| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Pokryzysowa lekcja

Pokryzysowa lekcja

Rozmowa z Michaelem J. Gibbsem, profesorem University of Chicago, Booth School of Business

● Jak liderzy HR mogą przygotować ludzi do działania w warunkach gospodarki po kryzysie?

Jedną z najważniejszych rzeczy, które HR może zrobić, to zacząć znowu myśleć o rekrutacji. Na rynku jest wiele osób z dużym potencjałem gotowych pracować za mniejsze wynagrodzenie, co wynika m.in. z bezrobocia i restrukturyzacji w wielu gałęziach przemysłu. Jest znacznie więcej niż w normalnych czasach bardzo utalentowanych osób, które szukają pracy. A zatem najszybciej, jak tylko jest to możliwe pod względem ekonomicznym, firmy powinny poważnie rozważyć strategiczne i selektywne zatrudnianie pracowników na kluczowych stanowiskach.

● Zatem, na co warto zwrócić szczególną uwagę?

Oto kilka ważnych wskazówek:

● Bądź selektywny, uważnie wybieraj – jest wiele osób z dużym talentem poszukujących pracy, ale też ogólna pula miejsc pracy również uległa poszerzeniu. Istnieją więc możliwości rekrutacji odpowiednich osób, ale trzeba być ostrożnym i podejmować odpowiednie środki, aby takie osoby zidentyfikować i pozyskać.

● Bądź kreatywny i bardziej otwarty. Wiele osób z wysokim potencjałem, które chciałbyś zatrudnić, może mieć niestandardowe doświadczenie zawodowe z nietypowych miejsc pracy (w porównaniu z ludźmi dotychczas zatrudnionymi). Dlatego należy szukać osób o dużych osiągnięciach – takich, którzy udowodnili, że są wytrzymali i elastyczni w podejściu do różnych sytuacji. Takie osoby są bardziej skłonne, aby przenieść się do innej branży, jednocześnie przynosząc ze sobą nowe pomysły. Istnieje pewne ryzyko w zatrudnianiu ludzi z niestandardowym doświadczeniem, ale biorąc pod uwagę dużą liczbę utalentowanych osób na rynku, jest relatywnie dużo zalet wykorzystania szansy na zatrudnianie tego typu pracowników.

● Zwróć uwagę na morale pracowników – pracownicy byli zwalniani, zmniejszano im płace i redukowano świadczenia. Zostali zmuszeni, aby wkładać jeszcze więcej wysiłku, dawać z siebie dużo więcej niż dotychczas. To trwa już od dłuższego czasu, a jednocześnie nie widać zbyt wielu pozytywnych rezultatów tego działania. Firmy powinny więc stosować wszelkie środki i metody, aby zachęcać pracowników, okazywać im uznanie i dawać nagrody.

Firmy powinny zwracać szczególną uwagę na branże, w których pracownicy mogą stosunkowo łatwo znaleźć nową pracę – takie jak technologia informacyjna. Jak wspomniałem, morale pracowników często jest dzisiaj bardzo niskie. Jednak poziom zatrudnienia zaczyna rosnąć. Tacy pracownicy są najbardziej skłonni, aby odejść z firmy w chwili, kiedy sytuacja na rynku zacznie się poprawiać. Z tego względu, jeżeli są dobrymi pracownikami, należy zwrócić szczególną uwagę na rozpoznanie ich i skuteczne zatrzymanie w firmie.

● Dziękuję za rozmowę.

Michael J. Gibbs

od 2002 roku profesor University of Chicago, Booth School of Business, gdzie wykłada na Wydziale Ekonomii Zarządzania Personelem. Absolwent Harvard Business School (International Senior Management Program) oraz Wydziału Ekonomii University of Chicago. Wykładowca na wielu uczelniach biznesowych, m.in. Aarhus School of Business w Danii, Fondation Nationale des Sciences Politiques w Paryżu, Institute for International Studies w Stanford University, a także na Uniwersytecie w Michigan oraz Harvard Business School. Autor licznych publikacji z zakresu HRM.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Krucka-Atak

Samodzielny specjalista ds. kadr z wieloletnim doświadczeniem, pasjonatka prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »