| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Korzyści dla przedsiębiorcy w razie zatrudnienia osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem

Korzyści dla przedsiębiorcy w razie zatrudnienia osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem

Zatrudnienie osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem (interim managera) to jeden z najbardziej efektywnych i finansowo opłacalnych sposobów na szybkie polepszenie zarządzania spółką lub określonym projektem.

Interim manager (określany po polsku menedżerem do zadań specjalnych lub czasowym menedżerem) to wysokiej klasy specjalista, zatrudniony w celu przeprowadzenia określonego procesu lub wykonania w firmie wskazanego mu zadania. Niezależnie od sytuacji na rynku jego celem jest podniesienie wartości firmy. Jest to równocześnie jeden z niewielu zawodów, dla których odniesienie sukcesu oznacza konieczność zmiany pracy – jeśli projekty określone w umowie (kontrakcie terminowym bądź zadaniowym) zostaną zrealizowane, interim manager nie jest dłużej potrzebny.

Interim management

Zarządzenia czasowe (interim management) to czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem, które realizuje wybrany interim manager – czasowy menedżer. Interim manager to menedżer „od zadań specjalnych”. Posiada wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w swojej branży i dziedzinie. Zostaje on zatrudniony przez firmę w celu realizacji konkretnego projektu w określonym czasie. Na podstawie swojej wiedzy proponuje kierunki zmian w organizacji, przygotowuje dokładny plan działania i odpowiada za jego realizację bądź pomaga w jego realizacji.

Etapami w rozwoju przedsiębiorstwa, w których wsparcie firmy przez menedżerów czasowych może być nieodzowne, są w szczególności następujące sytuacje:

  • uruchamianie nowych przedsięwzięć biznesowych,
  • restrukturyzacja przedsiębiorstwa,
  • wdrażanie nowej strategii rozwoju,
  • zarządzanie projektami,
  • zarządzanie kryzysowe,
  • przygotowanie do zmian struktury własności przedsiębiorstwa,
  • zbudowanie i wdrożenie nowych struktur niezbędnych do realizacji zadań dotychczas nierealizowanych przez firmę oraz integracja nowych struktur z resztą firmy,
  • wsparcie konkretnego menedżera fachową wiedzą i doświadczeniem,
  • konieczność zastąpienia nieobecnego menedżera.

Charakterystyka zatrudnienia interim managera

Współpraca z menedżerami czasowymi odbywa się co do zasady na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności na podstawie kontraktów menedżerskich. W prawie cywilnym kontrakty menedżerskie zaliczane są do tzw. umów nienazwanych.

Kontrakt menedżerski jest umową dwóch podmiotów o wzajemnej równorzędnej podległości. Jedna ze stron kontraktu (menedżer) przyjmuje zlecenie zarządzania przedsiębiorstwem w imieniu przedsiębiorcy (firmy) i zobowiązuje się do świadczenia usług za umówionym wynagrodzeniem.

WAŻNE!

W przypadku kontraktu menedżerskiego wynagrodzenie zarządcy uzależnione jest przede wszystkim od uzyskanego i wypracowanego wyniku.

Wyniki mogą być różne w zależności od tego, co strony ustaliły w umowie, np. maksymalizacja zysku, określony poziom sprzedaży, zdobycie nowych rynków zbytu, likwidacja nierentownych oddziałów, pozyskanie inwestorów itp., dlatego w kontraktach menedżerskich wymieniane są często 2 składniki wynagrodzenia – stały i zmienny.

WAŻNE!

Najważniejszą korzyścią dla przedsiębiorcy z zawarcia kontraktu menedżerskiego jest łatwy sposób rozstania się z menedżerem, często bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Kontrakt menedżerski wiąże się z korzyściami dla samych menedżerów podejmujących się zarządzania przedsiębiorstwem. Należą do nich m.in.:

  • brak podporządkowania i zwierzchności kierowniczej,
  • nienormowany, elastyczny czas pracy.

Menedżerowie wybierający taką formę zatrudnienia podkreślają, że samodzielność i większa swoboda decyzyjna jest dla nich znacznie ważniejsza niż bezpieczeństwo zatrudnienia wynikające ze stosunku pracy.

W zależności od potrzeb i umowy interim manager może pracować np. na stanowisku doradcy zarządu, wspierając kadrę zarządczą swoją wiedzą i doświadczeniem bądź też może otrzymać tytuł dyrektora i przejąć na określony czas zarządzanie firmą.

W bardzo skomplikowanych przypadkach zdarza się, że firmy decydują się na zatrudnienie zespołu czasowych menedżerów. Wówczas każdy z nich jest specjalistą w innym zakresie, a wspólnie uzupełniają oni swoją wiedzę, mając szansę na opracowanie skuteczniejszego planu i efektywniejsze jego wdrożenie. Jedna z osób wchodzących w skład takiego zespołu zostaje mianowana szefem zespołu i reprezentuje cały zespół w zarządzie jako członek lub doradca.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Bridgestone

To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK