| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Klimat do rozwoju

Klimat do rozwoju

Rozmowa z Grzegorzem Święchem, prezesem zarządu Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości

● Zacznijmy od tego, jaka jest, według Pana, recepta na świadomy wybór studiów?

Ja bym w ogóle nie szukał odpowiedzi na etapie uczelni. Wybór zaczyna się wcześniej. Zwróćmy uwagę, jak szkoła średnia przygotowuje ludzi do studiów: żebyś zdał egzamin i poszedł na dobre studia. Słyszymy to w domu, w szkole, żebyś miał dobre punkty na maturze itd., Mało tego. Szkoła średnia daje nam informacje, że np. jesteś słaba z fizyki, powinnaś się podciągnąć z polskiego, a Ciebie interesuje biologia i nikt nie rozwija Twojej pasji biologicznej, tylko dostajesz informację z czego jesteś słaba. W co zatem wierzy i o czym jest przekonany młody człowiek decydujący o kierunku studiów?...

● ...motywacje, demotywacje, idąc dalej, jaką skarbnicę dostaje w konsekwencji pracodawca?

Dostaje dorosłego człowieka z wielofunkcyjną edukacją stojącą w sprzeczności do potrzeby specjalizacji. Proszę popatrzeć, ilu ludzi, kończąc studia, uczy się na nowo, i to zupełnie inaczej, według nowych schematów, nie mając pewności czy też adekwatnych do oczekiwanych kompetencji. Zatem precyzja kierunków rozwoju czy studiów powinna zacząć się już w gimnazjum, mieć swoje konsekwencje w szkole średniej, technikum czy szkole zawodowej.

● I mam wrażenie, że te ostatnie, czyli szkoły zawodowe, ich wizerunek i znaczenie, najbardziej zostały zdegradowane, zarówno w oczach samej młodzieży, jak i pracodawców.

A wbrew pozorom, po takich szkołach mamy osobę najbardziej sprofilowaną.

● ...która może udać się na studia, które uzna za praktycznie przygotowujące do zawodu. Inna opcja to studia poszerzające wiedzę.

To, co dobrego się dzieje w tym kierunku, to zatrudnianie na uczelniach praktyków. To są ludzie, którzy mają doświadczenia w wybranych zagadnieniach.

● Ile uczelni ma Pan na myśli i o ilu praktyka mówi?

To na pewno nie jest skala, to może kilkanaście w Polsce. Mówię o tym, jak o pewnym trendzie, który się rozpoczyna, a który często funkcjonuje na rynkach zachodnich. Słyszymy o wykładowcy akademickim, który działa w biznesie, bo dzięki temu weryfikuje wiedzę, którą sam zdobył, z praktyką rynkową. Lub jest wyraźny podział na tych, co wiedzę przekazują i na tych, co prowadzą badania. U nas tak nie ma, choć coraz częściej widzi się w radach nadzorczych różnych spółek naukowców.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Trener, coach personalny, konsultant

Źródło:

INFOR
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK