| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wyzwania dla działów personalnych na najbliższe lata

Wyzwania dla działów personalnych na najbliższe lata

Członkowie zarządów i dyrektorzy personalni są pozytywnie nastawieni do kluczowych trendów w przedsiębiorstwach, oczekując wzrostu dochodów i inwestycji w tym roku. Jednocześnie wiedzą, że przed nimi jeszcze sporo trudnych wyzwań. W ich podejmowaniu w coraz większym stopniu zdaniem badanych powinien uczestniczyć HR, którego strategiczna rola będzie rosła.

Priorytety polityki personalnej

Trzy główne priorytety HRM z perspektywy kadry zarządzającej na lata 2011–2013 zostały utrzymane w identycznej kolejności jak przez ostatnie dwie edycje, ale większy nacisk położono na kluczowe zagadnienia związane z kapitałem ludzkim, tj. rozwój przywództwa (wskazało na nie 54 proc. respondentów), zaangażowanie pracowników (50 proc.), zatrzymanie w organizacji talentów (44 proc.). Za czwarty priorytet uznano wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego służącego celom HRM. Zmniejszenie kosztów pracy pozostało na liście 10 głównych zadań, ale zajęło ostatnią pozycję na liście priorytetów.

Skuteczność działów HR

Dział HR częściej niż w poprzednich latach realizuje cele biznesowe. Niemniej jednak w 15 specyficznych dla HR obszarach większość respondentów przyznała się do niespełnienia oczekiwań stawianych przed działami personalnymi. Są to m.in.: zarządzanie kompetencjami oraz luką pokoleniową, a także przewidywanie oczekiwań pracowników. Do obszarów najczęściej wymienianych jako te, w których udało się osiągnąć zamierzone cele, należą natomiast cele związane z przestrzeganiem prawa, tj.: ochrona zdrowia i bezpieczeństwa pracy oraz ochrona bezpieczeństwa danych, a także stosunki międzypracownicze i przeciwdziałanie dyskryminacji.

Współpraca z innymi działami

Z badania wynika, że liderzy HR najlepiej oceniają współpracę z CEO, najsłabiej z osobami odpowiedzialnymi za relacje inwestorskie – 1/4 respondentów ocenia tę współpracę jako słabą, a 39 proc. nie współpracuje wcale z tymi specjalistami. Jakość współpracy z kadrą kierowniczą znajduje odzwierciedlenie w wysokim poziomie oceny działań HR przez CEO. 83 proc. respondentów uważa, że ich CEO ma duże bądź bardzo duże uznanie dla działań podejmowanych przez dział HR. Zdecydowanie niższy poziom uznania dla ich pracy HR-owcy dostrzegają u pozostałych pracowników, tylko 43 proc. respondentów uważa, że oceniają ich dobrze lub bardzo dobrze.

Zaangażowanie i satysfakcja

Choć poziom satysfakcji liderów HR z roli, jaką odgrywają w organizacji, pozostaje wysoki, to zdecydowanie wzrósł odsetek osób (z 13 proc. w 2010 do 29 proc. w tym roku), które rozważają zmianę pracodawcy. Znacząco wzrósł też odsetek respondentów (z 8 proc. w 2010 do 22 proc. w 2011 roku), które w ogóle chcą zmienić profil zawodowy i zrezygnować z działu HR.

Barometr HR 2011

Aon Hewitt, firma doradcza i outsourcingowa, pod koniec czerwca opublikowała VI edycję europejskiego badania trendów HR – Barometr HR. Uczestnikami Badania Barometr HR 2011 byli członkowie zarządów oraz dyrektorzy personalni. Badanie objęło 52 europejskie organizacje zatrudniające w sumie 2,2 mln pracowników, generujących ponad 400 miliardów euro przychodów. 45 proc. uczestników badania to spółki giełdowe notowane na europejskich giełdach, 20 proc. notowane na giełdzie amerykańskiej. Badanie prowadzone jest od 2005 roku, a jego głównym celem jest śledzenie zmian w postrzeganiu roli działów HR w organizacji i pokazywanie kluczowych aspektów, które mają wpływ na efektywność działań podejmowanych przez działy personalne.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

LexOmni.pl

usługi prawne on line

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »