| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak efektywnie wykorzystać wskaźniki benchmarkingowe w zarządzaniu zasobami ludzkimi

Jak efektywnie wykorzystać wskaźniki benchmarkingowe w zarządzaniu zasobami ludzkimi

DHL Express Poland Sp. z o.o. od kilku lat z powodzeniem stosuje benchmarking w swoim dziale HR. Ta praktyka pozwala lepiej planować strategię i rozwój oraz skuteczniej rozmawiać z zarządem i partnerami biznesowymi.

Być najlepszym na rynku

Pytania, które haerowcy powinni sobie zadać, decydując się na raport dotyczący HRM, brzmią następująco:

  • Z kim na rynku chcemy się porównywać?
  • Jakie organizacje będą właściwym punktem odniesienia w opinii naszego zarządu?
  • Czy dla osób decydujących o firmie wyłączenie bezpośredniej konkurencji będzie zaletą, czy wadą raportu benchmarkingowego?
  • Czy chcemy tylko korzystać z najlepszych praktyk, czy raczej sprawdzić, jak z podobnymi problemami radzą sobie inni?
  • Czy nasza organizacja jest gotowa na konfrontację z rzeczywistą pozycją na rynku w obszarze rozwiązań HRM?

Według Magdaleny Chabińskiej-Rossakowskiej podjęcie decyzji o korzystaniu z raportów wymaga przejrzenia strategii biznesowej firmy i poszukania takich kierunków działań, które poprawią efektywność pracy i zwiększą konkurencyjność na rynku. W przypadku DHL Express Poland cel biznesowy zastosowania wskaźników benchmarkingowych można streścić w dwóch uzupełniających się hasłach wyzwaniach: „Chcemy być najlepszą firmą kurierską” i „Chcemy być dobrym pracodawcą”.

Dążymy do tego, aby być najlepszymi wśród porównywalnych pod względem obszaru działania i przychodów firm – mówi dyrektor HR. – Gdy dziś mamy np. rotację na poziomie 10 proc., a tendencja na rynku wynosi 20 proc., więc możemy śmiało o sobie mówić, że w tym obszarze DHL jest dobrym pracodawcą.

Porównać się z podobnymi

W raporcie, z którego korzysta DHL Express Poland, znajdują się firmy mające taką samą lub z tego samego przedziału liczbę pracowników oraz porównywalne przychody. Raport obejmuje także wszystkie firmy produkcyjne, ponieważ wiele procesów w ramach DHL ma podobny charakter, głównie jeśli chodzi o logistykę. Generalnie podpatrywane są wszystkie te organizacje, w których podstawą kompetencji pracowniczych są umiejętności sprzedażowe, obsługi klienta i budowania relacji.

Niektóre firmy mają np. problem z przyciąganiem pracowników, ich ogłoszenia nie są skuteczne. Dobrze jest wówczas porównać się z innymi, żeby sprawdzić, co można poprawić w organizacji. Być może firmy osiągające lepsze wyniki robią coś, co w danym przedsiębiorstwie zostało przeoczone. W zależności od potrzeb można porównywać się np. tylko z konkurencją albo z wszystkimi firmami na rynku pracy. Duże wyzwanie stanowi oczywiście odejście od tendencji zwyczajowego porównania się wyłącznie z konkurencją. DHL Express Poland konsekwentnie porównuje się do całego rynku pracy, bo poza obszarami, które wymagają szczególnych uprawnień czy kwalifikacji (jak np. kancelarie adwokackie) cały rynek pracy jest dla pracowników firmy otwarty i dostępny. Warto jest zatem mieć o nim wiedzę przekrojową.

Każdy wybór wymaga jednak nie tylko dookreślenia potrzeb, dla których firma decyduje się na badanie, lecz także znajomości specyfiki rynku w różnych sektorach. Magdalena Chabińska-Rossakowska ostrzega np. przed porównywaniem się pod względem wynagrodzeń z firmami z sektora mediów, ponieważ tam w puli wynagrodzeń znajdują się również kontrakty gwiazdorskie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue

Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »