| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zarządzać ludźmi w projekcie

Jak zarządzać ludźmi w projekcie

Na każdym etapie projektu spotykamy się ze specyficznymi wyzwaniami i zagrożeniami. Inne problemy pojawiają się we wstępnej fazie definiowania projektu, a inne w fazie jego planowania czy realizacji. Najczęstszym błędem obserwowanym w praktyce jest to, że dwóm pierwszym etapom nie poświęca się należytej uwagi, co skutkuje nieporozumieniami i konfliktami w fazie realizacji.

Złoty feedback

Innym ważnym czynnikiem mającym wpływ na efektywność pracy jest informacja zwrotna. Dużo się słyszy na temat jej wagi, jednak w praktyce często ogranicza się ona do zdawkowych stwierdzeń typu „super”, „źle”, „następnym razem zrób to lepiej”. Aby informacja zwrotna mogła być skuteczna i mieć realny wpływ na kształtowanie zachowania, musi być przede wszystkim jasna i konkretna. Chodzi o zrozumiałe przekazanie, co dana osoba zrobiła dobrze (wykonała zadanie na czas, efektywnie współpracowała z innymi itp.), a co powinna poprawić. Takie przekazanie informacji nie ma na celu poprawy lub pogorszenia czyjegoś nastroju, lecz zwrócenie uwagi na to, co jest dla nas (i dla realizowanego projektu) szczególnie istotne (w niektórych sytuacjach będzie to terminowość, w innych np. ważniejsza może być dokładność i jakość wykonanego zlecenia).

Skuteczna komunikacja

Aby móc efektywnie radzić sobie z problemami, które są, niestety, nieodłącznym elementem procesu zarządzania ludźmi, poza przyjęciem dobrej strategii (jak np. proponowany powyżej model) kluczowe są umiejętności komunikacyjne. Bez nich trudno sobie wyobrazić sukces jakiegokolwiek przedsięwzięcia, w które jest zaangażowanych więcej niż jedna osoba.

Na skuteczną komunikację składa się wiele czynników, z którymi prawdopodobnie wielu kierowników projektów spotkało się w trakcie różnych szkoleń doskonalących umiejętności interpersonalne. Jednak pomimo znajomości tego tematu, w praktyce często to właśnie brak umiejętności komunikacyjnych prowadzi do poważnych problemów. Wynika to w dużej mierze z faktu, iż nie jest to wiedza, którą wystarczy posiąść, lecz raczej konkretne umiejętności, które (jeśli nie posiada się ich w naturalny sposób) warto wyćwiczyć. Ważne jest przede wszystkim nasze nastawienie, a szczególnie świadomość, że nie wiem wszystkiego, więc muszę uważnie słuchać, zdobywać informacje, organizować je i analizować oraz przekazywać dalej.

Sztuka pytania

Zadając więcej pytań otwartych niż zamkniętych, mamy szanse dowiedzieć się czegoś nowego, nie tylko potwierdzić lub zaprzeczyć posiadanym dotychczas informacjom. Podobnie z pytaniami nastawionymi na fakty lub na emocje – jedne i drugie mogą się w określonych sytuacjach okazać przydatne. Na przykład jeśli interesuje nas uzyskanie czyjejś opinii, dobrze jest stosować te nakierowane na emocje, szczególnie w przypadku narastania konfliktu w grupie. Dzięki nim po rozładowaniu napięcia poszczególne osoby mogą skupić się z powrotem na faktach i realizowaniu planu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Castrol

Castrol jest jednym z największych na świecie producentów olejów silnikowych i środków smarnych. Produkty Castrol powstają w oparciu o analizy, zaawansowane technologie i innowacje. Castrol od zawsze kładzie nacisk na opracowywanie środków smarnych najwyższej jakości. W tym celu stworzył zaawansowane centra technologiczne, działające w Wielkiej Brytanii, a także w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Japonii, Indiach i Chinach. Castrol posiada dostęp do wszystkich typów baz oraz dodatków olejowych, dzięki czemu do każdego z produkowanych przez siebie środków smarnych może dobierać najlepsze bazy i dodatki z całego świata.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »