| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Cykl życia firmy

Cykl życia firmy

Rozmowa z dr. Ichakiem Adizesem, światowej sławy ekspertem w dziedzinie poprawy efektywności przedsiębiorstw

● Na czym dokładnie polegał problem tych firm?

Trzeba było jasno określić obowiązki pracowników, zakres odpowiedzialności, opracować sensowny system motywacyjny. Taka zmiana nigdy nie jest łatwa i w tym wypadku było podobnie. Jeśli jednak firmie powiedzie się jej wprowadzenie, wejdzie w fazę rozkwitu.

● Czym więc jest wspomniana faza rozkwitu?

Miejsce organizacji w cyklu życia zależy od dwóch czynników – elastyczności i kontroli. Młoda firma jest bardzo elastyczna, ale jej zachowania są trudne do przewidzenia. To tak jak z dzieckiem. Nie jesteśmy w stanie przewidzieć, kiedy będzie się śmiało, czy też kiedy zmoczy pieluszkę. Zatem, co dzieje się, gdy firma zaczyna się starzeć? Elastyczność maleje, podczas gdy poziom samokontroli wzrasta. Dzieje się tak przynajmniej na jakiś czas, bo firma po osiągnięciu pewnego wieku, tak jak człowiek, traci samokontrolę. W każdym razie firma znajdująca się na etapie rozkwitu potrafi połączyć elastyczność z kontrolą, znaleźć swego rodzaju złoty środek. Równowaga przejawia się w skutecznym i sprawnym sposobie zarządzania.

● W jaki sposób firma może osiągnąć fazę rozkwitu?

Musi po kolei wykonać 11 kroków Metodologii Adizesa. Na początku należy upewnić się, że przedstawiciele najwyższej kadry menedżerskiej darzą się nawzajem zaufaniem i szacunkiem. Jeśli tego brakuje, powinniśmy nad tym popracować, dać ludziom poczucie, że mogą rozwiązać zaistniałe problemy. Przeszkolić ich. Kiedy uporamy się z tymi problemami, będziemy mogli przejść do trudniejszych zadań. Powinniśmy jednak zachować odpowiednią kolejność wykonywanych czynności. Nie możemy przejść do kolejnego etapu, póki nie rozwiążemy wspomnianych wcześniej problemów. Następnie powinniśmy ponownie zdefiniować misję firmy. Czym zajmuje się nasza organizacja? W jakiej branży działa? Kolejny etap polega na przeprojektowaniu struktury organizacji w celu lepszego wsparcia nowej misji oraz opracowania nowego systemu odpowiedzialności i przepływu informacji. W ten sposób budujemy zarządzanie współuczestniczące na najwyższych szczeblach organizacji. Wraz z kadrą kierowniczą oraz menedżerami niższego szczebla wyznaczane i omawiane są kluczowe cele i strategiczne plany rozwoju firmy. Na samym końcu opracowywany jest system motywacyjny.

Jak już wspomniałem, bardzo istotna jest kolejność, czyli robimy wszystko krok po kroku, zaczynając od przedefiniowania misji, następnie zmieniamy strukturę, wyznaczamy poszczególnym menedżerom obszary odpowiedzialności i na końcu opracowujemy system motywacyjny.

● Dlaczego kolejność jest tak istotna? Jest wiele firm, które z powodzeniem wdrożyły system motywacyjny.

Osiągnęły to tylko dlatego, że wcześniej określiły misję, strukturę oraz wyznaczyły pracownikom zadania. Nagroda traci na znaczeniu, jeśli nie rozumiemy kierunku, w którym mamy podążać, jeśli nie mamy przydzielonych obowiązków i jeśli nie wiemy, jak i za co będziemy oceniani.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

POLAUDIT Sp. z o. o.

Podatki, rachunkowość, audyt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »