| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Poufna sesja

Poufna sesja

Rozmowa z Manuelem Peixoto, członkiem zarządu Portuguese National Human Resources Association

● Obydwie metody wspierają rozwój pracowników i opierają się na relacjach. Jakie to relacje?

Podstawowa różnica pomiędzy tymi dwiema metodami tkwi w charakterze relacji pomiędzy mentorem coachem i klientem (coachee). Coaching odbywa się w ramach umowy trójstronnej pomiędzy klientem (firma), coachem i pracownikiem. W niektórych przypadkach zdarza się, że klient (firma) i pracownik (coachee) to jedna i ta sama osoba.

Mentoring to relacja, która powstaje na podstawie wzajemnego porozumienia pomiędzy mentorem i klientem. Jest poprzedzona rozmową na temat oczekiwań i celów (osobistych i zawodowych). Rozmowy takie zajmują najczęściej 1 lub 2 godziny w miesiącu.

Pomimo że w obydwu przypadkach sesje są poufne, to jednak istnieje pewne ryzyko, że mentor może mieć własne plany, co może wpływać na poziom zaufania pomiędzy mentorem i klientem. Z drugiej strony, etyka zawodu profesjonalnego coacha zobowiązuje go do zachowania tajemnicy klienta, a sam coach nie znajduje się pod wpływem polityki i nie bierze udziału w korporacyjnej grze o władzę. Posiada on także narzędzia, które pomagają klientowi w budowaniu pewności siebie lub pozbyciu się tkwiących w nim przekonań utrudniających rozwój jego kariery. Takie uczucia niepewności lub wewnętrznego niezdecydowania mają niewielkie szanse ujawnić się w relacji z wewnętrznym mentorem, na przykład doświadczonym kolegą, za to łatwo ukazują się w relacji z coachem.

● Jakie są różnice między mentorem a coachem. Jak rozpoznać, kiedy pracownikowi potrzebny jest mentor, a kiedy coach?

Pomiędzy mentoringiem i coachingiem istnieje wiele podstawowych różnic. Mentor, pod względem stopnia odpowiedzialności, zazwyczaj zajmuje w firmie wyższą pozycję i pracuje w niej dłużej od pracownika, dlatego jego zadaniem jest udzielenie pomocy mniej doświadczonej osobie w rozwinięciu jej umiejętności funkcjonalnych i udzielenie rad, w jaki sposób osiągnąć cele zawodowe. Kontakt z mentorem umożliwia wymianę pomysłów i dzielenie się problemami, ale także daje możliwość uzyskania pomocy w ich rozwiązaniu. Mentor doskonale zna procedury i procesy oraz pułapki czekające na niedoświadczonego pracownika. Jest on na swój sposób wyrocznią, ceniony i chroniony ze względu na doświadczenie i pomoc w zapoznawaniu się z działaniem firmy, często określany mianem starego wygi.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »