| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.

Sprawne komunikowanie

Budowanie zaangażowania pracowników, poza włączaniem ich w procesy decyzyjne, wymaga od menedżera bezpośredniego, regularnego i wiarygodnego komunikowania się z zespołem oraz angażowania pracowników w obustronny dialog. Kluczowe znaczenie ma tu komunikacja ukierunkowana na budowanie świadomości biznesowej. Pracownicy, którzy dzięki jasnemu nakreśleniu priorytetów będą wiedzieli, czemu ma służyć ich praca, poradzą sobie samodzielnie z większą złożonością problemów lepiej niż ci, którzy otrzymują jedynie szczegółowe instrukcje na temat tego, co dokładnie ma zostać zrobione. Nakreślając ogólne kierunki działania, zamiast pokazywać tabele z liczbowo rozpisanymi celami, menedżer zapewnia wspólne rozumienie celów działania, a nie jedynie pozór porozumienia. Komunikacja budująca zaangażowanie, poprzez którą podwładny otrzymuje odpowiedzi na pytanie, jak praca, którą wykonuje, przekłada się na cele, które realizuje firma, jest niezbędna do włączania pracowników w procesy podejmowania decyzji i budowania świadomości, że są współtwórcami sukcesu swojej organizacji.

Menedżer, który nauczy się selekcjonować z natłoku informacji te najważniejsze, ustalać jasne priorytety i podejmować decyzje, pomimo pojawiających się niejasności, ma szansę tak „przefiltrowaną” przez siebie wiedzę na temat organizacji sprzedać swoim pracownikom jako zrozumiałą, a więc atrakcyjną wizję działania. Jeżeli, odgrywając rolę „tłumacza rzeczywistości” i upraszczając kompleksowość zjawisk, będzie potrafił jeszcze polegać na swoich pracownikach i uczynić z nich swoich współdecydentów, wystarczająco kreatywnych, aby rozwiązywać trudne problemy, może stać się przedsiębiorcą, który skutecznie wykorzystuje kompleksowość otaczających go zjawisk do budowania przewagi konkurencyjnej swojej organizacji.

PRZYKŁAD

Michał jest menedżerem średniego szczebla w jednym z dynamicznie rozwijających się Centrum Usług. Większość swojego dnia pracy spędza, odczytując e-maile i odpowiadając na nie (choć zawsze na koniec dnia w skrzynce i tak zostaje długa lista nieodczytanych) i uczestnicząc w spotkaniach, które w jego odczuciu w dużej mierze go nie dotyczą. Na realizowanie konkretnych, fachowych zadań i zarządzanie zespołem zostaje mu zbyt mało czasu, a jako dodatkowe obciążenie odczuwa wdrażane w organizacji coraz to nowe systemy i częste zmiany procedur, które teoretycznie mają usprawniać jego pracę, ale ze względu na skomplikowany charakter dodatkowo ją komplikują. Michał dostał od szefa do realizacji bardzo ambitne cele. Wie teraz, że ma wygenerować oszczędności na poziomie 11 proc.  i zwiększyć efektywność procesów o 9 proc. Nie rozumie, skąd wzięły się takie właśnie wartości i nie ma pomysłu, jakim sposobem ma osiągnąć oczekiwane od niego rezultaty. Cele musi przekazać dalej do realizacji swojemu zespołowi, a obawia się, że nie uda mu się osiągnąć poziomu zaangażowania pracowników, którego potrzebuje. Czuje, że zdany jest tylko na siebie. Michał odczuwa duży stres, widzi, że coraz bardziej gubi się w natłoku informacji i oczekiwań. Nie nadąża i nie rozumie już otaczającej go rzeczywistości biznesowej.

WAŻNE

Aby móc oczekiwać od pracowników kreatywności i zaangażowania, należy zapewniać im poczucie wpływu i włączać do współdecydowania. Jeżeli menedżer porzuci strategię udawania, że zna wszystkie odpowiedzi, stanie się zdolny do powierzania części odpowiedzialności swoim pracownikom, budując w ten sposób ich zaangażowanie i wyzwalając drzemiące w nich pokłady kreatywności.

 

PRZYPIS

* Capitalizing on Complexity: Insights from the Global CEO Study, IBM Institute for Business Value, 2011.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Kędzia

Przemysław Kędzia, prezes Business Media Software Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »