| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Duża zmiana, duży problem? System zarządzania zasobami ludzkimi w PVCP – studium przypadku

Duża zmiana, duży problem? System zarządzania zasobami ludzkimi w PVCP – studium przypadku

Fuzje, przejęcia, konsolidacje, restrukturyzacja to sytuacje, które zwykle mrożą krew w żyłach pracownikom działów HR. Na pierwszy plan wysuwają się nurtujące pytania o utrzymanie poziomu zatrudnienia, proces komunikacji zmiany w organizacji, identyfikację obszarów poddanych restrukturyzacji.

Model kompetencyjny

Z uwagi na fakt, iż funkcja ZZL prowadzona do tej pory w Center Parcs spotkała się z dużym uznaniem obecnego właściciela Pierre et Vacances, Erwin Dezeure chce rozszerzyć sprawdzone już rozwiązania na cały nowy koncern. Aby opisać przygotowania do tego projektu, należy przeanalizować wdrożone już rozwiązania.

Laboratorium badawczo-rozwojowe Advisio towarzyszy Centre Parcs w drodze budowania efektywnych rozwiązań w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi od 2003 roku. Głównym problemem w tym czasie była wysoka rotacja pracowników, a co za tym idzie, wysokie koszty rekrutacji i procesu wdrażania nowych osób. Tak zidentyfikowane obszary kluczowe stały się podstawą w procesie wdrażania nowych sposobów zarządzania zasobami ludzkimi kilka lat temu.

W spotkaniach roboczych stanowiących główną oś budowy efektywnego systemu brali udział pracownicy najwyższego szczebla zarządzania zasobami ludzkimi, menedżerowie poszczególnych działów oraz konsultanci Advisio. W wyniku konsultacji, moderowanych dyskusji i analizy kluczowych celów biznesowych w tamtym okresie zdecydowano się wdrożyć model kompetencyjny oraz cykliczne badanie poziomu zadowolenia pracownika. Należy zauważyć, iż zaimplementowany model kompetencyjny był wynikiem pracy grupy roboczej, a kompetencje budowane były od podstaw, bez posiłkowania się jakimikolwiek gotowymi zestawami.

W wyniku wdrożenia modelu uzyskano wymierne wyniki, takie jak spadek rotacji z 70 proc. do 25 proc., a co za tym idzie, znaczący spadek kosztów związanych z procesem zatrudniania nowej kadry – z 800 tys. do 100 tys. euro rocznie w ciągu dwóch lat. W obszarze miękkim uzyskano wyraźny wzrost zadowolenia managementu mierzony co roku w trakcie oceny okresowej oraz wzrost skuteczności rekrutacji wewnętrznych mierzonych poprzez badanie kompetencji promowanych osób w ciągu roku od uzyskania promocji (obecnie 90 proc. promocji można uznać za pozytywne).

Model kompetencyjny ewoluował w ciągu ostatnich kilku lat, by obecnie przybrać formę 16 kompetencji reprezentujących cztery funkcje: rezultaty, wizje, ludzie i kontrola. Każda z kompetencji opisana jest na czterech poziomach przez wiele wskaźników behawioralnych.

Badanie satysfakcji

Drugim wdrożonym przez Advisio projektem pozwalającym na skuteczniejsze zarządzanie personelem był Delight Index – narzędzie badające poziom satysfakcji pracownika. Projektując założenia narzędzia, konsultanci Advisio skupili się na głównym aspekcie, który według Center Parcs powinien różnicować takie placówki, a tym samym wyróżniać Center Parcs spośród konkurencji. Delight Index miał za zadanie (i ma obecnie) mierzyć poziom zachwytu pracownika, a tym samym stać się katalizatorem zmian w świadomości i podejściu pracownika do własnej pracy.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Krucka-Atak

Samodzielny specjalista ds. kadr z wieloletnim doświadczeniem, pasjonatka prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »