| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak organizować pracę, by była wydajna i satysfakcjonująca?

Jak organizować pracę, by była wydajna i satysfakcjonująca?

W naszej firmie od wielu lat pracujemy bez przerwy na pełnych obrotach. Dotyczy to wszystkich szczebli, nikt nie ma chwili czasu na zebranie myśli, nie mówiąc już o spokojnym wypiciu kawy. Ile przerw powinno się robić w pracy, żeby nie zamęczyć pracowników? Coraz więcej ludzi od nas odchodzi. Jestem jednych z menedżerów, sam mam dość, a jednocześnie coraz bardziej niepokoję się o kolegów.

Firmowy rytm

Wycofanie to momenty, kiedy pracownik zostaje sam i nikt mu w tym nie przeszkadza. Wspomniane „ciche godziny” pozwalają realizować tę właśnie formę działania. Wycofanie nie jest potrzebne jedynie do tego, żeby w spokoju zmierzyć się z najtrudniejszymi zadaniami. Jest przede wszystkim ważne wówczas, gdy pracownik ma wszystkiego dosyć i potrzebuje chwili, żeby dojść do siebie. Wiele osób potrzebuje wówczas chwili samotności, która daje szansę na zebranie myśli, ochłonięcie z emocji i powrót do normalnej efektywności.

Spędzanie czasu to po prostu chwile poświęcone na kontakty z innymi, budowanie więzi i odpoczynek w towarzystwie współpracowników. Rozmowy o niczym podczas przerw, na początku każdego dnia i podczas wychodzenia z firmy odgrywają ważną rolę w integracji zespołu. Są też okazją do odpoczynku, wymiany pomysłów, pożartowania lub porozmawiania o poważniejszych sprawach. Zacieśniają więzi społeczne i są ważną formą odpoczynku. W przeciwieństwie do wycofania wymagają kontaktów z innymi osobami. Rytuały to pewne powtarzalne zachowania łatwo rozpoznawalne przez wszystkich w firmie. Dzięki swojej przewidywalności dają pracownikom poczucie bezpieczeństwa. Podkreślają też przynależność do zespołu poprzez podobieństwo działań. Typowymi rytuałami są poranne formy witania się, wspólne zamawianie posiłków, te same dni i godziny rozpoznawania zebrań i wszystkie inne działania, które niezmiennie zdarzają się w firmie o znanych wszystkim porach dnia, tygodnia, miesiąca.

Szanowanie prywatności

W bardzo nielicznych koncernach pozwala się pracownikom na kwadrans drzemki między 12 a 14. Z medycznego punktu widzenia to znakomity pomysł, pozwalający zregenerować siły i poprawić wydajność. Czasami rolę tę ma spełniać przerwa po posiłku. Warto jednak pamiętać, że jedynie krótka drzemka, nawet na siedząco w fotelu, pozwoli na prawdziwy odpoczynek. Powinna trwać około 15 minut.

Szanowanie prywatności pracowników to ostatnia ważna sprawa wpływająca na zmęczenie związane z pracą. Wielu przełożonych nie nęka telefonami swoich współpracowników i sami nie są nękani po godzinie 18. Tak się umówili między sobą i wszyscy przestrzegają tej zasady. Wyjątkiem są bardzo ważne i pilne wydarzenia. Każdy telefon wieczorem lub podczas wolnych dni oznacza, że sprawa jest wyjątkowo pilna i nie może poczekać. Gdy dla pracowników jest to oczywiste i nie jest nadużywane, odbierają takie telefony z pełnym zrozumieniem i zaangażowaniem. Niestety, dla wielu szefów dzwonienie wieczorami do podwładnych jest normą. Niektórzy z nich nie widzą w tym nic niestosownego, mają jeszcze za złe swoim podwładnym, że nie chce się im pracować wieczorem. Określają to brakiem zaangażowania w sprawy organizacji. Jeżeli zwierzchnicy chcą pracować całe dnie kosztem prywatnego czasu, droga wolna. Byle nie kosztem osób, za które odpowiadają, ponieważ jest to nieprofesjonalne, męczące i odbierające podwładnym chęć do pracy.


reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Talento

Firma konsultingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »