| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Kto w firmie jest odpowiedzialny za zarządzanie projektami

Kto w firmie jest odpowiedzialny za zarządzanie projektami

Projekty są dzisiaj codziennym zjawiskiem funkcjonowania każdej organizacji. Sprawiają jednak dużo kłopotów, wiele z nich kończy się niepowodzeniem lub nie realizuje wszystkich postawionych przed nimi celów. Projekty wymagają innego zarządzania niż rutynowa działalność operacyjna i to zarząd odpowiada za ustanowienie organizacji i schematów dla wszystkich projektów, które pozwolą na skuteczne ich realizowanie.

Diagnoza objawów

Na podstawie moich doświadczeń w kierowaniu i audytowaniu projektów oraz prowadzeniu szkoleń z tej dziedziny twierdzę, że występują trzy najważniejsze przyczyny objawów opisanych wyżej:

  • Istnienie szkół zarządzania projektami, które położyły nadmierny akcent na rolę kierownika projektu, jego umiejętności miękkie, zdolność przywództwa i umiejętność posługiwania się narzędziem do harmonogramowania, a zapomniały o tym, że biznesowy sukces każdego projektu można osiągnąć tylko w rezultacie dobrze zorganizowanej pracy zespołowej.
  • Niechęć organizacji pionowej (hierarchicznej) do pogodzenia się z koniecznością działania również w wymiarze poziomym i tworzenia organizacji macierzowej.
  • Powszechny brak rozumienia, że projekt i program są obszarami funkcjonowania firmy wymagającymi profesjonalnego, specjalistycznego zarządzania (tak jak finanse, księgowość, HR i inne).

Remedium na uzdrowienie sytuacji

Wydaje się, że uzdrowienie sytuacji powinno rozpocząć się od zrozumienia, czym jest zarządzanie projektami w wymiarze każdej firmy, organizacji czy nawet państwa. I jaka powinna być rola kierownika projektu.

Aby to zrozumieć, warto przyjrzeć się metodykom i poradnikom brytyjskiego Office of Government Commerce nałożonym na mapę funkcjonowania każdej mniejszej i większej organizacji (zobacz schemat). Wspomniane metodyki i poradniki stanowią własność Korony Brytyjskiej i oprócz tego, że są powszechnie stosowane w organizacjach komercyjnych, stanowią podstawy zarządzania całym państwem.

Strategia firmy jest realizowana w rutynowej działalności biznesowej, opartej na procesach. Ta działalność zmienia się w odpowiedzi na wymagania rynku, działania konkurencji, zmianę prawa itp. Oprócz codziennej działalności biznesowej, która z założenia powinna być efektywna, organizacja musi także potrafić się efektywnie zmieniać. Zmiana biznesowa następuje z wykorzystaniem programów zarządzanych, np. za pomocą metodyki MSP*, wchodzących w ich skład projektów oraz samodzielnych projektów, które to projekty mogą być skutecznie zarządzane z wykorzystaniem metodyki PRINCE2. Wszystkie te działania zmiany tworzą tzw. portfel i są centralnie koordynowane na poziomie portfela z wykorzystaniem np. standardu P3O, bo potrzebna jest istniejąca w organizacja władza (być może specjalna komórka), która zakwalifikuje do realizacji tylko najlepsze z wszystkich dobrych pomysłów na programy i projekty, będzie sprawowała nadzór nad ich wykonywaniem i służyła rozwiązywaniem konfliktów między programami i projektami, kierując się lepszym interesem całej firmy.

Które z tych obszarów są rozpoznawane, obecne i zarządzane w większości polskich firm? Często mamy projekty bez metodyk (lub co najwyżej z kierownikiem projektu po szkoleniu i z certyfikatem), działalność biznesową bez inżynierii procesów. Przedsięwzięcia o charakterze programu rozpoczynane są bez zidentyfikowania programu i zastosowania odpowiedniej metodyki dla skutecznego nim zarządzania. Może istnieje kawałek zarządzania portfelem, ale tylko na poziomie przygotowywania budżetu na przyszły rok i bez powiązania procesu inwestycyjnego z procesem projektowym, a zwłaszcza bez przygotowania każdego projektu i wniosku inwestycyjnego z wykorzystaniem metodyki projektowej już w tej fazie.

Bardzo ważne jest zrozumienie, że zarządzanie projektami jest jednym z obszarów zarządzania całą organizacją. Istnieje pojęcie ładu (governance), określanego jako stałe działanie utrzymujące solidny system kontroli wewnętrznej, za pomocą którego dyrektorzy i kierownicy organizacji zapewniają, że w celu ochrony aktywów, zwiększania zdolności oraz budowania reputacji organizacji wdrożono skuteczne systemy zarządzania, obejmujące systemy monitoringu i kontroli finansowej. Ład całej organizacji składa się z ładu codziennej działalności biznesowej i ładu zmiany biznesowej poprzez programy i projekty.

Ład projektowy nie wprowadzi się sam, komuś musi zostać powierzone w organizacji zadanie jego stworzenia i utrzymania. Nie wystarczy mieć najlepszych kierowników projektów ani szerokiej grupy wyszkolonych pracowników z certyfikatami. Trzeba uruchomić celowy projekt lub nawet program wprowadzenia metodyki projektowej. Są specjaliści, którzy mogliby w tym pomóc i do których wiedzy warto się odwołać. Nagrodą będzie szybsze wprowadzenie zmian, zwiększenie liczby udanych projektów i programów. Czyli sprawniejsza firma, organizacja lub nawet państwo.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »