| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Na linii przecięcia kultur. Problemy organizacji działających na rynkach międzynarodowych

Na linii przecięcia kultur. Problemy organizacji działających na rynkach międzynarodowych

Tak różnorodna geograficznie, społecznie i kulturowo Europa z punktu widzenia biznesu i zarządzania wydaje się dość homogeniczna. Jednak prawdziwy szok kulturowy przeżywamy już po przyjeździe np. do Rosji czy Chin. Dlaczego tak wielu menedżerów wyjeżdżających do tych krajów nie odnosi sukcesu, chociaż zarządzali skutecznie w swoich firmach macierzystych? Dlaczego tak często porażką kończą się umowy handlowe, inwestycje czy plany rozwoju?

Oddziaływanie kultur

Warto przyjrzeć się trzem sytuacjom związanym z oddziaływaniem kultur na siebie, mogącym mieć miejsce w środowisku organizacji biznesowych.

● Dominacja kulturowa, czyli narzucenie całej organizacji norm, wartości oraz stylu zarządzania organizacji dominującej (lub kultury kraju, w którym znajduje się organizacja, wobec pracowników innej narodowości) przez ignorowanie, a czasem nawet dyskryminowanie innej kultury.

Model jest szalenie ryzykowny i nierzadko organizacje ponoszą fiasko swoich działań biznesowych na obcych rynkach.

● Współistnienie kulturowe, czyli poszukiwanie kompromisu między kulturami pracujących ze sobą osób pochodzących z różnych krajów. W tym przypadku poszukuje się obszarów podobieństw, koncentruje się uwagę na rozwiązaniach możliwych do przyjęcia przez wszystkich członków organizacji, unika się konfliktów, szukając wspólnego języka. Następnie wybiera się kompromisowy styl zarządzania.

Wydaje się, że stosowanie takiego modelu będzie miało miejsce, gdy realizowane będą projekty krótkookresowe w nowym obszarze geograficznym lub kiedy różnice międzykulturowe są bardzo ostre, a presja na wynik nowej jednostki biznesowej jest bardzo wysoka.

● Współpraca kulturowa, czyli przyjęcie założenia, że wzajemne oddziaływanie kultur może wnieść nowe wartości oraz przyczynić się do rozwoju pracowników i całej organizacji. Tę różnorodność traktuje się jako zasób. Zarządzanie międzykulturowe polega na odpowiednim definiowaniu strategii i procedur z uwzględnieniem wzorców kulturowych uczestników organizacji. W efekcie tworzone są nowe formy zarządzania wywodzące się z kultur uczestników, a nowa kultura organizacyjna cechuje się tolerancją, otwartością na inne kultury, sprzyja generowaniu nowych pomysłów i rozwija zdolność twórczego myślenia. Model zarządzania uwzględnia zarówno podobieństwa, jak i różnice pomiędzy kulturami.

Ten model wydaje się idealny, jednakże należy pamiętać, że jego aplikacja wymaga czasu, odpowiednich zasobów i wysokiej kultury organizacyjnej jednostki macierzystej i top managementu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

POLAUDIT Sp. z o. o.

Podatki, rachunkowość, audyt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »