| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Poufna sesja

Poufna sesja

Rozmowa z Manuelem Peixoto, członkiem zarządu Portuguese National Human Resources Association

● Obydwie metody wspierają rozwój pracowników i opierają się na relacjach. Jakie to relacje?

Podstawowa różnica pomiędzy tymi dwiema metodami tkwi w charakterze relacji pomiędzy mentorem coachem i klientem (coachee). Coaching odbywa się w ramach umowy trójstronnej pomiędzy klientem (firma), coachem i pracownikiem. W niektórych przypadkach zdarza się, że klient (firma) i pracownik (coachee) to jedna i ta sama osoba.

Mentoring to relacja, która powstaje na podstawie wzajemnego porozumienia pomiędzy mentorem i klientem. Jest poprzedzona rozmową na temat oczekiwań i celów (osobistych i zawodowych). Rozmowy takie zajmują najczęściej 1 lub 2 godziny w miesiącu.

Pomimo że w obydwu przypadkach sesje są poufne, to jednak istnieje pewne ryzyko, że mentor może mieć własne plany, co może wpływać na poziom zaufania pomiędzy mentorem i klientem. Z drugiej strony, etyka zawodu profesjonalnego coacha zobowiązuje go do zachowania tajemnicy klienta, a sam coach nie znajduje się pod wpływem polityki i nie bierze udziału w korporacyjnej grze o władzę. Posiada on także narzędzia, które pomagają klientowi w budowaniu pewności siebie lub pozbyciu się tkwiących w nim przekonań utrudniających rozwój jego kariery. Takie uczucia niepewności lub wewnętrznego niezdecydowania mają niewielkie szanse ujawnić się w relacji z wewnętrznym mentorem, na przykład doświadczonym kolegą, za to łatwo ukazują się w relacji z coachem.

● Jakie są różnice między mentorem a coachem. Jak rozpoznać, kiedy pracownikowi potrzebny jest mentor, a kiedy coach?

Pomiędzy mentoringiem i coachingiem istnieje wiele podstawowych różnic. Mentor, pod względem stopnia odpowiedzialności, zazwyczaj zajmuje w firmie wyższą pozycję i pracuje w niej dłużej od pracownika, dlatego jego zadaniem jest udzielenie pomocy mniej doświadczonej osobie w rozwinięciu jej umiejętności funkcjonalnych i udzielenie rad, w jaki sposób osiągnąć cele zawodowe. Kontakt z mentorem umożliwia wymianę pomysłów i dzielenie się problemami, ale także daje możliwość uzyskania pomocy w ich rozwiązaniu. Mentor doskonale zna procedury i procesy oraz pułapki czekające na niedoświadczonego pracownika. Jest on na swój sposób wyrocznią, ceniony i chroniony ze względu na doświadczenie i pomoc w zapoznawaniu się z działaniem firmy, często określany mianem starego wygi.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Dremel

BIG ON DETAIL

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »