| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak organizować pracę, by była wydajna i satysfakcjonująca?

Jak organizować pracę, by była wydajna i satysfakcjonująca?

W naszej firmie od wielu lat pracujemy bez przerwy na pełnych obrotach. Dotyczy to wszystkich szczebli, nikt nie ma chwili czasu na zebranie myśli, nie mówiąc już o spokojnym wypiciu kawy. Ile przerw powinno się robić w pracy, żeby nie zamęczyć pracowników? Coraz więcej ludzi od nas odchodzi. Jestem jednych z menedżerów, sam mam dość, a jednocześnie coraz bardziej niepokoję się o kolegów.

Firmowy rytm

Wycofanie to momenty, kiedy pracownik zostaje sam i nikt mu w tym nie przeszkadza. Wspomniane „ciche godziny” pozwalają realizować tę właśnie formę działania. Wycofanie nie jest potrzebne jedynie do tego, żeby w spokoju zmierzyć się z najtrudniejszymi zadaniami. Jest przede wszystkim ważne wówczas, gdy pracownik ma wszystkiego dosyć i potrzebuje chwili, żeby dojść do siebie. Wiele osób potrzebuje wówczas chwili samotności, która daje szansę na zebranie myśli, ochłonięcie z emocji i powrót do normalnej efektywności.

Spędzanie czasu to po prostu chwile poświęcone na kontakty z innymi, budowanie więzi i odpoczynek w towarzystwie współpracowników. Rozmowy o niczym podczas przerw, na początku każdego dnia i podczas wychodzenia z firmy odgrywają ważną rolę w integracji zespołu. Są też okazją do odpoczynku, wymiany pomysłów, pożartowania lub porozmawiania o poważniejszych sprawach. Zacieśniają więzi społeczne i są ważną formą odpoczynku. W przeciwieństwie do wycofania wymagają kontaktów z innymi osobami. Rytuały to pewne powtarzalne zachowania łatwo rozpoznawalne przez wszystkich w firmie. Dzięki swojej przewidywalności dają pracownikom poczucie bezpieczeństwa. Podkreślają też przynależność do zespołu poprzez podobieństwo działań. Typowymi rytuałami są poranne formy witania się, wspólne zamawianie posiłków, te same dni i godziny rozpoznawania zebrań i wszystkie inne działania, które niezmiennie zdarzają się w firmie o znanych wszystkim porach dnia, tygodnia, miesiąca.

Szanowanie prywatności

W bardzo nielicznych koncernach pozwala się pracownikom na kwadrans drzemki między 12 a 14. Z medycznego punktu widzenia to znakomity pomysł, pozwalający zregenerować siły i poprawić wydajność. Czasami rolę tę ma spełniać przerwa po posiłku. Warto jednak pamiętać, że jedynie krótka drzemka, nawet na siedząco w fotelu, pozwoli na prawdziwy odpoczynek. Powinna trwać około 15 minut.

Szanowanie prywatności pracowników to ostatnia ważna sprawa wpływająca na zmęczenie związane z pracą. Wielu przełożonych nie nęka telefonami swoich współpracowników i sami nie są nękani po godzinie 18. Tak się umówili między sobą i wszyscy przestrzegają tej zasady. Wyjątkiem są bardzo ważne i pilne wydarzenia. Każdy telefon wieczorem lub podczas wolnych dni oznacza, że sprawa jest wyjątkowo pilna i nie może poczekać. Gdy dla pracowników jest to oczywiste i nie jest nadużywane, odbierają takie telefony z pełnym zrozumieniem i zaangażowaniem. Niestety, dla wielu szefów dzwonienie wieczorami do podwładnych jest normą. Niektórzy z nich nie widzą w tym nic niestosownego, mają jeszcze za złe swoim podwładnym, że nie chce się im pracować wieczorem. Określają to brakiem zaangażowania w sprawy organizacji. Jeżeli zwierzchnicy chcą pracować całe dnie kosztem prywatnego czasu, droga wolna. Byle nie kosztem osób, za które odpowiadają, ponieważ jest to nieprofesjonalne, męczące i odbierające podwładnym chęć do pracy.


reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

FC NIKMARK

Agencja Marketingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »