| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak organizować pracę, by była wydajna i satysfakcjonująca?

Jak organizować pracę, by była wydajna i satysfakcjonująca?

W naszej firmie od wielu lat pracujemy bez przerwy na pełnych obrotach. Dotyczy to wszystkich szczebli, nikt nie ma chwili czasu na zebranie myśli, nie mówiąc już o spokojnym wypiciu kawy. Ile przerw powinno się robić w pracy, żeby nie zamęczyć pracowników? Coraz więcej ludzi od nas odchodzi. Jestem jednych z menedżerów, sam mam dość, a jednocześnie coraz bardziej niepokoję się o kolegów.

Nie wolno doprowadzić do zamęczenia siebie i swoich współpracowników, ponieważ odbije się to na efektywności oraz zepsuje atmosferę i relacje w firmie. Obowiązkiem każdego menedżera jest stałe poprawianie organizacji pracy. Wszystkie cele, które stawia, muszą być jasne i realne – chodzi o to, żeby pracownicy czuli, że jeśli się postarają, to uda się im wypełnić zadania. Przełożony powinien też okresowo przeglądać obowiązki nakładane na podopiecznych i weryfikować je, tak żeby można było im sprostać. Taka weryfikacja bywa trudna, zwłaszcza że z reguły sam szef te obowiązki powierzył swoim podwładnym.

Na pełnych obrotach

Niektórym pracodawcom i menedżerom wydaje się, że ludzie pracują dobrze tylko wówczas, gdy przez cały dzień działają na pełnych obrotach. Nie doceniają dobrej atmosfery i spokojnego rytmu pracy i ich wpływu na efektywność. Gdy praca jest dobrze zorganizowana, wszyscy pracują wydajniej i czują się potrzebni. Powinni zaczynać każdy dzień w firmie z przekonaniem, że uda się im wykonać większość zadań, także tych najtrudniejszych. Znam firmy, w których obowiązują specjalne godziny, w których nikt nie może nikomu przeszkadzać. W tych organizacjach pracownicy wiedzą, że jest to czas, kiedy mogą zmierzyć się z zadaniami wymagającymi największej koncentracji. Znam też przełożonych, którzy nakładają kary za zbyt długie siedzenie w pracy – chcą w ten sposób nauczyć pracowników dobrej organizacji i zachowania równowagi pomiędzy życiem służbowym i prywatnym. Ci, którzy pracują do późnych godzin wieczornych, w końcu dojdą do kresu swojej efektywności i motywacji i staną się nieprzydatni.

Praca nieprzerwana

Strukturalizacja czasu to nauka określająca, jak organizować pracę, aby była wydajna, a jednocześnie zapewniała dobrą atmosferę i zadowolenie zatrudnionych. To, że przychodzimy do swojej firmy przede wszystkim po to, żeby pracować, jest dla wszystkich oczywiste. Według niektórych zwierzchników przychodzimy tam tylko po to. Nie jest to prawdą. Zbyt dużą część naszego życia spędzamy w miejscu pracy, żebyśmy mogli pracować tam bez przerwy. Musielibyśmy być robotami, które nie potrzebują chwili oddechu i zadowolenia płynącego z zachowania relacji z innymi i normalnych kontaktów społecznych. Psychologowie zajmujący się prawidłowym wykorzystywaniem czasu w pracy podkreślają, że poza aktywnością zawodową każdy menedżer powinien zostawić sobie i podwładnym trochę czasu na inne formy działania. Musi się jeszcze znaleźć miejsce na trzy inne aktywności – na spędzanie czasu, rytuały i wycofanie. Wszystkie one zajmują mniej niż 10 proc. czasu pracy, ale są konieczne. Jak więc widać, pracownicy, którzy poświęcają cały czas na wykonywanie zadań, pracują w nieprawidłowy sposób. Szef, który wymaga pracy non stop, nie docenia wpływu ważnych potrzeb na swoich podwładnych i ujawnia swoje słabe przygotowanie do zarządzania.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Milena Wilczak

Właścicielka biura rachunkowego Account Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »