| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Przewidzieć ryzyko

Przewidzieć ryzyko

Rozmowa ze Sławomirem Paruchem, wspólnikiem w Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, kierującym Departamentem Prawa Pracy

● Opisane wyżej sytuacje to ryzyka wynikające z sił natury. Pracodawcy ponoszą jednak często też duże straty z powodu niedostrzeżenia na czas innych zjawisk. Jakie to mogą być jeszcze zagrożenia?

Kategoria zagrożenia i związane z nim ryzyko będzie zawsze związane z rodzajem i formą prowadzonej działalności. W firmie produkcyjnej najpoważniejsze straty może wywołać klęska żywiołowa: pożar czy powódź. Inaczej będzie jednak w firmie telekomunikacyjnej, dla której bytu nie będzie rozstrzygające to, czy jej siedziba ulegnie zniszczeniu. O wiele istotniejsze będzie natomiast dla niej to, czy jej infrastruktura prawidłowo funkcjonuje. Potencjalnym zagrożeniem dla takiej firmy może być więc brak energii lub np. wirus komputerowy.

Ważne jest to, aby pracodawca wcześniej ustalił zasady postępowania w sytuacjach kryzysowych, w szczególności: kto z kim powinien się skontaktować, jakie podjąć decyzje oraz jaki jest tryb awaryjnego funkcjonowania firmy lub korzystania z alternatywnej infrastruktury? Kwestie te należy przewidywać i rozstrzygnąć wcześniej.

Wśród potencjalnych sytuacji kryzysowych można wymienić takie, które pojawiają się w przypadku wprowadzenia przez firmę do obrotu wadliwego produktu. Wówczas pojawia się nie tylko kwestia prawnej odpowiedzialności za taki produkt, lecz także zagadnienie opanowania negatywnych emocji konsumentów. W tym przypadku przedsiębiorca powinien mieć opracowany schemat pewnych skoordynowanych działań, które będą miały na celu nie tylko wycofanie wadliwego produktu z rynku albo jego wymianę, lecz także działań przeciwdziałających bezpodstawnej krytyce tego produktu na rynku oraz wdrożenie odpowiedniej komunikacji skierowanej do zaniepokojonych konsumentów.

W omawianym przypadku roztropny przedsiębiorca powinien nie tylko określić zasady powiadamiania odpowiednich instytucji, lecz także zasady podejmowania działań chroniących wizerunek firmy. Takie zasady powinny być jasne dla pracowników, a każdy powinien w sytuacji kryzysowej wiedzieć, za co odpowiada.

Także w przypadku szkalowania produktu przez osobę trzecią, istotne jest ustalenie schematu postępowania, w szczególności zasad angażowania organów ścigania lub agencji detektywistycznej, kontaktów z prawnikami itp.

Sytuacji, w których wcześniejsze antycypowanie zagrożeń i ustalanie zasad ich eliminowania ma istotne znaczenie, jest wiele. Jako istotne należy wskazać również incydenty o charakterze personalnym, takie jak: grupowe odejścia pracowników do innej firmy, które nierzadko stanowią przejaw nieuczciwej konkurencji czy też bezpodstawne roszczenia z tytułu mobbingu. W tym ostatnim przypadku w interesie pracodawcy jest wewnętrzne wyjaśnienie takiej sprawy. Gdy jednak oskarżonymi są wszyscy członkowie zarządu, to pojawia się pytanie, kto w firmie ma takie postępowanie wyjaśniające poprowadzić?

Warto jest w takiej sytuacji mieć opracowane i uregulowane pewne zasady postępowania. W regulaminie wewnętrznym można np. ustalić skład komisji prowadzącej postępowanie wyjaśniające, w której powinni także uczestniczyć przedstawiciele pracowników, by zachować bezstronność i obiektywizm. Między innymi właśnie z tego względu konieczne jest szersze myślenie o sytuacjach kryzysowych i przeciwdziałanie im w zintegrowany sposób.

● Dziękuję za rozmowę.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

noRisk

noRisk to firma, która świadczy usługi prawne w zakresie wsparcia przy uzyskiwaniu odszkodowania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »