kolejnego lub modyfikowaniu już istniejącego narzędzia staramy się określić, jakie korzyści przyniesie to dla firmy.

Najnowszym przykładem z naszego podwórka jest wprowadzenie narzędzia „empik komunikator”, które służy do przekazywania informacji, zadań do zrobienia, głównie na linii centrala – salony. Przed jego wprowadzeniem również funkcjonowało narzędzie służące do tych samych celów, ale nie spełniało do końca swojej roli, gdyż jego funkcjonalności nie były właściwie określone. Skutkowało to tym, że średnio 10 proc. czasu spędzanego w pracy zabierało pracownikom salonów dotarcie do właściwych dla nich informacji, zapoznanie się z nimi i rozdzielenie zadań. Pokusiliśmy się o wykonanie szczegółowych obserwacji i obliczeń, doszliśmy do wniosku, że wprowadzając nowe narzędzie, uszyte dla nas na miarę, możemy obniżyć ten procent aż o połowę. Zaoszczędzony w ten sposób czas będzie przeznaczony na pracę na sali sprzedaży, ku zadowoleniu naszych klientów.

Powyższy przykład jest bardzo praktyczny, ale pokazuje, że przed wprowadzeniem każdego narzędzia można i należy określić mierzalny cel uzasadniający potrzebę tego wdrożenia, żeby móc świadomie podjąć decyzję biznesową.

Dodam jeszcze, że dział HR empiku na co dzień korzysta z badań i benchmarków dostępnych na rynku. Jednym z takich narzędzi jest raport Nawigator HR, opracowywany przez Hay Group. Jest on bardzo przydatny zarówno w twardym HR, jak i dla Działu Rekrutacji i Rozwoju. Uzyskujemy dzięki raportom wiedzę, czy nasze działania idą w dobrym kierunku, czy poprawiamy naszą efektywność w służbie biznesowi zarówno w porównaniu rok do roku, jak i w stosunku do rynku.

 

Mierniki są bardzo ważne, ale kreatywność opiera się na intuicji

Izabela Jarosz

dyrektor personalny

Mondial Assistance

Wyniki badania zamieszczonego w Raporcie „Trendy HRM 2011” pokazują istnienie pewnej luki kompetencyjnej, którą działy HRM muszą pokonać w drodze do – oczekiwanej zarówno przez samych haerowców, jak i zarządy firmy – roli strategicznego, współtworzącego biznes partnera. Autorzy raportu określają tę lukę jako konieczność przejścia od działań intuicyjnych do biznesowych, które rozumiane są w tym kontekście jako oparte na miernikach i benchmarkach liczbowych.

Niewątpliwie dogłębne zrozumienie przez działy HR potrzeb biznesu, które wyrażone są często w postaci KPI (Key Performance Indicator) kosztowych, sprzedażowych czy efektywnościowych, używanie języka biznesowego oraz umiejętność kwantyfikacji działań HRM są warunkami niezbędnymi dla odegrania przez działy HR strategicznej roli w organizacji. Autorzy raportu konkludują także, że jakkolwiek część firm w Polsce opracowuje i monitoruje wskaźniki mierzące efektywność działów oraz niektórych procesów HRM, to stosunkowo rzadko korzysta z pomiaru zwrotu inwestycji w kapitał ludzki.

Korzystanie przez haerowców ze wszelkich miar pokazujących finansowy zwrot inwestycji w pracowników jest z całą pewnością krokiem budującym strategiczną rolę komórki HR. Miary te są jednak wartością dla organizacji tylko wtedy, gdy dane służące do ich wyliczeń będą rzetelne, a osoby posługujące się nimi rozumieją założenia oraz uproszczenia leżące u ich podstaw. Umiejętności przywódcze czy wysoko rozwinięta kultura obsługi klienta przykładowo nie przekładają się wprost na tabelki i liczby. Cały biznes bowiem, w tym także obszar HR, nie jest wyłącznie domeną mierników i benchmarków, ponieważ kreatywność, którą wiele organizacji uznaje za swoją strategiczną przewagę, w dużej mierze opiera się na ludzkiej intuicji. Stąd też w działaniach HRM, tak jak we wszystkich skutecznych działaniach biznesowych, potrzebne są zarówno mierniki, jak i intuicja. Powtarzając za Albertem Einsteinem: not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts*.

 

* „Nie wszystko, co może być policzone, liczy się i nie wszystko, co się liczy, można policzyć” – przyp. red.

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Inventage

Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »