| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Korzyści dla przedsiębiorcy w razie zatrudnienia osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem

Korzyści dla przedsiębiorcy w razie zatrudnienia osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem

Zatrudnienie osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem (interim managera) to jeden z najbardziej efektywnych i finansowo opłacalnych sposobów na szybkie polepszenie zarządzania spółką lub określonym projektem.

Interim manager (określany po polsku menedżerem do zadań specjalnych lub czasowym menedżerem) to wysokiej klasy specjalista, zatrudniony w celu przeprowadzenia określonego procesu lub wykonania w firmie wskazanego mu zadania. Niezależnie od sytuacji na rynku jego celem jest podniesienie wartości firmy. Jest to równocześnie jeden z niewielu zawodów, dla których odniesienie sukcesu oznacza konieczność zmiany pracy – jeśli projekty określone w umowie (kontrakcie terminowym bądź zadaniowym) zostaną zrealizowane, interim manager nie jest dłużej potrzebny.

Interim management

Zarządzenia czasowe (interim management) to czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem, które realizuje wybrany interim manager – czasowy menedżer. Interim manager to menedżer „od zadań specjalnych”. Posiada wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w swojej branży i dziedzinie. Zostaje on zatrudniony przez firmę w celu realizacji konkretnego projektu w określonym czasie. Na podstawie swojej wiedzy proponuje kierunki zmian w organizacji, przygotowuje dokładny plan działania i odpowiada za jego realizację bądź pomaga w jego realizacji.

Etapami w rozwoju przedsiębiorstwa, w których wsparcie firmy przez menedżerów czasowych może być nieodzowne, są w szczególności następujące sytuacje:

  • uruchamianie nowych przedsięwzięć biznesowych,
  • restrukturyzacja przedsiębiorstwa,
  • wdrażanie nowej strategii rozwoju,
  • zarządzanie projektami,
  • zarządzanie kryzysowe,
  • przygotowanie do zmian struktury własności przedsiębiorstwa,
  • zbudowanie i wdrożenie nowych struktur niezbędnych do realizacji zadań dotychczas nierealizowanych przez firmę oraz integracja nowych struktur z resztą firmy,
  • wsparcie konkretnego menedżera fachową wiedzą i doświadczeniem,
  • konieczność zastąpienia nieobecnego menedżera.

Charakterystyka zatrudnienia interim managera

Współpraca z menedżerami czasowymi odbywa się co do zasady na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności na podstawie kontraktów menedżerskich. W prawie cywilnym kontrakty menedżerskie zaliczane są do tzw. umów nienazwanych.

Kontrakt menedżerski jest umową dwóch podmiotów o wzajemnej równorzędnej podległości. Jedna ze stron kontraktu (menedżer) przyjmuje zlecenie zarządzania przedsiębiorstwem w imieniu przedsiębiorcy (firmy) i zobowiązuje się do świadczenia usług za umówionym wynagrodzeniem.

WAŻNE!

W przypadku kontraktu menedżerskiego wynagrodzenie zarządcy uzależnione jest przede wszystkim od uzyskanego i wypracowanego wyniku.

Wyniki mogą być różne w zależności od tego, co strony ustaliły w umowie, np. maksymalizacja zysku, określony poziom sprzedaży, zdobycie nowych rynków zbytu, likwidacja nierentownych oddziałów, pozyskanie inwestorów itp., dlatego w kontraktach menedżerskich wymieniane są często 2 składniki wynagrodzenia – stały i zmienny.

WAŻNE!

Najważniejszą korzyścią dla przedsiębiorcy z zawarcia kontraktu menedżerskiego jest łatwy sposób rozstania się z menedżerem, często bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Kontrakt menedżerski wiąże się z korzyściami dla samych menedżerów podejmujących się zarządzania przedsiębiorstwem. Należą do nich m.in.:

  • brak podporządkowania i zwierzchności kierowniczej,
  • nienormowany, elastyczny czas pracy.

Menedżerowie wybierający taką formę zatrudnienia podkreślają, że samodzielność i większa swoboda decyzyjna jest dla nich znacznie ważniejsza niż bezpieczeństwo zatrudnienia wynikające ze stosunku pracy.

W zależności od potrzeb i umowy interim manager może pracować np. na stanowisku doradcy zarządu, wspierając kadrę zarządczą swoją wiedzą i doświadczeniem bądź też może otrzymać tytuł dyrektora i przejąć na określony czas zarządzanie firmą.

W bardzo skomplikowanych przypadkach zdarza się, że firmy decydują się na zatrudnienie zespołu czasowych menedżerów. Wówczas każdy z nich jest specjalistą w innym zakresie, a wspólnie uzupełniają oni swoją wiedzę, mając szansę na opracowanie skuteczniejszego planu i efektywniejsze jego wdrożenie. Jedna z osób wchodzących w skład takiego zespołu zostaje mianowana szefem zespołu i reprezentuje cały zespół w zarządzie jako członek lub doradca.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

GP People sp. z o.o. sp.K.

Agencja Pracy Tymczasowej i Doradztwa Personalnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »