| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Cykl życia firmy

Cykl życia firmy

Rozmowa z dr. Ichakiem Adizesem, światowej sławy ekspertem w dziedzinie poprawy efektywności przedsiębiorstw

● W swoich książkach i wystąpieniach wspomina Pan o czterech rolach, w które skuteczna firma musi się wcielić. Czy może Pan powiedzieć coś więcej?

Uważam, że każda firma, która chce być skuteczna i efektywna zarówno w bliższej, jak i w tej dalszej przyszłości, musi opanować cztery role. Żeby być skuteczną w krótkim czasie, organizacja musi wcielić się w rolę (P)roducenta, czyli wytwarzać produkty lub dostarczać poszukiwane przez klientów usługi. Aby być efektywną w krótkim czasie, powinna się zaś usystematyzować, co oznacza, że powinna wcielić się w rolę (A)dministratora.

Osiągnięcie skuteczności w dłuższej perspektywie wymaga proaktywności. Firma powinna, więc już dziś przygotować się na problemy, które mogą pojawić się za jakiś czas. Tę rolę nazywam rolą (P)rzedsiębiorcy. Wreszcie, aby być efektywną w dłuższej perspektywie, organizacja musi stać się organiczna, a nie mechaniczna. Oznacza to, że w strukturze organizacji nie ma elementów, czy komponentów niezastąpionych, których awaria powoduje opóźnienia. W systemie organicznym nie ma takiego poziomu wewnętrznej współzależności. Organizacja musi się wcielić w rolę (I), czyli (I)ntegratora. Zintegrowane systemy są bardziej skuteczne w dłuższej perspektywie, ponieważ żaden ze składników nie jest niezbędny.

● Jaką rolę w sukcesie firmy odgrywa czynnik ludzki?

Czynnik ludzki jest potrzebny, ale nie możemy się opierać jedynie na ludziach. Oczywiście, jeśli nie masz kompetentnego zespołu, to na pewno nie osiągniesz sukcesu. Z drugiej strony, jeśli masz tylko wykwalifikowanych pracowników, to również będzie to za mało. Musisz mieć coś więcej, a więc misję, cele długo- i krótkofalowe, strukturę czy system motywacyjny.

Ludzie są jak składniki dobrego dania. Aby ugotować coś smacznego, potrzebujesz na przykład świeżego mięsa i warzyw, oliwy dobrej jakości. Na nic jednak zda się jakość składników, jeśli nie masz dobrego przepisu! Opracowana przeze mnie metodologia jest swego rodzaju przepisem kulinarnym. Recepturą, która pokazuje, jak zmotywować zwykłych ludzi do tego, aby osiągali niezwykłe rezultaty.

dr Ichak Adizes

jest jednym z wiodących światowych konsultantów zarządzania. Uznawany jest za jednego z najlepszych ekspertów w dziedzinie poprawy efektywności przedsiębiorstw. Program Adizesa został wdrożony z sukcesem przez ponad 1000 firm na całym świecie. Dr Adizes doradzał też wielu przedstawicielom i premierom rządów, w tym m.in. Izraela, Szwecji, Grecji oraz Brazylii. Był wykładowcą UCLA i Stanford oraz pracował na Uniwersytecie Columbia. W 1977 roku założył Instytut Adizesa, który obecnie posiada biura w 15 państwach, a na liście jego klientów znajdują się m.in.: Bank of America, Coca-Cola Bottling, Domino’s Pizza, Honeywell Corporation, IBM, SanDisk Corporation, U.S. Navy, Volvo Safra Bank, Royal Dutch Stell.

Za wkład w teorię i praktykę zarządzania dr Adizes otrzymał 15 doktoratów honoris causa, dwa obywatelstwa honorowe, jak również honorową rangę majora wojskowego. Wybrano go na członka Międzynarodowej Akademii Zarządzania. Otrzymał również tytuł Honorowego Doradcy Naukowego IBS – Akademii Ekonomicznej Federacji Rosyjskiej. W 2010 r. Leadership Excellence Journal zaliczył go do grona 30 czołowych ekspertów zarządzania, a Executive Excellence Journal umieścił go w trzydziestce najlepszych konsultantów amerykańskich.

Dr Ichak Adizes 9 czerwca poprowadzi XXXIII Seminarium z cyklu Autorytety pt. „Czy wzrost biznesu może trwać nieustannie? Zarządzanie cyklem życia firmy”. Organizatorami wydarzenia są firmy Bigram SA i Golden Mark.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Redlicki

Aplikant radcowski w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »