| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.

Takie metody działania do pewnego momentu wydają się sprawdzać na akceptowalnym poziomie. Jednak, nawet jeżeli podejmowane przy ogromnym wysiłku intelektualnym i jeszcze większym nakładzie pracy menedżera, przestają funkcjonować, kiedy tylko wykonywane zadania zaczynają wymagać od pracowników większego zaangażowania i kreatywności. Wtedy szybko okazuje się, że podwładni, którzy nie rozumieją w pełni stawianych przed nimi celów i którzy mają bardzo ograniczony wpływ na podejmowane decyzje, nie wykraczają w swoich wysiłkach poza minimalny, wymagany od nich poziom. Kiedy złożoność problemów do rozwiązania wyrasta ponad poziom odtwórczego wykonywania zadań, brakuje im zarówno motywacji, jak i umiejętności, aby na te wymagania móc odpowiedzieć.

Sposobem na radzenie sobie z kompleksowością jest przedefiniowanie własnej roli jako menedżera.

Decyzje w niejasnych warunkach

Kompleksowość problematyki, z którą konfrontowany jest menedżer, sprawia, że na wiele problemów zgłaszanych mu do rozwiązania przez rozmaite grupy docelowe nie zna on i nie może znać odpowiedzi. Bombardowany ogromną ilością danych, nigdy nie będzie miał czasu przeanalizować ich wszystkich, a coraz bardziej rozbudowane sieci zależności powodują, że nierealne staje się uzyskanie pełnego, szczegółowego obrazu sytuacji. Biorąc pod uwagę wysoki poziom zmienności, długofalowe planowanie staje się niemożliwe, a decyzje menedżer musi podejmować na bieżąco, opierając się na ograniczonych informacjach. Radzenie sobie z kompleksowością oznacza w tym świetle zdolność do szybkiego decydowania pomimo niepewności, na podstawie systemowej analizy planowanych efektów, które są jedynie prawdopodobne, oraz akceptowanie, że tworzone w ten sposób scenariusze działań są elastyczne i mogą podlegać częstym zmianom. Jednak szefowie zbyt często w sytuacjach osobistego przeładowania podejmują decyzje intuicyjne. Dzieje się tak, ponieważ dla wielu z nich intuicja jest wtedy jedynym ratunkiem, ale w konsekwencji – zgubą. Tylko bardzo doświadczony menedżer może sobie pozwolić w pewnych sytuacjach na korzystanie z intuicji. Natomiast pozostali, nawet przy przyspieszonej procedurze decyzyjnej, muszą bazować na systemowym podejściu.

Zwiększanie uprawnień decyzyjnych podwładnych

Bolączką menedżerów jest również przekonanie, że aby realizować założone cele, muszą być w stanie dokładnie kontrolować pracę podległych pracowników i mieć gotowe rozwiązania, w razie gdyby nie radzili sobie z realizowaniem zadań. W rzeczywistości jednak dopiero kiedy menedżer zrozumie, że rozwiązań i kreatywności powinien szukać właśnie u swoich pracowników i nauczy się uzyskiwać ich zaangażowanie w rozwiązywanie problemów, pojawia się możliwość odnalezienia się w natłoku spraw i informacji. Choć wiele gałęzi dzisiejszego biznesu (między innymi dynamicznie rozwijająca się obecnie w Polsce branża Centrów Usług Finansowych) podąża w odwrotnym kierunku, uszczegóławiając procedury i pozostawiając pracownikom mały margines swobody na podejmowanie autonomicznych decyzji, uzyskuje się w ten sposób efekt zwiększonej efektywności jedynie czasowo i przy rutynowych, powtarzalnych pracach.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Gos

Prawnik w KONDRAT Kancelarii Prawno-Patentowej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »