| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Ustawienia systemowe w biznesie

Ustawienia systemowe w biznesie

Metoda ustawień systemowych w biznesie od kilkunastu lat dynamicznie rozwija się i zdobywa popularność w Europie Zachodniej. Korzystały z niej takie firmy, jak Daimler-Chrysler, IBM, McDonald’s, Microsoft czy BMW. Jednak metoda budzi kontrowersje, a większość osób w pierwszym kontakcie z nią reaguje sceptycyzmem i niedowierzaniem.

Fenomenologia a ustawienia systemowe

Ustawienia systemowe powstały na gruncie fenomenologicznego podejścia filozoficznego. Fenomenologia to słowo pochodzące od greckiego „phainomenonn” = „to, co się jawi”. Metoda fenomenologiczna polega na oglądzie i opisie tego, co jest bezpośrednio dane i charakteryzuje się bezzałożeniowością. Stąd w metodzie nie ma teorii, a to, co jest dostępne, jak podstawowe „prawa systemu”, to prawidłowości, które są odkrywane podczas pracy tą metodą. Należy do nich m.in.: prawo do przynależności, prawo pierwszeństwa ze względu na czas przynależenia do organizacji, prawo do swojego miejsca w organizacji, zasada szacunku i uznania kompetencji, osiągnięć i wkładu oraz równowaga dawania i brania (zobacz: Uwaga Czytelnicy).

Znajomość praw jest o tyle ważna, że pierwszym krokiem w konsultacji systemowej jest sprawdzenie, czy w systemie prawa te są respektowane. Najczęstszym źródłem problemów w systemie jest właśnie pogwałcenie jednego lub większej liczby praw.

Metoda

Istota metody polega na tym, że po określeniu tematu konsultacji ustawieniowej przez klienta osoby niezwiązane z ustawianą sytuacją są użyte do reprezentowania ludzi lub aspektów przedsiębiorstwa. Bert Hellinger odkrył, że istnieje zjawisko, dzięki któremu osoby niezwiązane w żaden sposób z tematem ustawienia mogą mieć dostęp do wiedzy na temat ukrytych dynamik, emocji i wydarzeń w systemie. Stąd metoda korzysta z reprezentantów, osób, które godzą się przedstawiać osoby lub aspekty organizacji. Przeszkolony konsultant, zwany też ustawiającym, korzystając z werbalnych i niewerbalnych informacji od reprezentantów, ujawnia obraz (fragmentu) systemu, daje wgląd w działające mechanizmy i ukryte dynamiki i za zgodą klienta rozpoczyna proces zmian, które będą sprzyjały rozwiązaniu.

Zalety metody

Metoda oferuje holistyczne, symboliczne podejście do tematu. Rozwiązania uzyskane za jej pomocą są przejrzyste i oparte na wielu działaniach konsultanta systemowego. Podczas ustawienia niekiedy przestawia się osoby lub aspekty organizacji w inne miejsca, czasem potrzebne jest, aby reprezentanci wypowiedzieli określone słowa. Sama interwencja lub proces ustawieniowy trwa z reguły nie dłużej niż godzinę. Wymaga obecności jedynie szefa firmy, działu, pracownika, którego dotyczą trudności i/lub który ma dylematy do rozwiązania. Niekonieczne, a wręcz niewskazane, jest angażowanie wszystkich stron, których dotyczy temat.

Firmy korzystające z metody cenią ją za prostotę, efektywność i bardzo dobrą relację rezultatów do kosztów.

Dodatkowo: za pomocą metody uzyskiwane są wglądy, odkrycie których byłoby niemożliwe lub bardzo mało prawdopodobne przy użyciu metod tradycyjnych. Przykładem mogą być tak subtelne kwestie, jak brak pokory i szacunku dla pracy u założyciela firmy odpychający klientów czy też zapomniane niechlubne wydarzenie z historii organizacji, którego systemowa pamięć kładzie się cieniem na możliwościach osiągania przez firmę wyższej rentowności.

reklama

Autor:

socjolog; współwłaścicielka i szefowa firmy badawczo-doradczej Ares

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stachowiak

Marketing Team Leader w firmie HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »