| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zachować skuteczność w warunkach stresu?

Jak zachować skuteczność w warunkach stresu?

Zarządzam kilkunastoosobowym zespołem. Ostatnio w firmie zachodzi dużo zmian w związku z coraz większym udziałem kapitału zagranicznego. W zasadzie jestem przyzwyczajony do zmian, ale ostatnio zauważam u siebie coraz większą irytację i podenerwowanie. Cały czas czuję się spięty. Mam wrażenie, że przenoszę to na swoich pracowników. W domu też nie dzieje się najlepiej... Jak zachować spokój i zdrowy rozsądek pomimo stresu?

Siła i odporność psychiczna to zdolność człowieka do osiągania szczytowej formy i wysokich wyników pomimo presji oraz trudności. A presja czasu, wyzwania, zmiany, konieczność dostosowania się do zmieniających się warunków rynku to codzienność dla współczesnego menedżera. Zmieniająca się co chwila rzeczywistość, nieprzewidywalność zdarzeń i przyspieszające tempo życia, jakie charakteryzuje ostatnie lata, stawia nas w sytuacjach wymagających umiejętności radzenia sobie z emocjami, dużej elastyczności, otwartości na nowe rozwiązania i wychodzenia ze schematów.

Proaktywność

Niezwykle ważną cechą, niezbędną do tego, aby w takich warunkach zachować skuteczność, jest proaktywność. W skrócie rzecz ujmując, jest to sztuka oddzielenia rzeczy, na które nie mamy wpływu, od tych, w których nasze działanie może coś zmienić. Gros frustracji, które przeżywamy, związanych jest z pozbawioną sensu próbą przebicia głową muru. Najprostsze przykłady to rozpamiętywanie tego, co już się zadziało, budowanie czarnych scenariuszy przyszłości, dyskutowanie nad rzeczami, których nie jesteśmy władni zmienić. Jedną z takich rzeczy są decyzje naszych przełożonych – odgórnie narzucone warunki, procedury czy też zadania i cele. Wiele rzeczy w życiu, a wśród nich pracę, dostajemy w „pakietach” i przyjmując je jako pakiet tylko do pewnego stopnia możemy wpływać na poszczególne jego składowe.

Postawę proaktywną można by porównać do poruszania się w labiryncie, który ma nas doprowadzić do określonego celu. Niektóre z korytarzy labiryntu są na głucho zamknięte i nie ma sensu na dłużej przy nich się zatrzymywać. Otwartość na nowe rozwiązania, szukanie obszarów, w których można coś zmienić, zrobić i elastyczność w działaniu to niewątpliwie kluczowe elementy takiej postawy. Proaktywność życiowa powoduje, że nasza strefa wpływu powiększa się, a poczucie wpływu to ważny element odporności psychicznej. Reaktywność docelowo będzie zmniejszać naszą strefę wpływu i satysfakcję z tego, co robimy.

Każdy człowiek ma pewne obszary, w których jest bardziej proaktywny bądź reaktywny. Warto się temu przyjrzeć i zobaczyć ślepe korytarze, w których zazwyczaj grzęźniemy, powtarzając podobne schematy zachowań. Nietrafione procedury? Niekompetentny szef? Roztrząsanie tego, co można było zrobić, a nie zostało zrobione (i nie mówię tutaj o szybkim podsumowaniu i wyciągnięciu wniosków na przyszłość)? Wracanie do przeszłości i obwinianie siebie czy innych?

Znajdź swoje własne schematy. Zawsze pytaj samego siebie „czy mam na to wpływ”?

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »