| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zachować skuteczność w warunkach stresu?

Jak zachować skuteczność w warunkach stresu?

Zarządzam kilkunastoosobowym zespołem. Ostatnio w firmie zachodzi dużo zmian w związku z coraz większym udziałem kapitału zagranicznego. W zasadzie jestem przyzwyczajony do zmian, ale ostatnio zauważam u siebie coraz większą irytację i podenerwowanie. Cały czas czuję się spięty. Mam wrażenie, że przenoszę to na swoich pracowników. W domu też nie dzieje się najlepiej... Jak zachować spokój i zdrowy rozsądek pomimo stresu?

Siła i odporność psychiczna to zdolność człowieka do osiągania szczytowej formy i wysokich wyników pomimo presji oraz trudności. A presja czasu, wyzwania, zmiany, konieczność dostosowania się do zmieniających się warunków rynku to codzienność dla współczesnego menedżera. Zmieniająca się co chwila rzeczywistość, nieprzewidywalność zdarzeń i przyspieszające tempo życia, jakie charakteryzuje ostatnie lata, stawia nas w sytuacjach wymagających umiejętności radzenia sobie z emocjami, dużej elastyczności, otwartości na nowe rozwiązania i wychodzenia ze schematów.

Proaktywność

Niezwykle ważną cechą, niezbędną do tego, aby w takich warunkach zachować skuteczność, jest proaktywność. W skrócie rzecz ujmując, jest to sztuka oddzielenia rzeczy, na które nie mamy wpływu, od tych, w których nasze działanie może coś zmienić. Gros frustracji, które przeżywamy, związanych jest z pozbawioną sensu próbą przebicia głową muru. Najprostsze przykłady to rozpamiętywanie tego, co już się zadziało, budowanie czarnych scenariuszy przyszłości, dyskutowanie nad rzeczami, których nie jesteśmy władni zmienić. Jedną z takich rzeczy są decyzje naszych przełożonych – odgórnie narzucone warunki, procedury czy też zadania i cele. Wiele rzeczy w życiu, a wśród nich pracę, dostajemy w „pakietach” i przyjmując je jako pakiet tylko do pewnego stopnia możemy wpływać na poszczególne jego składowe.

Postawę proaktywną można by porównać do poruszania się w labiryncie, który ma nas doprowadzić do określonego celu. Niektóre z korytarzy labiryntu są na głucho zamknięte i nie ma sensu na dłużej przy nich się zatrzymywać. Otwartość na nowe rozwiązania, szukanie obszarów, w których można coś zmienić, zrobić i elastyczność w działaniu to niewątpliwie kluczowe elementy takiej postawy. Proaktywność życiowa powoduje, że nasza strefa wpływu powiększa się, a poczucie wpływu to ważny element odporności psychicznej. Reaktywność docelowo będzie zmniejszać naszą strefę wpływu i satysfakcję z tego, co robimy.

Każdy człowiek ma pewne obszary, w których jest bardziej proaktywny bądź reaktywny. Warto się temu przyjrzeć i zobaczyć ślepe korytarze, w których zazwyczaj grzęźniemy, powtarzając podobne schematy zachowań. Nietrafione procedury? Niekompetentny szef? Roztrząsanie tego, co można było zrobić, a nie zostało zrobione (i nie mówię tutaj o szybkim podsumowaniu i wyciągnięciu wniosków na przyszłość)? Wracanie do przeszłości i obwinianie siebie czy innych?

Znajdź swoje własne schematy. Zawsze pytaj samego siebie „czy mam na to wpływ”?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Miłosz Hady

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »