| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Poufna sesja

Poufna sesja

Rozmowa z Manuelem Peixoto, członkiem zarządu Portuguese National Human Resources Association

● Współczesne organizacje, aby konkurować na rynku, muszą inwestować w swoich pracowników np. w coaching lub mentoring. Które rozwiązanie i w jakich okolicznościach jest lepsze dla firmy?

Zadaniem coacha jest tak zmotywować klienta, aby znalazł rozwiązanie problemów przez analizę sytuacji w określonym kontekście. Wsparcie coacha można wykorzystać w różnych sytuacjach, zarówno w podejmowaniu decyzji dotyczących awansowania pracowników, jak i w integrowaniu zespołu. Coaching może zostać przeprowadzony przez coacha wewnętrznego lub zewnętrznego, posiadającego odpowiednie certyfikaty.

Zadaniem coacha jest rozwiązywanie konkretnych problemów i zapewnienie takiego wykorzystania wszystkich możliwych środków, aby osiągnąć pozytywne rezultaty. Coaching koncentruje się na problemach wymagających natychmiastowych rozwiązań, podczas gdy mentoring to proces długoterminowy. Każda firma, aby wspierać rozwój swoich pracowników, powinna zapewnić im dostęp do takich dodatkowych narzędzi.

Mentoring odbywa się zarówno na bardziej formalnych, zorganizowanych zasadach, jak i na nieformalnych, podyktowanych potrzebą chwili. Prowadzony jest przez pracowników wyższego szczebla danej firmy i nie koncentruje się na know-how lub rozwoju osobistym, ale głównie na umiejętnościach. Celem procesu jest rozwój kariery w długoterminowej perspektywie. Metoda ta jest wykorzystywana głównie w dwóch sytuacjach: gdy menedżer ma przed sobą awans i potrzebuje wskazówek dotyczących polityki firmy i przywództwa oraz oczekiwań związanych z jego osobą na danym stanowisku; gdy pracownik podejmuje nowe obowiązki i potrzebuje pomocy w procesie adaptacji w firmie, w zrozumieniu panujących w niej reguł i szybkim zorientowaniu się w hierarchii organizacyjnej.

Określone potrzeby dotyczące procesów coachingu lub mentoringu zazwyczaj zostają zdefiniowane podczas rozmów o programie coachingowym i rozwoju kariery, zgodnie z indywidualnymi potrzebami. W dużych firmach zajmuje się tym dział HR, traktując te procesy jako element zarządzania talentami lub rozwoju kariery.

Pomimo że obydwa pojęcia, mentoring i coaching, odnoszą się do osób odpowiedzialnych za rozwój osobisty innych, to każdy z tych procesów różni się zakresem i sposobem realizacji. Zdarza się, że firma, zamawiając usługę nie rozróżnia tych pojęć i wybiera tę niewłaściwą. Wybór niewłaściwej metody to wysokie koszty i efekty przeciwne do zamierzonych.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Exact Software

Exact Software Poland Sp. z o.o. dostarcza dynamiczne oprogramowanie dla biznesu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »