| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Efektywność firmy a zarządzanie procesami biznesowymi

Efektywność firmy a zarządzanie procesami biznesowymi

W firmach systematycznie rośnie zainteresowanie zarządzaniem procesami biznesowymi (Business Process Management), które m.in. za pomocą narzędzi informatycznych umożliwia menedżerom monitorowanie realizacji danego procesu w celu podniesienia efektywności. BPM można stosować we wszystkich procesach biznesowych, ale najczęściej wykorzystywane jest przy wdrażaniu systemów do zarządzania obiegiem dokumentów (workflow).

Zarządzanie procesem biznesowym w przedsiębiorstwie dotyczy wszelkich aspektów danego procesu, w tym również zasobów, jakie można wykorzystać do jego realizacji, a jego celem jest podniesienie efektywności działania. Naturalną konsekwencją tego jest zainteresowanie systemami workflow i konieczność opisania na ich potrzeby procesów zgodnie z zasadami BPM. Systemy takie mają zastosowanie w administracji, finansach oraz w obsłudze klienta. W niektórych branżach można za ich pomocą wspierać produkcję – np. w wydawnictwach.

Istota procesu biznesowego

Procesem biznesowym nazywamy sekwencję realizowanych czynności, które mają na celu osiągnięcie zdefiniowanego efektu, np. zatrudnienie nowego pracownika w firmie. W ramach realizacji takiego procesu wszystkie dane wejściowe (np. wymagania względem pracownika, opis stanowiska pracy, możliwe do zaoferowania widełki płacowe etc.) są przetwarzane w wynikające bezpośrednio z celu procesu produkty wyjściowe (wpisanie nowego pracownika na listę płac). Istotą każdego procesu biznesowego jest wytworzenie wartości dodanej dzięki wykorzystaniu odpowiednich technologii, narzędzi, wiedzy oraz umiejętności pracowników. Podchodząc do projektowania procesu biznesowego, należy uwzględnić, czy jest to proces wspierający działalność przedsiębiorstwa, czy też stanowiący samą jego istotę. Dla procesów wsparcia zwykle najważniejsze cele to obniżanie kosztów procesu przy zachowaniu jego jakości. Przy projektowaniu każdego procesu biznesowego należy uwzględnić trzy najważniejsze zmienne, jakimi są: sposób realizacji danego celu biznesowego, pracownicy łącznie z całą strukturą organizacyjną oraz pozostałe zasoby.

BPM jest podejściem do zarządzania przedsiębiorstwem poprzez zarządzanie procesami biznesowymi, monitorowanie przebiegu, jak również podnoszenie ich jakości. Korzystając z systemów klasy BPM, można nie tylko automatyzować pewne działania procesowe, udostępniać w organizacji dokumenty w wersji elektronicznej, które mogą być równolegle wykorzystywane w innych procesach, lecz także zarządzać „wąskimi gardłami” procesów biznesowych, przesuwając pracowników do nowych dla nich ról i funkcji.

Aby proces biznesowy był zarządzany, musi być on dokładnie opisany, mieć przypisanych wykonawców oraz dodatkowe zasoby, takie jak dostęp do systemów informatycznych do danych, zaś dodatkowo każdy proces powinien mieć określone kluczowe wskaźniki efektywności (Key Performance Indicators, KPI), dające zarządzającym firmą możliwość sprawdzania postępu lub działalności przedsiębiorstwa. Niektóre systemy informatyczne pozwalają, po zdefiniowaniu w nich przebiegu procesu biznesowego oraz dostępnych wykonawców i liczby obsługiwanych zdarzeń, na przeprowadzenie symulacji i określenia miejsc problematycznych, gdzie przebieg procesu może zwalniać z powodu zbyt małej ilości zasobów do wykonania danej czynności.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Renata Świgońska

Prawnik, Tłumacz Przysięgły J. Angielskiego i J. Niemieckiego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »