| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Odpowiedzialne przywództwo. Czego kryzys nauczył nas o etyce menedżerów?

Odpowiedzialne przywództwo. Czego kryzys nauczył nas o etyce menedżerów?

Celem menedżera jest służenie wspólnemu dobru firmy poprzez organizowanie ludzi i zasobów, tak aby budować wartość, której nikt nie może zbudować samodzielnie. W jaki sposób zrobić to zgodnie z zasadami etyki?

Rola edukacji

Temat odpowiedzialnego przywództwa podejmowany był i jest także w Polsce (nie tylko w konsekwencji zawirowań w gospodarce). Zdajemy sobie powoli sprawę z tego, że kształtowanie odpowiedzialnych menedżerów wymaga szerokiej edukacji, nie tylko na poziomie akademickim (wielu zarządzających w polskich firmach na przykład nie ma za sobą edukacji uniwersyteckiej). Od 2009 roku w Ministerstwie Gospodarki specjalnie powołany zespół ds. społecznej odpowiedzialności biznesu zajmuje się m.in. tym, w jaki sposób edukować w tym temacie i jak kształtować odpowiedzialnych menedżerów. Rekomendacje wypracowywane w ramach grupy roboczej zajmującej się tą tematyką zakładają m.in. metody edukacji formalnej i nieformalnej. Odpowiedzialność jest bowiem nie tylko kwestią odpowiedniego kształcenia. Postawy i wyznawane wartości kształtują się w ramach procesów poznawczych, poprzez doświadczenie i rozumowanie. Nie da się ich wpoić za pomocą książek i z góry narzuconych standardów. Aby tego dokonać, szkoły, w tym biznesowe, muszą zmodyfikować swoje podejście do nauczania o przedsiębiorczości jako takiej.

Znana profesor etyki biznesu, Mary C. Gentile, w jednym z artykułów podsumowujących jej refleksje po kryzysie, zadaje pytanie: – Czy nie powinniśmy byli zachęcać studentów do zastanawiania się, jak postępować w sposób etyczny i zgodny z prawem raczej niż czy takie postępowanie jest możliwe (lub zyskowne)? Co byłoby, gdybyśmy zwrócili uwagę na to, jak w przeszłości ludzie korzystali na tym, że udawało im się postępować zgodnie z ich zasadami w miejscu pracy? (...) Wystarczy pomyśleć, co mogłoby się wydarzyć w BP, gdyby pracownicy tego koncernu nie tylko wiedzieli, co należy zrobić (wiadomo, że było wśród nich więcej inżynierów, którzy próbowali głośno mówić o łamaniu zasad bezpieczeństwa), ale także, jak zrobić to skutecznie4.

Kryzys pokazał niedoskonałości rynków, systemów edukacji i wewnętrznych mechanizmów kontroli w przedsiębiorstwach. Czy ta wiedza wystarczy, żeby kolejne pokolenia menedżerów działały etycznie? Na to pytanie będziemy mogli odpowiedzieć dopiero za jakiś czas. Warto natomiast wyciągać naukę z doświadczeń kryzysu i stale udoskonalać infrastrukturę etyczną biznesu.

 

PRZYPISY

1„Koniec pewnej historii”. Wywiad z Francisem Fukuyamą, „Polityka” nr 42 (2778) z 16.10.2010.

2J. Żakowski, „Zawał. Zrozumieć kryzys”, Wydawnictwo „Polityka”, Warszawa 2009.

3Peter F. Drucker, „Myśli przewodnie”, MT Biznes, Warszawa 2008, str. 353.

4M.C. Gentile, „Nauka etyki zadaje niewłaściwe pytania”, Financial Times, http://ft.forsal.pl/artykuly/454295, mary_c_gentile_nauka_etyki_zadaje_niewlasciwe_pytania.html

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

ChinskiRaport.pl

Serwis umożliwiający weryfikację chińskich firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »