| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Ciche przywództwo

Ciche przywództwo

Rozmowa z prof. Josephem L. Badaracco, profesorem etyki biznesu w Harvard Business School

● Jaki jest, Pana zdaniem, najlepszy model przywództwa, który wpływa na wzrost wyników firmy i sprawdza się w dzisiejszych, niepewnych warunkach rynkowych?

– Myślę, że najlepszy jest model nazywany przeze mnie przedsiębiorczym. Stosują go ludzie, którzy próbują wprowadzić głębokie zmiany w swoich firmach. Oni nie znają niepewnego świata. To ludzie, którzy zakładają małe firmy i nie mają pewności, czy odniosą one sukces, czy nie. Liderzy działający według tego modelu przywództwa zachowują dużą elastyczność i są bardzo wrażliwi na obecną sytuację. Przecież jeżeli nie można zobaczyć, co stanie się w przyszłości, to trzeba szybko reagować na sytuacje kryzysowe i nieoczekiwane zdarzenia. I to jest właśnie model przedsiębiorczy.

● W swoich książkach przekonuje Pan czytelników do koncepcji „cichego przywództwa”. Na czym ono polega i jak można wykorzystać w praktyce proponowane przez Pana metody działania?

Tradycyjna idea przywództwa wskazuje lidera jako wspaniałego człowieka, który ma wizję przyszłości i za którym wszyscy podążają. Dzisiaj nikt już nie ma dobrej wizji przyszłości, nikt nie jest w stanie jej trafnie przewidzieć. Pierwsza zasada tzw. cichego przywództwa brzmi zatem następująco: nie oszukuj się, że dużo wiesz i że niemal wszystko możesz kontrolować. Staraj się więc być cierpliwy, abyś był w stanie czasami zejść na boczny tor, był skłonny do negocjowania, spróbował spojrzeć na dane zagadnienie z innej strony, z innej perspektywy. Szukaj ciągle nowych możliwości.

● Jakie są najważniejsze różnice między charyzmatycznym liderem a cichym przywódcą?

Charyzmatyczne przywództwo może być niebezpiecznie, ponieważ odnosi się do osób, które naprawdę wierzą, że znają prawdę. Sprawdza się, jeżeli oni mają szczęście i ich działanie przynosi pozytywne rezultaty. Ale jest takie powiedzenie: szczęście nie trwa wiecznie. Nikt nie odnosi samych sukcesów. Jeżeli zatem tacy liderzy są w sytuacji, w której w zasadzie nie mają racji, to prowadzą ludzi w złym kierunku i marnują mnóstwo pieniędzy. Moim zdaniem, charyzma jest przeceniana.

● A czy dostrzega Pan czynniki ryzyka, ale po stronie „cichego przywódcy”, np. ryzyko manipulowania ludźmi?

Tak, manipulacja jest jednym z takich czynników. Jednak największe ryzyko leży w stwierdzeniu „cichego przywódcy”: dzisiaj czy w tym tygodniu nie zrobię tego wcale, zaczekam na bardziej sprzyjające okoliczności i lepsze możliwości, a wtedy to spokojnie i po cichu zrobię. Taka reakcja może prowadzić do lenistwa.

● Wspomniał Pan podczas swojej prezentacji o pragmatyzmie etycznym. Co to znaczy? Przecież etyka jest etyką..., a takie określenie może kojarzyć się z relatywizacją podstawowych wartości.

Pragmatyzm może być źle pojmowany. Nie mam na myśli pragmatyzmu w czystej postaci, który znaczy po prostu: zróbmy to, bez względu na wartości etyczne. Z drugiej strony, ktoś, kto postępuje w sposób etyczny i zgodnie z ideałami, może być blisko problemu, a mimo to może go ominąć, przegapić – i wtedy również problem nie jest właściwie rozwiązany. Chodzi mi o ten rodzaj pragmatyzmu, kiedy człowiek jest w pełni świadom wartości, według których żyje, ograniczeń i rzeczy, których nie zrobi, ma przy tym silne poczucie odpowiedzialności. Jednocześnie uważam, że trzeba być bardzo elastycznym w swoim działaniu. Często pragmatyzm jest postrzegany jako skłonność do zawierania kompromisów. A kompromis to właściwie przemyślenie sytuacji i znalezienie drogi, której nikt nie znalazł wcześniej. Pragmatyzm oznacza mieć rzeczy zrobione. Jeżeli człowiek nie ma rzeczy zrobionych, spraw załatwionych, nie sądzę, aby był etyczny, jest po prostu kaznodzieją.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Sikorska-Kowal

Starszy Specjalista ds. projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »