| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Wykorzystanie zrównoważonej karty wyników w zarządzaniu – studium przypadku

Wykorzystanie zrównoważonej karty wyników w zarządzaniu – studium przypadku

Zastosowanie w firmie Whirlpool zrównoważonej karty wyników pozwoliło organizacji na zdefiniowanie tych obszarów działalności, których poprawa przyczyni się do osiągania jeszcze lepszych wyników. Działania, których wykonanie zaplanowano za pomocą BSC, rozplanowano pomiędzy różne działy, ale prawie wszystkie mają swoje odniesienia do zadań, za które odpowiedzialny jest dział HR.

Nie tylko wynik finansowy

Zasadniczym celem stosowania zrównoważonej karty wyników jest efektywne zarządzanie całością firmy. Oczywiście w działalności każdej organizacji biznesowej najważniejszy jest wynik finansowy, jednak w karcie uwzględnia się także inne czynniki, zazwyczaj pomijane, które przecież determinują zysk przedsiębiorstwa. Należy więc wziąć pod uwagę wszystkie cztery perspektywy działalności organizacji:

  • finansową,
  • klienta,
  • procesów wewnętrznych,
  • rozwoju i innowacji.

W ich ramach wyróżnia się cele ogólne, mierniki efektywności i cele szczegółowe oraz plan działań, które doprowadzą do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Wśród tych ogólnych i szczegółowych celów, planów i działań są elementy, za które odpowiada dział HR.

Zadania działu personalnego powinny być zatem zintegrowane z wizją, misją i strategią całej organizacji. Uwzględniając potrzeby firmy, dział HR skupia się na rotacji pracowników (w ramach perspektywy rozwoju) oraz na kosztach pracy, analizowanych w kontekście całej sfery finansowej firmy.

W przypadku Whirlpool wygląda to tak, że na przykład na podstawie analizy i interpretacji cen sprzętów AGD na rynku europejskim firma musi stworzyć odpowiednią strategię zarządzania kosztami, w tym także kosztami pracy, tak aby jej produkty były konkurencyjne w stosunku do innych – wyjaśnia Paweł Miłoszewski.

Potrzeba poprawy

Podczas ostatniego kryzysu najmniej ucierpiały te firmy, które wcześniej dokonały zmian w organizacji. Wziąwszy to pod uwagę, w firmie Whirlpool zdecydowano, że zastosowanie zrównoważonej karty wyników może być pomocne w określeniu konkretnych potrzeb, celów i planu działania wpływających na nieustanny rozwój i tak już sprawnie funkcjonującej firmy.

Żeby zmiany były skuteczne, powinny być dokonywane na wszystkich polach – podkreśla Paweł Miłoszewski. – Oczywiście najbardziej oczekiwane będą efekty finansowe, ale należy pamiętać, że będą one skutkiem działań prowadzonych w perspektywie klienta, procesów wewnętrznych i rozwoju w dłuższym okresie.

Jeżeli spojrzymy na jakość, to wysoki wskaźnik reklamacji może powodować konieczność kosztownych napraw w ramach serwisu gwarancyjnego lub pogwarancyjnego. Ponadto sprzęt wadliwy w oczywisty sposób powoduje niezadowolenie klientów, którzy rozczarowani zakupionym produktem najprawdopodobniej nie zdecydują się na ponowne skorzystanie z usług tej samej firmy. Niska jakość produktów może zatem w dłuższej perspektywie mieć wpływ na obniżenie sprzedaży, a zatem i zysków.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Finelog

Finelog sprawia, że logistyka przestaje ograniczać Twój biznes. Tam, gdzie większość ludzi widzi tylko problemy, my widzimy wyzwania i, co jeszcze ważniejsze, rozwiązania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »