| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Na linii przecięcia kultur. Problemy organizacji działających na rynkach międzynarodowych

Na linii przecięcia kultur. Problemy organizacji działających na rynkach międzynarodowych

Tak różnorodna geograficznie, społecznie i kulturowo Europa z punktu widzenia biznesu i zarządzania wydaje się dość homogeniczna. Jednak prawdziwy szok kulturowy przeżywamy już po przyjeździe np. do Rosji czy Chin. Dlaczego tak wielu menedżerów wyjeżdżających do tych krajów nie odnosi sukcesu, chociaż zarządzali skutecznie w swoich firmach macierzystych? Dlaczego tak często porażką kończą się umowy handlowe, inwestycje czy plany rozwoju?

W procesie zarządzania takimi organizacjami istnieje konieczność wzięcia pod uwagę właśnie parametru kultury, ponieważ wiele badań i doświadczeń menedżerskich dowodzi potrzebie rozpoznania składających się na nią tych elementów oraz mechanizmów, które mają wpływ na zachowania uczestników organizacji. Istotny jest także proces poznania czynników umożliwiających dialog międzykulturowy, który jest podstawą zaistnienia owocnej współpracy pomiędzy członkami organizacji (chodzi o postawy, proces, komunikację, dialog itp.).

Znaczenie komunikacji

Komunikacja to jedno z najważniejszych narzędzi do wykonywania zadań biznesowych w organizacjach międzykulturowych. Dobra komunikacja jest warunkiem zrozumienia, a także wzmocnienia kompetencji oraz dobrych stosunków między pracownikami różnych narodowości. Jest mechanizmem wpływającym i kształtującym stosunki międzyludzkie, stanowi jeden z głównych sposobów tworzenia więzi, pośrednio wpływa też na zmianę postaw pracowników.

Problemy w porozumiewaniu się, często powodowane niedostateczną ilością informacji o sobie nawzajem i o swoich kulturach, mogą prowadzić do pojawienia się licznych poważnych komplikacji i konfliktów. Przyczyną złej komunikacji może być nie tylko błędne odczytanie wysłanego przez rozmówcę komunikatu, lecz także uprzedzenia wynikające z braku zrozumienia podstawowych treści kultury innego członka zespołu.

Warunkiem realizacji celów przedsiębiorstwa nie jest wyłącznie współdziałanie pracowników. Istotna jest motywacja, bo to ona wpływa na zaangażowanie w pracę. W tym kontekście ważny jest zespół czy nieformalne grupy tworzące się w każdym przedsiębiorstwie, ponieważ mogą one wywierać wielki wpływ na zachowania swoich członków, w tym oddziaływać negatywnie. Może to być stosowanie sankcji, takich jak: plotka, ośmieszenie, drwiny, docinki, oznaki lekceważenia, które bywają o wiele bardziej skuteczne niż sankcje formalne przewidziane w kodeksach organizacyjnych, normach czy zasadach. Te negatywne zjawiska, tak często występujące w realiach przedsiębiorstw wielokulturowych, wpływają na wydajność pracowników i w konsekwencji na rezultat firmy. Dlatego z punktu widzenia organizacji ważna jest forma zespolenia ludzi w jej szeregach. Szczególnie w realiach wielokulturowych, dobre stosunki między współpracownikami i przełożonym powodują uczucie bezpieczeństwa, satysfakcji i wpływają na wzrost efektywności. Należy pamiętać o tym, że praca wykonywana tylko na zasadach konkurencyjności nie sprzyja wymianie doświadczeń i informacji wewnątrz firmy, a rywalizacja wewnętrzna przyczynia się tylko do doskonalenia jednostek, nie powoduje jednak zwiększania przewagi firmy na zewnątrz.

Różnice kulturowe mogą tworzyć napięcia i budować nieufność między pracownikami pochodzącymi z różnych kultur narodowych. Dlatego dla menedżerów kierujących takimi organizacjami kluczową rzeczą jest poznanie obcych wartości i przyczyn, dla których ludzie wywodzący się z różnych kultur zachowują się w taki, a nie inny sposób.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

tanie-ubezpieczenie.eu

Porównywarka ubezpieczeń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »