| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Studium przypadku - strategia employer branding w eurobanku

Studium przypadku - strategia employer branding w eurobanku

W eurobanku zdecydowano się w 2008 roku na zbudowanie nowej strategii wizerunkowej, której celem było pokazanie firmy od środka, jej pracowników, miejsc pracy oraz przekonanie kandydatów, że standy w centrach handlowych nie są jedynym rodzajem placówek, w jakich jest proponowana praca w charakterze doradcy klienta. Do kampanii zaangażowano samych pracowników.

Celem akcji było pokazanie firmy od środka oraz tego, jacy są eurobankowcy, pokazanie miejsc pracy i przekonanie kandydatów, że standy w centrach handlowych nie są jedynym rodzajem placówek, w jakich jest proponowana praca. Pokazano, że pracownicy to ludzie:

  • młodzi (średnia wieku w pionie sprzedaży to 27 lat, w centrali 29),
  • pozytywnie nastawieni do siebie wzajemnie,
  • dumni ze swoich osiągnięć,
  • z poczuciem humoru,
  • zadowoleni ze swobodnego klimatu pracy, jaki panuje w firmie.

Dzięki wyeksponowaniu tych elementów firma chciała dotrzeć do osób podobnych, dla których te cechy będą równie ważne – grupę docelową komunikacji stanowią wyróżniający się aktywnością i dynamizmem absolwenci oraz studenci ostatnich lat studiów. Celem było kreowanie w tej grupie wizerunku eurobanku jako pracodawcy z wyboru, co przełoży się na poziom zainteresowania ofertami oraz jakość zgłaszanych aplikacji.

Po serii spotkań z wyspecjalizowanymi firmami zewnętrznymi zajmującymi się employer brandingiem okazało się, że wprawdzie motywacja do wprowadzenia kolejnych modyfikacji jest duża, a przedstawione propozycje nadzwyczaj ciekawe, to jednak ograniczenia budżetowe nie pozwalają na ich realizację. I tak sami pracownicy działu HR zajęli się realizacją swoich pomysłów. Działania zostały podzielone na dwie kategorie: działania ogólnopolskie (skierowane do osób zainteresowanych pracą w sprzedaży) oraz działania skoncentrowane na rynku wrocławskim (skierowane do różnorodnych specjalizacji – by je jednak rozpocząć, potrzebna była spójna koncepcja wizerunkowa – i tak narodził się pomysł, by pokazać po prostu „siebie”.

Twarze eurobanku

Wśród pracowników został rozpisany konkurs – hasłem przewodnim było poszukiwanie twarzy eurobanku. Zgłosiło się około 20 pracowników reprezentujących najróżniejsze departamenty, stanowiska i miejsca pracy. Wszystkich zaproszono na sesję zdjęciową realizowaną we Wrocławiu, a każdy z nich podpisał zgodę na wykorzystanie przez bank swojego wizerunku.

W trakcie sesji miała powstać baza zdjęć, które byłyby wykorzystane w ogłoszeniach rekrutacyjnych, przy czym każde z nich miało odwoływać się do specyfiki pracy na danym stanowisku. Dla pracowników były to ciekawie spędzone godziny, nikt wcześniej nie uczestniczył w profesjonalnej sesji zdjęciowej, zwłaszcza z aktywnym udziałem fryzjera, makijażystki czy kostiumologa. Każdy z uczestników sesji otrzymał też pamiątkowe prezenty. Najbardziej zaś cieszyły „modeli” same zdjęcia – każdy z nich dostał płytę ze swoimi zdjęciami do wykorzystania na własne potrzeby.

Po kilku tygodniach twarze eurobanku pojawiły się w mediach (ogłoszeniach w prasie i internecie) oraz zostały przedstawione wszystkim pracownikom w kolejnym numerze firmowego kwartalnika. Dzięki nadaniu ogłoszeniom tzw. ludzkiej twarzy została stworzona spójna i bardzo przyjazna identyfikacja graficzna.

Druga sesja

Kilka miesięcy po pierwszej sesji okazało się, że nie przewidziano do końca wszystkich potrzeb banku, szczególnie w zestawieniu z ilością działań, jakie były prowadzone. Zabrakło pewnych ujęć oraz swobody wykorzystania zdjęć poza ogłoszeniami (to ograniczała umowa przekazania praw autorskich). Dlatego rok później została zrealizowana kolejna sesja, ale na innych zasadach. Po pierwsze, znacznie zmniejszono koszty, korzystając z usług zaprzyjaźnionego fotografa. Fotograf otrzymał wcześniej specyfikację zdjęć (zgodną z bankowym modelem identyfikacji wizualnej) oraz scenariusz realizacji poszczególnych ujęć. Po drugie, oprócz spontanicznych zgłoszeń kierowano zaproszenia na sesję do wybranych pracowników – okazało się, że niektórzy nie mieli śmiałości sami się „zaprosić”. We własnym zakresie wynajęto studio, fryzjera i makijażystkę. W umowie została zastrzeżona możliwość wykorzystania zdjęć do wszelkich działań realizowanych przez dział HR na rzecz banku. Obecnie zdjęcia wykorzystywane są w ogłoszeniach, profilach pracodawcy umieszczanych na portalach rekrutacyjnych, stronie www banku, artykułach dotyczących banku i jego polityki personalnej oraz plakatach i ulotkach. Posiadając bogate zasoby materiałów, można było swobodnie planować dalsze działania związane z modyfikacją wizerunku – na przykład całkowitą zmianę eurobankowej strony „praca”.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Cafe Finance

Ogólnopolskie biuro rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »