| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zarządzać pracownikami 45+

Jak zarządzać pracownikami 45+

Sukces firmy w dużej mierze opiera się na potencjale pracowników. Potencjał to nie tylko wiedza i umiejętności młodych, lecz także doświadczenie i zdolności dojrzałych pracowników. Polskie firmy wydają się o tym zapominać. O tym, jak łamać stereotypy i docenić potencjał pracowników 45+ dyskutowano podczas webinarium PARP.

W społeczeństwie jest mnóstwo stereotypów dotyczących pracowników w wieku przedemerytalnym, że chodzą częściej na zwolnienia, że nie chcą się rozwijać, mają niskie kompetencje. Nasze badania, ale także analizy prowadzone przez ZUS, temu przeczą – mówi Anna Świebocka-Nerkowska. – Dojrzali pracownicy chcą wnosić istotny wkład w funkcjonowanie organizacji, nadal chcą podnosić swoje umiejętności, dzielić się wiedzą z młodszymi. Co ważne, rotacja pracowników jest najmniejsza wśród starszych osób, a więc zyski z inwestycji w ich edukację mogą być o wiele wyższe niż z takiej samej inwestycji w edukację młodszych, którzy szybciej odchodzą z firmy – dodaje.

Rządowe działania

Przełamanie stereotypów i zmiana mentalności zarówno pracodawców, jak i pracowników jest również jednym z głównych zadań MPiPS, które od 2010 roku realizuje rządowy program „Solidarność pokoleń”. – Zgodnie z założeniami Strategii Lizbońskiej, do 2020 roku wskaźnik zatrudnienia osób w wieku 55–64 lata w Polsce powinien się znaleźć na poziomie nie niższym niż 50 proc. – zauważyła Elwira Gros-Gołacka, dyrektor Departamentu Analiz i Prognoz Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej. – Aby osiągnąć taki wskaźnik, ministerstwo zakłada do 2020 roku realizację działań mających, z jednej strony, zachęcić przedsiębiorców do zatrudniania osób 45/50+, z drugiej strony, poprawić kwalifikacje i efektywność pracy tych osób, a także kwalifikacje pracowników instytucji rynku pracy, pracujących z obydwoma tymi grupami uczestników rynku pracy – dodaje.

Dojrzałość trudna w firmie

Pracownicy w wieku przedemerytalnym są dużym wyzwaniem dla pracodawców. Jak zauważyła Beata Kapcewicz, dyrektor zarządzający serwisu Architekci Kariery, polskie firmy doskonale potrafią już motywować czy oceniać pracowników, jednak ciągle jeszcze są dwa obszary w zarządzaniu ludźmi w firmie, z którymi sobie nie radzą – jak mądrze rozstać się z pracownikiem, który osiągnął dojrzały wiek, i jak zarządzać jego ścieżką kariery, w momencie gdy na skutek osiągniętego wieku zmieniają się jego umiejętności, predyspozycje, a także motywacja.

Te aspekty muszą zagościć w firmach, aby zamknąć profesjonalny cykl zarządzania pracownikiem, począwszy od jego rekrutacji, aż do przejścia na emeryturę – twierdzi Beata Kapcewicz.

Zainteresowanie menedżerów koncepcją zarządzania wiekiem zazwyczaj pojawia się w sytuacjach takich, jak restrukturyzacja, zmiany organizacyjne czy utrata pracowników z umiejętnościami i doświadczeniem, a także może być związane z zarządzaniem kosztami w firmie. – Braki doświadczenia w zarządzaniu dojrzałymi pracownikami można było łatwo zauważyć w okresie kryzysu, wtedy ewidentnie zabrakło wiedzy wynikającej z doświadczenia. Młodzi pracownicy, którzy jeszcze do niedawna mieli być nadzieją firmy na szybki rozwój w sytuacji kryzysowej, często nie mogli sobie poradzić, ponieważ nie mieli takich doświadczeń, a pracownicy z takim doświadczeniem zostali wcześniej z firmy zwolnieni – twierdzi Beata Kapcewicz.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tax-Net Jacek Adamczak

Kancelaria Podatkowa - Biuro Rachunkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »