| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Poufna sesja

Poufna sesja

Rozmowa z Manuelem Peixoto, członkiem zarządu Portuguese National Human Resources Association

Coach to zazwyczaj osoba z zewnątrz, ale może też być to jeden z pracowników firmy. Zadaniem coacha jest zadawanie odpowiednich pytań, które ukierunkują sposób myślenia klienta, tak aby mógł on sam uzyskać odpowiedzi i tak zaplanować swoje działania, aby osiągnąć cele, które chce zrealizować.

Różnice istnieją, i to niebagatelne. W międzynarodowych firmach, w których w pracuję nad rozwojem przywództwa na stanowiskach kierowniczych, tylko kilka osób dostrzegało, że coach i mentor odgrywali zupełnie różne role. Mentor koncentruje się na osobie, a coach na zadaniach.

Coach stara się ukierunkować klienta na rezultat końcowy i chociaż wybór sposobu jego osiągnięcia należy do osoby korzystającej z coachingu, to do coacha należy strategiczna ocena i monitoring postępów oraz proponowanie narzędzi pomocnych w znalezieniu właściwych odpowiedzi dotyczących efektywności i wydajności.

Mentor jest nastawiony przychylnie do klienta, a coach jest bezstronny. Mentor to przewodnik, który pojawia się zawsze, gdy tego potrzebujemy. Coach pomaga dotrzeć z punktu A do punktu B w sposób najlepszy z możliwych. Mentora cechuje głębokie osobiste zainteresowanie i zaangażowanie – podobne jak przyjaciela, któremu zależy na nas i na naszym długoterminowym rozwoju. Coacha charakteryzuje nacisk na rozwój konkretnych umiejętności potrzebnych, aby wykonać zadania, podjąć wyzwania oraz sprostać oczekiwaniom w pracy i życiu osobistym.

Coach to zwykle osoba spoza firmy, która nie podaje konkretnych instrukcji na temat tego, jak sterować procesami i polityką organizacji ani nie udziela rad technicznych, jak wykonać określone zadania. Znajomość branży lub stanowiska pracy klienta nie jest konieczna.

Efektywny mentoring to proces, który umożliwia naukę i rozwój obydwu stronom. Dlatego zarówno praktykujący, jak i potencjalni mentorzy powinni być otwarci na nowe odkrycia i proces uczenia się. Nie należy zakładać, że będąc mentorem jest się jednocześnie wszystkowiedzącym ekspertem w tej dziedzinie, takie podejście może mieć negatywne skutki dla procesu mentoringu, który daje ogromną satysfakcję, i z którego mogą czerpać wiedzę obydwie strony.

Coaching pomaga kształtować właściwy styl przywództwa i komunikacji, aby pomóc w osiągnięciu lepszych wyników i większych wpływów w firmie i poza nią. W trakcie procesu klient pracuje nad realizacją celów zawodowych i osobistych, które zostały określone na początku programu coachingu, nastawionego na osiągnięcie lepszego poziomu wyników.

● Na co zwracać uwagę przy wyborze coacha lub mentora?

Jeśli planujesz wdrożenie procesów mentoringu lub coachingu, pamiętaj, aby osoby wybrane do ich prowadzenia miały odpowiednie kwalifikacje. Wewnętrzny program mentoringu to właściwy krok w kierunku stworzenia organizacji uczącej się, pod warunkiem, że mentorzy otrzymają stosowną pomoc w zdobyciu umiejętności, które pomogą im efektywnie wypełniać swoją rolę. Podobnych zasad należy przestrzegać, gdy zatrudniamy coacha. Powinien on być specjalistą posiadającym odpowiednie kwalifikacje i przestrzegać kodeksu postępowania zawartego na przykład w kodeksie etycznym Coaches Training Institute lub International Coach Federation.

Dodatkowym potwierdzeniem ukończenia szkolenia zawodowego oraz posiadania minimalnego doświadczenia i zdania egzaminu International School lub Coaching Association są certyfikaty CTI, ICF, ICC.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Wójcik

Doradca techniczny firmy Altax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »