| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Klimat do rozwoju

Klimat do rozwoju

Rozmowa z Grzegorzem Święchem, prezesem zarządu Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości

● Zacznijmy od tego, jaka jest, według Pana, recepta na świadomy wybór studiów?

Ja bym w ogóle nie szukał odpowiedzi na etapie uczelni. Wybór zaczyna się wcześniej. Zwróćmy uwagę, jak szkoła średnia przygotowuje ludzi do studiów: żebyś zdał egzamin i poszedł na dobre studia. Słyszymy to w domu, w szkole, żebyś miał dobre punkty na maturze itd., Mało tego. Szkoła średnia daje nam informacje, że np. jesteś słaba z fizyki, powinnaś się podciągnąć z polskiego, a Ciebie interesuje biologia i nikt nie rozwija Twojej pasji biologicznej, tylko dostajesz informację z czego jesteś słaba. W co zatem wierzy i o czym jest przekonany młody człowiek decydujący o kierunku studiów?...

● ...motywacje, demotywacje, idąc dalej, jaką skarbnicę dostaje w konsekwencji pracodawca?

Dostaje dorosłego człowieka z wielofunkcyjną edukacją stojącą w sprzeczności do potrzeby specjalizacji. Proszę popatrzeć, ilu ludzi, kończąc studia, uczy się na nowo, i to zupełnie inaczej, według nowych schematów, nie mając pewności czy też adekwatnych do oczekiwanych kompetencji. Zatem precyzja kierunków rozwoju czy studiów powinna zacząć się już w gimnazjum, mieć swoje konsekwencje w szkole średniej, technikum czy szkole zawodowej.

● I mam wrażenie, że te ostatnie, czyli szkoły zawodowe, ich wizerunek i znaczenie, najbardziej zostały zdegradowane, zarówno w oczach samej młodzieży, jak i pracodawców.

A wbrew pozorom, po takich szkołach mamy osobę najbardziej sprofilowaną.

● ...która może udać się na studia, które uzna za praktycznie przygotowujące do zawodu. Inna opcja to studia poszerzające wiedzę.

To, co dobrego się dzieje w tym kierunku, to zatrudnianie na uczelniach praktyków. To są ludzie, którzy mają doświadczenia w wybranych zagadnieniach.

● Ile uczelni ma Pan na myśli i o ilu praktyka mówi?

To na pewno nie jest skala, to może kilkanaście w Polsce. Mówię o tym, jak o pewnym trendzie, który się rozpoczyna, a który często funkcjonuje na rynkach zachodnich. Słyszymy o wykładowcy akademickim, który działa w biznesie, bo dzięki temu weryfikuje wiedzę, którą sam zdobył, z praktyką rynkową. Lub jest wyraźny podział na tych, co wiedzę przekazują i na tych, co prowadzą badania. U nas tak nie ma, choć coraz częściej widzi się w radach nadzorczych różnych spółek naukowców.

reklama

Autor:

Trener, coach personalny, konsultant

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Aneta Juszczuk

Coach

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »