| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Przewidzieć ryzyko

Przewidzieć ryzyko

Rozmowa ze Sławomirem Paruchem, wspólnikiem w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, kierującym Departamentem Prawa Pracy

● Kwietniowa katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem, w której zginęła niemal cała obsada Kancelarii Prezydenta i wielu kluczowych resortów, czy też niedawny wypadek autokarowy na obwodnicy Berlina, gdzie śmierć ponieśli pracownicy Nadleśnictwa w Złocieńcu, pokazują, że zasady bezpieczeństwa są przez pracodawców często ignorowane. Tylu kluczowych pracowników jednej jednostki organizacyjnej nie powinno było przecież podróżować jednym i tym samym środkiem komunikacji. Dlaczego w Polsce łamie się tę elementarną zasadę?

Faktycznie, w praktyce często zdarza się tak, że grupa kluczowych dla danej jednostki osób (np. zarząd spółki) podróżuje jednym środkiem transportu. Dotychczas polscy przedsiębiorcy nie podejmowali się antycypowania i regulacji skutków zbiorowych wypadków losowych mogących nastąpić m.in. wskutek wspólnego przemieszczania się pracowników. W Stanach Zjednoczonych taka przezorność jest znacznie powszechniejsza. Dopiero po ostatnich, tragicznych w skutkach, katastrofach niektóre firmy zaczęły rozważać wprowadzenie zasad minimalizowania skutków takich zdarzeń losowych i katastrof. Z punktu widzenia prawnego jest to działanie oczywiście dopuszczalne, a wręcz wskazane.

● Jak wprowadzić takie zasady? W jakiej formie należy te kwestie uregulować?

Odpowiednie zasady powinny być wprowadzone poprzez stosowne zapisy w wewnętrznym regulaminie organizacyjnym czy też regulaminie pracy. Może to być również specjalny manual na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowych. Przepisy takie mogą dla przykładu stanowić ograniczenia we wspólnym podróżowaniu, czy też opisywać zasady działania na wypadek niepożądanych skutków nagłych wydarzeń.

● Czy pracodawca ma obowiązek przewidywania takich ryzyk, jak wspomniane katastrofy komunikacyjne, i zapobiegania im poprzez odpowiednie przepisy?

Pracodawcy są zobowiązani informować pracowników o ryzyku zawodowym związanym z wykonywaną przez nich pracą. Obowiązek ten dotyczy każdego pracownika, niezależnie od rodzaju zajmowanego przez niego stanowiska i faktycznego istnienia szczególnych zagrożeń przy wykonywaniu danej pracy, co potwierdził w wyroku z 2 października 2002 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt II SA/Wr 319/00).

Jeśli zatem pracownik jest kierowcą, to zostanie on poinformowany, że z tą pracą wiążą się określone ryzyka, w szczególności ryzyko wypadku samochodowego. Podobnie jest z pracownikiem pracującym na wysokości, który powinien zostać poinformowany m.in. o ryzyku upadku z wysokości. Nie wydaje mi się natomiast, aby można było z tej reguły wyinterpretować obowiązek informowania członków zarządu, że ich wspólna podróż samolotem może skutkować katastrofą lotniczą. Przewidywanie tego typu sytuacji nie jest zatem obowiązkiem prawnym, lecz raczej pewną powinnością biznesową kierownictwa firmy. Niestety, przez wielu pracodawców jeszcze nieuświadomioną.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Paszkowski

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »