| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Poufna sesja

Poufna sesja

Rozmowa z Manuelem Peixoto, członkiem zarządu Portuguese National Human Resources Association

Coach to zazwyczaj osoba z zewnątrz, ale może też być to jeden z pracowników firmy. Zadaniem coacha jest zadawanie odpowiednich pytań, które ukierunkują sposób myślenia klienta, tak aby mógł on sam uzyskać odpowiedzi i tak zaplanować swoje działania, aby osiągnąć cele, które chce zrealizować.

Różnice istnieją, i to niebagatelne. W międzynarodowych firmach, w których w pracuję nad rozwojem przywództwa na stanowiskach kierowniczych, tylko kilka osób dostrzegało, że coach i mentor odgrywali zupełnie różne role. Mentor koncentruje się na osobie, a coach na zadaniach.

Coach stara się ukierunkować klienta na rezultat końcowy i chociaż wybór sposobu jego osiągnięcia należy do osoby korzystającej z coachingu, to do coacha należy strategiczna ocena i monitoring postępów oraz proponowanie narzędzi pomocnych w znalezieniu właściwych odpowiedzi dotyczących efektywności i wydajności.

Mentor jest nastawiony przychylnie do klienta, a coach jest bezstronny. Mentor to przewodnik, który pojawia się zawsze, gdy tego potrzebujemy. Coach pomaga dotrzeć z punktu A do punktu B w sposób najlepszy z możliwych. Mentora cechuje głębokie osobiste zainteresowanie i zaangażowanie – podobne jak przyjaciela, któremu zależy na nas i na naszym długoterminowym rozwoju. Coacha charakteryzuje nacisk na rozwój konkretnych umiejętności potrzebnych, aby wykonać zadania, podjąć wyzwania oraz sprostać oczekiwaniom w pracy i życiu osobistym.

Coach to zwykle osoba spoza firmy, która nie podaje konkretnych instrukcji na temat tego, jak sterować procesami i polityką organizacji ani nie udziela rad technicznych, jak wykonać określone zadania. Znajomość branży lub stanowiska pracy klienta nie jest konieczna.

Efektywny mentoring to proces, który umożliwia naukę i rozwój obydwu stronom. Dlatego zarówno praktykujący, jak i potencjalni mentorzy powinni być otwarci na nowe odkrycia i proces uczenia się. Nie należy zakładać, że będąc mentorem jest się jednocześnie wszystkowiedzącym ekspertem w tej dziedzinie, takie podejście może mieć negatywne skutki dla procesu mentoringu, który daje ogromną satysfakcję, i z którego mogą czerpać wiedzę obydwie strony.

Coaching pomaga kształtować właściwy styl przywództwa i komunikacji, aby pomóc w osiągnięciu lepszych wyników i większych wpływów w firmie i poza nią. W trakcie procesu klient pracuje nad realizacją celów zawodowych i osobistych, które zostały określone na początku programu coachingu, nastawionego na osiągnięcie lepszego poziomu wyników.

● Na co zwracać uwagę przy wyborze coacha lub mentora?

Jeśli planujesz wdrożenie procesów mentoringu lub coachingu, pamiętaj, aby osoby wybrane do ich prowadzenia miały odpowiednie kwalifikacje. Wewnętrzny program mentoringu to właściwy krok w kierunku stworzenia organizacji uczącej się, pod warunkiem, że mentorzy otrzymają stosowną pomoc w zdobyciu umiejętności, które pomogą im efektywnie wypełniać swoją rolę. Podobnych zasad należy przestrzegać, gdy zatrudniamy coacha. Powinien on być specjalistą posiadającym odpowiednie kwalifikacje i przestrzegać kodeksu postępowania zawartego na przykład w kodeksie etycznym Coaches Training Institute lub International Coach Federation.

Dodatkowym potwierdzeniem ukończenia szkolenia zawodowego oraz posiadania minimalnego doświadczenia i zdania egzaminu International School lub Coaching Association są certyfikaty CTI, ICF, ICC.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kudlicki

Adwokat - specjalista z zakresu prawa karnego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »