| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Duża zmiana, duży problem? System zarządzania zasobami ludzkimi w PVCP – studium przypadku

Duża zmiana, duży problem? System zarządzania zasobami ludzkimi w PVCP – studium przypadku

Fuzje, przejęcia, konsolidacje, restrukturyzacja to sytuacje, które zwykle mrożą krew w żyłach pracownikom działów HR. Na pierwszy plan wysuwają się nurtujące pytania o utrzymanie poziomu zatrudnienia, proces komunikacji zmiany w organizacji, identyfikację obszarów poddanych restrukturyzacji.

Pięć priorytetów

Obecnie Advisio wraz z Grupą Tempo, firmą konsultacyjną wdrażającą metodologię Advisio, stanęli w obliczu nowych wyzwań Center Parcs i Pierre et Vacances. Erwin Dezeure oraz Philip Potargent, doradca Center Parcs ds. zarządzania zasobami ludzkimi, zidentyfikowali pięć priorytetów w zakresie ZZL, z którymi będą mierzyć się w ciągu następnych 12 miesięcy. Są to:

  • scalenie funkcji menedżerskich obecnie skupionych w dwóch strukturach,
  • adaptacja do potrzeb całej grupy oraz opracowanie wersji elektronicznej systemu zarządzania zasobami ludzkimi wdrożonego w Center Parcs,
  • wdrożenie systemu ocen okresowych w całej grupie,
  • opracowanie spójnego i efektywnego programu wdrażania nowych pracowników oraz
  • opracowanie efektywnego systemu motywacyjnego.

Identyfikacja ryzykownych obszarów

Proces opracowywania koncepcji i strategii rozpoczął się od spotkania z komitetem sterującym oraz zawiązania grupy roboczej. Pierwsze spotkanie grupy, moderowane przez konsultantów Advisio, pozwoliło przeanalizować obecny system zarządzania zasobami ludzkimi w Center Parcs i wyznaczyć kilka kluczowych ryzyk związanych z wdrożeniem systemu w całej grupie. Zidentyfikowano również obszary potencjalnie ryzykowne w procesie scalania systemu ZZL z obecnie funkcjonującym systemem wspierającym „twarde” zarządzanie firmą (kadry i płace, finanse i rachunkowość).

Powodem odejścia od koncepcji scalania dwóch systemów była faktyczna potrzeba w obszarze ZZL – raportowanie stanu zarządzania zasobami ludzkimi co cztery tygodnie, bez potrzeby generowania raportów w czasie rzeczywistym. Wysokie koszty scalania procesów, długi proces wdrażania nowego rozwiązania ze strony obecnego dostawcy systemu obsługującego proces kadrowo-płacowy i finansowo-księgowy zdecydowały o tym, iż jedynym wspólnym elementem tych dwóch systemów będzie wykaz kadry wraz z aktualnymi danymi osobowymi oraz zajmowanymi stanowiskami importowany z systemu kadrowo-płacowego przez nowy „miękki” system.

Adaptacja systemu

Proces adaptacji systemu ZZL do nowych potrzeb rozpoczął się od sporządzenia wykresu Gantta optymalizującego pracę w projekcie. Wyznaczono osobę sterującą projektem z ramienia koncernu, osobę opracowującą koncepcję systemu z ramienia Advisio oraz konsultanta wdrażającego metodologię wraz z narzędziami z ramienia Grupy Tempo. Najważniejszym aspektem w procesie adaptacji systemu stosowanego obecnie z Center Parcs jest, według Erwina Dezeure, zjednoczenie ludzi wokół jednej kultury firmowej, przy jednoczesnym respektowaniu indywidualnej kultury każdej placówki. Dyrektor HR w PVCP podkreśla niezwykłą wagę przekonania pracowników, jak ważny w procesie zarządzania jest czynnik ludzki. Dodaje, iż dopiero po tym, jak ludzie zaakceptują ten fakt, mogą w pełni wpływać na kształtowanie narzędzi usprawniających system zarządzania zasobami ludzkimi. Dopiero wtedy dostrzega się ich pełne zaangażowanie, są w stanie akceptować rozwiązania już sprawdzone i modyfikować inne.

Nowa wersja systemu zarządzania zasobami ludzkimi opracowana przez Advisio i Grupę Tempo dla PVCP spełnia kilka warunków:

  • uwzględnia różnorodność kulturową pracowników grupy (ośrodki wakacyjne zlokalizowane są w Belgii, Holandii, Niemczech, Francji, jak również w egzotycznych miejscach, np. na Polinezji Francuskiej czy w Maroku),
  • pozwala na szybkie gromadzenie informacji z wielotysięcznej grupy pracowników,
  • est wysoce elastyczna, co w organizacji na etapie tak wielkiej zmiany, w wielu państwach, z rozproszonym managementem (każdy ośrodek jest autonomiczną jednostką) jest niezwykle pożądane; nie opiera się na sztywnym systemie kompetencyjnym, choć uwzględnia wszystkie kompetencje pożądane przez grupę,
  • jest wielojęzykowa,
  • jest wieloaspektowa i wielopłaszczyznowa (dostarcza informacji o kompetencjach, zadaniach, kwalifikacjach, zaangażowaniu, realizacji celów i wielu innych na wszystkich poziomach struktury organizacyjnej),
  • jest dostosowana do aktualnych wymogów każdej placówki,
  • wprost identyfikuje obszary przeinwestowane i niedoinwestowane, zatem jest kolejnym źródłem informacji w procesie budżetowania.

System zarządzania zasobami ludzkimi w nowej strukturze koncernu oparto na narzędziach Advisio umiejscowionych w opracowanym i sformalizowanym procesie zarządzania zasobami ludzkimi. Kluczową cechą procesu jest powiązanie wszystkich działań ze sobą bez użycia kosztownego i długotrwałego we wdrażaniu systemu IT. Najnowsze rozwiązania w obszarze ZZL wykorzystane w tym projekcie pozwalają na pełną komplementarność uzyskiwanych wyników z konkretnymi decyzjami zarządczymi. Używana we wszystkich narzędziach Skala Kontekstowa Advisio™ pozwala na badanie stopnia przystawalności zachodzących w organizacji procesów i zasobów do indywidualnych potrzeb tej organizacji. Co więcej, niezwykłą cechą skali jest możliwość waluacji toczących się procesów w kontekście finansowym – po zastosowaniu narzędzia następuje natychmiastowa diagnoza miejsc przeinwestowanych (nie ważnych, lecz pochłaniających fundusze) oraz niedoinwestowanych (niezwykle ważnych, do których przywiązuje się małą wagę w procesach budżetowania).

Proces wdrożenia systemu trwa, a jego efekty znane będą pod koniec 2011 roku.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

KSP Legal & Tax Advice

Tworzymy rozwiązania dla biznesu. Zespół Doradztwa Podatkowego. Obsługa prawna.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »