| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Odpowiedzialne przywództwo. Czego kryzys nauczył nas o etyce menedżerów?

Odpowiedzialne przywództwo. Czego kryzys nauczył nas o etyce menedżerów?

Celem menedżera jest służenie wspólnemu dobru firmy poprzez organizowanie ludzi i zasobów, tak aby budować wartość, której nikt nie może zbudować samodzielnie. W jaki sposób zrobić to zgodnie z zasadami etyki?

W 2007 roku, kiedy oznaki kryzysu finansowego zaczęły pojawiać się coraz wyraźniej, opinia publiczna skierowała uwagę na etykę kadry kierującej dużymi przedsiębiorstwami finansowymi. Zarządzającym wytykano chciwość, nieodpowiedzialne podejście do ryzyka, przyznawanie sobie wysokich premii w momencie, kiedy firmy „tonęły”, konstruowanie nieprzejrzystych mechanizmów finansowych, które stanowiły zagrożenie dla całego systemu. Z czasem dyskusja nabrała rozpędu. Jak zawsze w momentach załamania na rynku, powróciła debata o odpowiedzialności biznesu i podstawach etycznych, jakimi się kierują – czy też powinni kierować się menedżerowie.

Zarządzanie zgodne z CSR

Eksperci zajmujący się tym tematem, a także całe środowisko gospodarcze, postulowali, iż oto nadszedł czas, aby szkoły kształcące menedżerów wprowadziły elementy etyki, jako stałej, integralnej części programów nauczania, oraz aby całe środowisko dokonało przewartościowania w sferze priorytetów – zamiast wskazywać jako główny cel pracy menedżera dążenie do maksymalizacji zysku dla akcjonariuszy, postulowali jako jego priorytety równoważenie interesów całego otoczenia i dążenie do wzrostu wartości firmy w długim okresie.

Po trzech latach, podczas których dyskusja o podstawach działania menedżerów i zasadach funkcjonowania współczesnego rynku toczyła się na różnych poziomach, temat w zasadzie wrócił do punktu wyjścia. Wydaje się, że debata zamarła, a żadne zasadnicze zmiany nie nastąpiły. Biznes powraca na dawne tory w prawie niezmienionej postaci. Nowe regulacje rynkowe, zwiększające nadzór, same w sobie nie są w stanie zmienić sytuacji wewnątrz firm.

Francis Fukuyama sugeruje, że kryzys, jakkolwiek obnażył niedoskonałości obowiązujących przez ostatnie dekady paradygmatów gospodarki wolnorynkowej, był za płytki i za krótki, aby na trwałe je zmienić. – Propozycji wielkich zmian nie widać, więc pewnie skończy się na korektach1 – twierdzi Francis Fukuyama. Podobnie sytuacja kształtuje się na polu etyki biznesu. Czy wszystko stracone? Czy słowo „etyka” w odniesieniu do biznesu i kadry menedżerskiej może być popularne tylko w czasie kryzysu? Czego nauczyliśmy się o zawodzie menedżera przez ten czas?

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Dwojewski

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »