| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zarządzać ludźmi w projekcie

Jak zarządzać ludźmi w projekcie

Na każdym etapie projektu spotykamy się ze specyficznymi wyzwaniami i zagrożeniami. Inne problemy pojawiają się we wstępnej fazie definiowania projektu, a inne w fazie jego planowania czy realizacji. Najczęstszym błędem obserwowanym w praktyce jest to, że dwóm pierwszym etapom nie poświęca się należytej uwagi, co skutkuje nieporozumieniami i konfliktami w fazie realizacji.

W pierwszym etapie

Podczas definiowania projektu większość pracy będzie dotyczyła ustalenia ze zleceniodawcą i resztą zespołu dokładnego sformułowania projektu, wyznaczenia jego celów, opracowania struktury podziału pracy oraz określenia niezbędnych zasobów. Do tego niezbędne są bardzo dobre umiejętności komunikacyjne, aby jak najlepiej określić oczekiwania klienta czy sponsora. Błędy na tym etapie mogą spowodować przeznaczenie nadmiernych zasobów (czasu, pieniędzy itp.) na realizację celów, które mają niewielkie znaczenie dla sponsora, kosztem tych, które są naprawdę istotne. Umiejętność aktywnego słuchania oraz właściwego zadawania pytań to podstawowy warsztat dobrego menedżera projektu.

Na każdym z etapów projektu ważne jest, aby nauczyć się odcinać od własnych założeń, które mogą zniekształcać docierające do nas informacje.

Zarówno definiowanie, jak i planowanie projektu może się wydawać osobom nastawionym na działanie i wyniki stratą cennego czasu, jednak właściwe przygotowanie, odpowiedni dobór osób i umiejętne rozdzielenie im odpowiedzialności to podstawa sukcesu, stąd też nie powinniśmy żałować poświęconego na to czasu.

Niezwykle ważne we wstępnych fazach jest stworzenie jasnego planu działania, obejmującego zarówno oczekiwaną kolejność rezultatów, jak i przejrzysty harmonogram działań. Należy go sporządzić wspólnie z resztą osób zaangażowanych w realizację projektu, tak by cele były dla wszystkich zrozumiałe oraz aby na bieżąco wyjaśnić ewentualne nieporozumienia z nimi związane. Tutaj umiejętności komunikacyjne odnoszą się już do zespołu realizującego dany projekt, aczkolwiek warto pozostawać też w kontakcie ze zleceniodawcą, potwierdzając dostępność zasobów (czas, środki finansowe, liczba pracowników itp.) oraz zabezpieczając realizację planu.

Przyswajanie informacji

Na etapie realizowania projektu ważne jest nie tylko bieżące jego monitorowanie, lecz także w razie konieczności modyfikacja. Wiele osób realizujących projekty traktuje zmiany w stosunku do pierwotnego planu jako przejaw braku profesjonalizmu, a nawet oznakę porażki. Tymczasem zmieniają się warunki, pojawiają się nowe możliwości, a czasem nieprzewidziane trudności, więc elastyczne podejście do planu działania może przyczynić się do sukcesu. Oczywiście wszelkie zmiany powinny zachodzić w porozumieniu z klientem i w ramach założeń wspólnie z nim poczynionych. Na tym etapie niezbędne jest więc umiejętne pozyskiwanie od zespołu informacji na temat realizacji projektu i jeśli to konieczne, modyfikacja pierwotnego planu. W końcowej fazie zamykania projektu ważne jest także dokonanie jego oceny i wyciągnięcie wniosków mogących posłużyć w przyszłości sprawniejszemu przechodzeniu przez niektóre etapy realizacji oraz uniknięciu pewnych błędów.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Olga Borkowska

Aplikant adwokacki, specjalista z zakresu postępowania cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »